Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ředitel SŽDC vysvětloval čtenářům letní výluky i přesun zaměstnanců ČD

  9:23aktualizováno  14:55
Železnici ochromily letní výluky. Správce kolejí, společnost SŽDC se pustila do oprav poničených tratí. A dopravu na kolejích čekají i další změny, v září se z Českých drah do SŽDC přestěhuje 8 500 zaměstnanců. Personální i dopravní novinky vysvětloval čtenářům iDNES.cz ředitel SŽDC Pavel Habarta.

Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta | foto: Archiv Pavla Habarty

Od 1. září by se mělo z Českých drah do Správy železniční dopravní cesty přesunout několik tisíc zaměstnanců. Rozhodnutí se týká například výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů, naopak pokladní zřejmě zůstanou pod křídly Českých drah. Celkově tam zůstane asi 14 tisíc lidí.

Zároveň se ze SŽDC stane nejen správce infrastruktury, ale také organizátorem dopravy s celkem asi 17 tisíci lidmi. Podle ministerstva dopravy je to pouze první krok k celkovému vypořádání drah a správy železniční cesty.

"Jsme připraveni. Převezmeme od Českých drah tu část zaměstnanců, kteří zajišťují provoz na dráze. Jde o zhruba 8 500 lidí a tento přesun byl připraven k 1. červenci. Nicméně krátce před červnovou stávkou byl přesunut na 1. září," informoval Habarta

On-line rozhovor s ředitelem SŽDC Habartou najdete zde

"Přesun živé dopravní cesty k nám vnímám jako ekonomicky a systémově naprosto logický krok, který dříve nebo později musí proběhnout. Náklady na tento provoz již dnes hradí SŽDC a v podstatě je to tak, že 8500 zaměstnanců Českých drah pro nás na zakázku a za naše peníze dělá činnosti, které objednáváme. Finančně tedy kryjeme živou dopravní cestu dávno, ale teď se změní to, že ji logicky začleníme do naší organizace," dodal.

Čtenáře zajímalo, zda se přesun zaměstnanců dotkne jejich platů, protože v SŽDC se nedávno snížily platy o deset procent. Habarta je ujistil, že pro zaměstnance se nic nezmění.

Do špatných kolejí teče 200 milionů korun

Správa železniční dopravní cesty bojuje se zastaralými a poruchovými kolejemi. Kvůli masivnímu uvolnění šroubů a následné nehodě u Vyškova musela na mnoha místech zavést snížení rychlosti. Jihomoravský šéf za to byl podle Habarty potrestán.

"V minulých měsících jsme udělali velkou prověrku stavu tratí a opravdu jsme zjistili, že někteří lidé v naší společnosti nedělali správně svoji práci. Pan ředitel v rámci své "žluté karty" přišel o svoje osobní ohodnocení. Dostal jasné úkoly, za které je nyní odpovědný a ty musí splnit. Nejde o to, kolik lidí se vyhodí, ale o to, kdo a jak je schopen zajistit nápravu a zlepšení stavu," vzkázal.

Ředitel SŽDC v rozhovoru uvedl, že situace je nejhorší na jižní Moravě a na Zlínsku. Zároveň čtenáře ujistil, že místa, kde by mohlo dojít k povolování šroubů, se pravidelně kontrolují.

"I proto jsme letos museli nařizovat hodně pomalých jízd, zvláště u na jihu Moravy a na Zlínsku. Po vykolejení nákladního vlaku u Vyškova se ukázalo, že právě v této oblasti jsou některé tratě dosti zanedbané. Když je pak v létě horko, musíme vlaky zpomalit, aby byla jízda bezpečná," řekl Habarta čtenářům iDNES.cz.

Dodal, že na rychlé opravy těchto zanedbaných tratí uvolnila SŽDC téměř 200 milionů korun. "Práce probíhají maximální rychlostí tak, aby se situace co nejrychleji zlepšila," vzkázal.

Opravy kolejí stojí více než silnice

Čtenáře zajímalo, proč SŽDC ruší tolik regionálních tratí, které se nevyplatí, když Ředitelství silnic a dálnic s podobným úkolem silnice nižších tříd nezavírá a opravy se svým rozpočtem zvládá. "Na silnici dá provozovatel značku hrboly nebo jiné nebezpečí nebo omezí průjezd hmotnostní vozidla a je na řidiči, jak si s tím poradí. Železniční dopravní cesta musí být sjízdná pro každý vlak v principu naprosto stejně," argumentoval Habarta, proč nejsou opravy na železnici tak jednoduché jako na silnicích.

"ŘSD spravuje dálnice, silnice pro motorová vozidla a silnice I.třídy, kraje pak mají silnice II. a III. třídy, obce pak místní komunikace. SŽDC musí spravovat a udržovat celou síť. Proto je pochopitelné, že se musíme zabývat rentabilitou některých regionálních tratí a některých staničních kolejí a posuzovat, nakolik je jejich provozování ekonomicky únosné. Máme nejvíce kilometrů tratí na obyvatele, nejvíce přejezdů na obyvatele a to také znamená největší náklady na údržbu na obyvatele," uzavřel.

SŽDC se v Česku stará o 9 500 kilometrů kolejí. Od roku 2004 správa zajišťuje výstavbu a modernizaci nových tratí. Dráhy nyní zaměstnávají přibližně 27 tisíc lidí, SŽDC zhruba 8 500.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...