Ředitel správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta

Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta
velikost textu:
vydáno 21.7.2011 13:00
Železnici ochromily letní výluky. SŽDC se pustila do oprav poruchových tratí. A dopravu na kolejích čekají i další změny, v září se z Českých drah do SŽDC přestěhuje 9500 zaměstnanců. Další novinky a detaily prozradí on-line ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta. Ptejte se jej ve čtvrtek od 13:00.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 21. července 2011 do 13:25

OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, jak se vyvíjí situace kolem pomalých jízd? Pěkný den řeji Luboš Smrčka
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: K dnešnímu dni je to 22 kilometrů a kousek, to jsou pomalé jízdy, které jsou z technických důvodů, nikoliv teplotní, které nyní vzhledem k počasí zavádět nemusíme. Co se týká výluk kvůli opravným pracím, těch bylo na konci června něco málo přes 15 tisíc výlukových dnů v celé síti a to od počátku roku. V tom se odráží to, že na řadě míst děláme mimořádné i plánované opravné práce. Asi bych měl vysvětlit pojem výlukový den - to je výluka v jednom dni na konkrétním úseku, někde trvá třeba jen několik hodin, jinde pět nebo deset dnů. V onom čísle se odráží to, že letos po celkové kontrole tratí provádíme masivníúdržbu tam,kde se to ukázalo potřebné. 21.7.2011 13:04
OTÁZKA: Jak to vypadá s živou dopravní cestou? Uskuteční se tento projekt, nebo ustoupíte odborářům a necháte všechno při starém.
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: My jsme připraveni. Převezmeme od Českých drah tu část zaměstnanců, kteří zajišťují provoz na dráze, tedy například výpravčí, dispečery a podobně. Jde o zhruba 8500 lidí a tento přesun byl připraven k 1. 7. - nicméně byl krátce před červnovou stávkou přesunut na 1. 9. 2011. Já nepochybuji o tom, že se již blížíme k uskutečnění této akce. Přesun živé dopravní cesty k nám vnímám jako ekonomicky a systémově naprosto logický krok, který dříve nebo později musí proběhnout. Pouze poznamenám, že náklady na tento provoz již dnes hradí SŽDC a v podstatě je to tak, že 8500 zaměstnanců Českých drah pro nás na zakázku a za naše peníze dělá činnosti, které objednáváme. Finančně tedy kryjeme živou dopravní cestu dávno, ale teď se změní to, že ji logicky začleníme do naší organizace. 21.7.2011 13:10
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda-li je někde k nahlédnutí jak bude vypadat po rekonstrukci nádraží v Přerově, které se právě opravuje... A jak dlouho to ještě potrvá? Děkuji Miroslav Gašpařík
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Dobrý den. Jestli je zájem, dáme do týdne na naše webové stránky vizualizace. Jde o dvě stavby. Co se týká stanice a kolejového řešení i staničně zabezpečovacího řešení, to dokončíme v roce 2014. SŽDC se týkají právě koleje a nástupiště. Nádražní budova je v majetku ČD. 21.7.2011 13:14
OTÁZKA: Uvedli jste, že stav koleji je v ČR nejhorsi na jižní Moravě. Je jasné, že koleje se do tohoto katastrofalniho stavu nedostaly hned a nekdo se o ne nestaral, jak mel. Proc jste tedy nevyhodili vaseho jihomoravskeho sefa, přitom jste sundali lidi nad nim i pod nim? Na koho co vi, ze se na nej bojite sahnout?
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Pan ředitel v rámci své "žluté karty" přišel o svoje osobní ohodnocení. Dostal jasné úkoly, za které je nyní odpovědný a ty musí splnit. Nejde o to, kolik lidí se, jak říkáte "vyhodí", ale oto, kdo a jak je schopen zajistit nápravu a zlepšení stavu. 21.7.2011 13:18
OTÁZKA: Dobrý den, jak je možné tak masivní povolení šroubů v úseku Přerov-Brno? To tratě opravdu průběžně nikdo nekontroluje? Josef Drásal
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Dobrý den. Především to není tak úplně pravda, že nikdo nekontroloval, ale bylo tu zcela jistě nedostatečné. A to jsme řešili za prvé personálně a za druhé mimořádnou kontrolou a následným vyčleněním skoro 200 milionů korun na mimořádnou údržbu. I proto jsme etos museli nařizovat hodně pomalých jízd, zvláště u na jihu Moravy a na Zlínsku. Po vykolejení nákladního vlaku u Vyškova se ukázalo, že právě v této oblasti jsou některé tratě dosti zanedbané. Když je pak v létě horko, musíme vlaky zpomalit, aby byla jízda bezpečná. Uvolnili jsme na rychlé opravy těchto zanedbaných tratí skoro dvě stě milionů korun a práce probíhají maximální rychlostí tak, aby se situace co nejrychleji zlepšila. Všem cestujícím, kteří nabírají zpoždění, se tímto omlouvám. 21.7.2011 13:22
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak vypadá příprava rekonstrukce nádraží Karlovy Vary - horní nádraží? A dále, jak pokračuje plánování holdingu SŽDC a ČD?
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Dobrý den. Co se týká stavby koridoru, tam je vše hotovo. Co se týká nádražní budovy jako takové, tak to není otázka na SŽDC, ale na České dráhy, jde o jejich majetek. Otázka holdingu je nová, nedotvořená a jde o rozhodnutí, které musí udělat politici. Já jakoukoliv odpověď v tuto chvíli cítím jako předčasnou. Především je nutné vyčkat na to, jak dopadnou soudní jednání týkající se struktury Deutsche Bahn a tedy na interpretaci železničních "balíčků" Evropské komise. My jsme plně připraveni na projekt živé dopravní cesty. Převezmeme od Českých drah tu část zaměstnanců, kteří zajišťují provoz na dráze, tedy například výpravčí, dispečery a podobně. Jde o zhruba 8500 lidí a tento přesun byl připraven k 1. 7. - nicméně byl krátce před červnovou stávkou přesunut na 1. 9. 2011. Já nepochybuji o tom, že se již blížíme k uskutečnění této akce. Přesun živé dopravní cesty k nám vnímám jako ekonomicky a systémově naprosto logický krok, který dříve nebo později musí proběhnout. Pouze poznamenám, že náklady na tento provoz již dnes hradí SŽDC a v podstatě je to tak, že 8500 zaměstnanců Českých drah pro nás na zakázku a za naše peníze dělá činnosti, které objednáváme. Finančně tedy kryjeme živou dopravní cestu dávno, ale teď se změní to, že ji logicky začleníme do naší organizace. 21.7.2011 13:30
OTÁZKA: Zajímalo by mě, zda podporujete myšlenku, že by pod SŽDC měly patřit i nádražní budovy, přičemž SŽDC by pronajímala prostory restauracím, obchodům, českým drahám pro pokladny, stejně tak i soukromým dopravcům pro jejich pokladny. Nemyslíte, že nádražní budovy v rukou ČD mohou představovat ohrožení uvedení konkurence na českou železnici například znemožněním prodeje jízdenek jiným dopravcům, zákazem vstupu osob bez jízdenky ČD atp.? Vojtěch Trmač
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Dobrý den. Podporujeme majetkové narovnání, je to pro nás jeden z nejdůležitějších projektů. My máme připravený projekt majetkového narovnání mezi ČD a SŽDC, jehož součástí jsou převody nemovitostí, pozemků a nádražních budov. Tento projekt je technicky velmi náročný, ale řešení jsou v pokročilém stádiu. Do konce září chceme mezi ČD a SŽDC podepsat tak zvanou rámcovou dohodu o majetkovém narovnání. 21.7.2011 13:36
OTÁZKA: Vážený pane řediteli, můžete prosím vysvětlit, proč SŽDC nechává likvidovat železniční budovy (viz nedávná reportáž pořadu Reportéři ČT), které jsou v nevyhovujícím stavu a pozemky na nichž budovy stojí prodává soukromým zájemcům, navíc často pod tržní cenou, když by problém mohl být vyřešen prodejem či pronájmem budov obcím, které o správu a rekonstrukci příslušných budov mají zájem? Je pro Vás hlavní motivací co nejlepší hospodářský výsledek SŽDC anebo zajištění veřejných služeb občanům? Zdá se, že to první. Děkuji. Ondřej Holčák
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Dobrý den. Co se týká dotazů na nádražní budovy, ty jsou v drtivé většině v majetku Českých drah, bohužel nevím, o jaký případ Vám nyní jde. Principiálně musím říci, že prodeje budov nebo nemovitostí v těsném okolí železniční dopravní cesty soukromým osobám nebo i obcím je problém - pokud se v budoucnosti začnou tyto nemovitosti používat pro jiné účely, pak se nám do ochranného pásma dráhy dostanou činnosti, na které potom musíme brát ohled a zajistit, aby dráha tyto činnosti přiměřeně akceptovala. To znamená, že sami sobě hrozíme příštími, často značnými náklady. 21.7.2011 13:45
OTÁZKA: Bude přesun výpravčích pod SŽDC znamenat pro tyto zaměstnance nějakou zásadní změnu? Na SŽDC například proběhlo nedávno snížení základních platů až o 10%, mají se tedy tito zaměstnanci obávat podobných kroků nebo jim budou zachovány stávající podmínky? Mak Kos
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Na otázky odpovídám postupně: Nebude. Nemají. Budou. 21.7.2011 13:46
OTÁZKA: Dobrý den, chystá se v budoucnu restrukturalizace jednotlivých SDC? Nyní vychází jedno SDC na kraj. Zůstanete u takového rozdělení, nebo proběhne např. nějaké sloučení? Jan Hladík
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Dobrý den. Tento projekt je v přípravě a předpokládáme, že začne platit od počátku příštího roku. Organizace by měla odpovídat vyšším územně správním celkům, tak zvanému NUTS 2, což je definice regionů v rámci státu, které odpovídá evropským pravidlům. 21.7.2011 13:49
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli, chtěl bych se zeptat, zda, když padla varianta VRT tunelu Praha - Beroun, je již pevně stanoven stanoven termín výstavby koridoru na trati 171? Nebude tomu předcházet nějaká rekonstrukce trati 173 aby se na 171 dlouhodobá výluka lépe zvládla? Karel Breburda
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Dobrý den. Nerealistická varianta tunelu padla, ale pracujeme na verzi, která by byla uskutečnitelná jak technicky, tak i především finančně. Určitě před rekonstrukcí trati 171 proběhne rekonstrukce trati 173. Jistě jste si všimnul, že již letos jsme zde začali s pracemi. 21.7.2011 13:52
OTÁZKA: Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem, zda-li v souvislosti s avizovaným přechodem 9500 zaměstnanců z Českých drah pod SŽDC od 1.9.2011 je počítáno s dalšími, navazujícími kroky v rámci Správ dopravních cest (slučováním) a popř. od jakého data? Děkuji
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Dobrý den, tuto otázku jsem v podstatě zodpověděl v minulých dotazech. 21.7.2011 13:53
OTÁZKA: Vážený pane řediteli, ještě jeden dotaz, ŘSD má na starosti údržbu, rekonstrukci a výstavbu silnic a to i těch méně vytížených a investuje miliardy do korun do toho, aby zkvalitnilo dopravní podmínky na území celé ČR, nevšiml jsem si, že by se nějaké silnice rušily, SŽDC je v podstatě totéž v bleděmodrém na dráze avšak oproti ŘSD průběžně svou činností likviduje dopravu postupným rušením regionálních tratí, které nejsou ekonomicky rentabilní. Můžete mi tento rozpor laskavě objasnit? Ondřej Holčák
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Základní rozdíl je, že na silnici dá provozovatel značku hrboly nebo jiné nebezpečí nebo omezí průjezd hmotnostní vozidla a je na řidiči, jak si s tím poradí. Železniční dopravní cesta musí být sjízdná pro každý vlak v principu naprosto stejně. ŘSD spravuje dálnice, silnice pro motorová vozidla a silnice I.třídy, kraje pak mají silnice II. a III. třídy, obce pak místní komunikace. SŽDC musí spravovat a udržovat celou síť. Proto je pochopitelné, že se musíme zabývat rentabilitou některých regionálních tratí a některých staničních kolejí a posuzovat, nakolik je jejich provozování ekonomicky únosné. Máme nejvíce kilometrů tratí na obyvatele, nejvíce přejezdů na obyvatele a to také znamená největší náklady na údržbu na obyvatele. 21.7.2011 13:59
OTÁZKA: Vážený pane řediteli, poslední stručný dotaz, můžete prosím zveřejnit jaké jsou průměrné náklady na zrušení 1 regionální tratě a jaké jsou průměrné náklady naopak na zabezpečení provozu na dané trati řekněme na následujících 10-20 let? Děkuji. Ondřej Holčák
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: Dobrý den. Dotaz je stručný, ale nekonečně těžký na odpověď. Záleží případ od případu a není možné dát nějaké jasné číslo. Co se týká prodejů tratí, tam usilovně jednáme s ministesrtvem dopravy a dalšími orgány na vytvoření mechanismu takových případných prodejů. Věřtemi, že prodat část dráhy není jen tak a musí to odpovídat desítkám předpisů různé právní síly. 21.7.2011 14:02
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda-li hodláte konečně provozovat dráhu více ekonomicky. Fascinuje mě například, když na jedné trati musí být zaměstnáno několik lidí, jejichž jediným úkolem je spouštět a zvedat staré mechanické závory. Jejich náhrada automaticky spouštěnými elektrickými závorami by se přeci určitě vyplatila. Dále bych se rád zeptal, zda podporujete přesun nádraží v Brně a budete lobovat za to, aby dostal od státu potřebné peníze nyní, aby stihl financování z EU podmíněné ukončením stavby v roce 2015. Třetí dotaz bych rád směřoval na slibovanou rekonstrukci tratě Brno-Přerov na rychlost 200 km/h. Kdy k ní dojde? Děkuji Vojtěch Trmač
Ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta Pavel Habarta: V každé nové investici dbáme na to, aby podíl racionalizačních opatření rostl a abychom podobné případy systematicky řešili. Co se Brna týká, jsme v pozici správce, nelobujeme a neprosazujeme řešení. Tady existují usnesení vlády, existuje zde záměr kraje a podobně. Z naší pozice nejde o přesun nádraží, ale o "průjezd uzlem Brno", který musíme vyřeši tak nebo onak. Nynější zdržování je to nejhorší, protože v danou chvíli nevíme, ja dále v otázce "průjezd uzlem Brno" postupovat -jestli prostředky směřovat do nového řešení nebo do nápravy současného nevyhovujícího technického stavu. Co se týká tratě Brno - Přerov a 200 kilometrů za hodinu. S tím se počítá v Operačním programu doprava pro roky 2014 až 2020. Nejdříve ale musíme vědět, jak bude vyřešen průjezd uzlem Brno, pak lze začít pracovat na tomto projektu. 21.7.2011 14:15

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.