iDNES.cz

Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl

Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl
velikost textu:
vydáno 24.10.2008 15:00
Agresivita, vulgarita a nerespektování pravidel - tím se podle učitelů vyznačují žáci. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovala Asociace pedagogů základního školství. Podle ní se chování žáků zhoršuje a učitelé jsou bezradní. "Možná alternativa je, že by měl ředitel školy možnost žáka vyloučit na omezené časové období," říká v on-line rozhovoru předseda asociace Jaroslav Štercl.
OTÁZKA: Jako ředitel základní školy si dovolím tvrdit, že stačí jedna změna školského zákona, a to povolit vyloučení žáka ze školy za hrubé porušení kázně. Každá škola ať si pak sama rozhodne, zda chce neukázněné žáky ve škole. Někdo se třeba bude bát malého počtu žáků, jiní /třeba jako my/ si řekne, že mu stojí za to, vytvořit lepší podmínky pro slušné žáky. A mimochodem, někdo utčitě namítne, že "zlobivý" vyloučený žák třeba nebude mít kam jít. To ale není náš problém. Mohl se chovat slušně. Takže mu rodiče mohou třeba zaplatit sokromého učitele. Myslím, že by se tímto rozhodnutím výrazně zvýšila kázeň a pořádek v našich školách. Štefan
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. V tom s vámi souhlasím. Je to jedna z možných cest. Musíme si ale také uvědomit, že poskytujeme základní vzdělávání. Je ale možná alternativa taková, že by měl ředitel školy skutečně možnost žáka vyloučit na omezené časové období a rodiče by se pak museli starat a pravděpodobně by si lépe uvědomovali vzniklou skutečnost...Takové možnosti již ředitelé škol v některých evropských státech mají. 24.10.2008 15:07
OTÁZKA: Proč místo toho nesmyslu o veřejném činiteli raději neprosadíte aby bylo možno žáka i na zš bez větších problémů vyrazit? Je to rychlé a elegasntní řešení. Dělat z učitelů veřejné činitele to opravdu ne, to by totiž mohl chtít každý kdo jde po ulici s ostatními lidmi a je tak riziko napadení. Zcela evidentně je to nesmysl, navíc jsou zde další povinnosti pro veřejného činitele apod. juve
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Tak záležitostí veřejného činitele se zabývají především odbory. Co se týká toho "vyražení bez větších problémů" tak situace se má tak, že je to jeden z momentů, o kterém je nutné diskutovat a skutečně výsledek směřovat k nastavení možnosti, jak například na omezené časové období ze školy skutečně vyloučit. Další kroky by se pak přenesly i na rodiče a ti by si snad uvědomili míru své odpovědnosti. Nakonec změna školy může pomoci i vlastní proměně jednání a chování žáka. 24.10.2008 15:12
OTÁZKA: Dobrý den. Mohu se zeptat, jak dlouho učíte a jaké jsou vaše vlastní zkušenosti s chováním žáků na "vaší" škole? Dostal jste se někdy s nějakým svým žákem do konfliktu? Děkuji a přeji pěkný den Jana
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Učím 19 let. I já, tak jako i ostatní kolegové, mám zkušenosti s tímto chováním a s konfliktními situacemi. Mohu již osmý rok na tyto situace pohlížet i z pohledu člena vedení školy a tak se tedy podílet na jejich řešení a tak si právě velmi dobře uvědomuji vážnost takových situací např. ve vztahu ke svým kolegům a škole jako takové. 24.10.2008 15:16
OTÁZKA: Jste opravdu tak bezradný? Napiště pár příkladů, co se Vám přihodilo a nevěděl, jak to řešit. Pěkný víkend paskudilek
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Nejde ani tak o moji bezradnost ale ve pozici předsedy APZŠ prezentuji výsledky ankety, do které se zapojilo více než 1000 základních škol a která byla sestavena právě na základě informací ze škol o zhoršující se situaci v chování žáků. Těch situací, které se přihodí ve škole, a kdy si učitelé nejsou moc jistí je bohužel docela dost. 24.10.2008 15:22
OTÁZKA: Hezké odpoledne. Slyšel jste o "indigových" dětech? Vladimíra
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Slyšel. Pěkné odpoledne. 24.10.2008 15:23
OTÁZKA: A co s učiteli kteří jsou špatní a dovolují si ( na každé škole kterou jsem prošel se vždy jeden takový našel)? O stížnostech řediteli snad netřeba mluvit, obvykle to jsou všechno kamarádi a tak je vlastně chyba vždy na straně žáka. Dnešní stav je i chyba učitelů, že si dříve dovolovali co chtěli bez jakékoliv odpovědnosti. juve
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Souhlasím s vámi, že někteří učitelé skutečně svým vystupováním mohou být právě tou příčinou vzniku konfliktu. I já s tím mám z pozice člena vedení školy zkušenosti. Je potřeba na vzniklou situaci upozornit právě vedení školy. Co s takovými učiteli, to je věc pracovně-právních vztahů a t omlouvám se, ty zde nebudu rozebírat. Pěkný den. 24.10.2008 15:27
OTÁZKA: Dobrý den, změnilo se opravdu výrazně chování dětí na školách? Nebylo mi ještě ani 25 let, ale před deseti lety jsme si se psolužáky nedovolili to, co dělají děcka běžně dnes. Zdá se mi to nebo je to pravda? Lucie
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Je to výsledné tvrzení ankety, na kterou odpovědělo více než 1000 zpravidla ředitelů škol. Jsem rád, že ve vaší otázce je vlastně potvrzení názorů ředitelů škol, které v dotazníku prezentovali. Tudíž odpověď na vaši otázku: Nezdá se Vám to, je tedy pravdou, že si dnes žáci dovolí více než např. před 10 lety, které uvádíte. Pěkný den. 24.10.2008 15:31
OTÁZKA: Ze svých školních let (teď je mně 40) si pamatuji, že jsem nikdy vnitřně nerespektoval autoritu, která byla autoritou pouze z definice. Tedy opovrhoval jsem učiteli, na kterých bylo vidět, že je jejich obor nebaví, že mu nerozumějí, nebo že jsou lidsky nevyzrálí. Naopak bylo mnoho učitelů, kterých jsem si vážil pro jejich odborné a/nebo lidské kvality. Opravdu dnešní žáci jsou jiní než jsem byl tehdy já (a věřím že i moji spolužáci)? Honza
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Co se týká respektování autority z pohledu, o kterém se zmiňujete, tedy o vnitřním respektu autority např. na základě posuzování odbornosti pedagoga a to jak svůj obor prezentuje, je záležitost, která jistě zůstává vlastní žákům a především studentům na středních školách i dnes. Z výsledku průzkumu je však patrné, že konkrétní projevy žáků se proměnily. Pěkný den. 24.10.2008 15:35
OTÁZKA: Zdravím. Myslíte, že chování děcek nějak ovlivňuje jejich předčasná vyspělost, hlavně u holek? Není zvláštní dnes vidět třináctileté kočky na podpatcích a zmalované, chovají se strašně vulgárně a lacině i k sobě navzájem. Alfabeta
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Pěkné odpoledne. Řekl bych spíše rychlejší dospívání a rychlejší fyzická vyspělost. Je všeobecně známé, že především dnešní možnosti, styl života, možnosti využívat moderní technologie, které jsou dětem všude dostupně, což je jistě v pořádku, mají ale také negativní dopady. Pak není problém potkávat mládež ve stavu, který popisujete v dotazu. 24.10.2008 15:40
OTÁZKA: Dobrý den, mám doma 12-ti letého syna, takže vím, o čem je dnešní mládež. Zároveň ve svém povolání přicházím do styku s učitelským sborem a musím konstatovat, že od dob, kdy jsem ukončil ZŠ ( je to 24 let), se ve školství moc nezměnilo. Myslím tím hlavně přístup učitelů. Co se týče respektování autority, pokud učitel nemá autoritu, mladí mu to dají jasně najevo a je pochopitelné, že ho nemůžou respektovat. Nemyslíte, že si za to z poměrně velké části mohou učitelé sami? Podle sebe vím, že ke svému synovi musím přistupovat úplně jinak než moji rodiče. Doba se hodně změnila a ještě se změní, je načase, aby se změnilo i naše školství. Děkuji za reakci Vašek
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Souhlasím s vámi s tím, že je nutné, aby se situace ve školství změnila. To že svůj díl viny na situaci nese sama škola a její zaměstnanci, to je skutečnost. Je ale potřeba si uvědomit stav školství jako celku a pak skutečnost, že právě jednou částí je škola. V asociaci se velmi zabýváme tím, jak ve spolupráci s dalšími přimět odpovědné a kompetentní osoby, aby tu změnu, o které se zmiňujete v dotaze podpořili a uvědomili si, že např. bez jejich finančního zajištění a podpoření škol a jejich pracovníků se toho mnoho nezmění a nebo v nejlepším případě to bude trvat velmi dlouho, což je pak ale ve výsledku kontraproduktivní. Děkuji za dotaz a je škoda, že více rodičů k této problematice nepřistupije podobně, jako vy. Pěkné odpoledne 24.10.2008 15:48
OTÁZKA: Argument, že učitel nemusí mít statut veřejného činitele, protože by mu měla stačit přirozená autorita, mi připadá přitažený za vlasy. Stejně tak bych mohl argumentovat, že by ten status nemusel mít ani policista, protože dobrému policistovi musí stačit přirozená autorita. Co si o tom myslíte Vy? Jinak držím palce - věnuji se ve volném čase mimoškolnímu vzdělávání mládeže a můžu říct, že vy učitelé to máte mnohem těžší... Šroubek
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Pěkné odpoledne. Děkuji za otázku. Já se až tolik nezabývám touto problematikou. Souhlasím ale s vámi. O pojmu přirozená autorita bych tady mohl dlouho psát. Ono, jak se mění společenské klima ve společnosti a také jak je vnímáno školství jako celek a školy jako jeho hlavní reprezentanti učitelům mnoho nepomáhají ve svém prosazování. Jako člen vedení dobře vidím, jak si učitelé vyhodnocují, zda jim to ve skutečnosti "stojí za to". Z toho je mi vždy velmi smutno. K tomu když přidám to, jak jsou odměňováni, opravdu nevidím situaci moc optimisticky. Snad ten zmíněný status by pomohl těm odpovědným uvědomit si, že i tato profese potřebuje větší podporu a to nejen finanční. S panem Dobšíkem jsem o návrhu odborů ještě jeho záměry nekonzultoval. Tak tolik k vašemu dotazu a přeji Vám mnoho úspěchu v pedagogické práci. 24.10.2008 15:55
OTÁZKA: A ještě jednu věc si pamatuji ze školních let. Na základce jsme měli učitele, který byl známý tím, že si občas vzal někoho na chodbu a jednu mu vrazil. Taky se mi to jednou stalo :-) Cítil jsem, že to bylo zaslouženě, i když možná v tom částečně zahrála roli jeho samolibost (udělal jsem si dětinskou srandu z jeho jména). Nicméně jsem se necítil po facce nijak ukřivděný... Souhlasíte (aspoň filosoficky) s takovýmto výchovným řešením ve škole? Teda pokud se to můžete vzhledem k vaši profesi odvážit veřejně napsat ;-) Honza
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Já se s tímto nemohu mnoho ztotožnit. Vzniklou situaci v dnešní moderní době nemůžeme řešit tak, že budeme inklinovat k porušováním práv dítěte a základní listiny..... To by pak ve skutečnosti mohli např. policisté zlodějům zase sekat ruce podle toho, kolik toho ukradli. To není řešení. Sám jsem jako pedagog zažil případ, kdy se vzniklého "rychlého řešení" všimli rodiče zcela jiného žáka, kterého se vzniklá situace vůbec nedotkla a ti pak způsobili učiteli a škole dost problémů. Musím ale souhlasit a to nejen filosoficky ale v rovině reálné s velmi rychlým řešením takových situací ve škole tak, aby si rychle ti odpovědní, tedy rodiče uvědomili, co se stalo a měli také šanci rychle zasáhnout. A takové možnosti jsou. Děkuji za dotaz. 24.10.2008 16:01
OTÁZKA: Mám pocit, že kdyby ve školách pracovalo více mužů, žáci by měli ze školy úplně jiný respekt,. S prominutím uječená učitelka je jim akorát pro srandu. Je opravdu tak malý zájem ze strany mužů být učitelem? Ivana
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Nevím, jestli je ze strany můžů tak malý zájem být učitelem. Na fakultě a při praxíxh se i s nějakými setkávám. Situace je ale přímo katastrofální v jejich nedostatku ve školách ve vyučovacím procesu. A to z jasných důvodů, kterým je finanční ohodnocení naší práce. Ve škole, ve které v Praze působím, je zhruba 40 pedagogických pracovníků a z toho jsem tam pouze já reprezentantem našeho pohlaví. Souhlasím s vámi, vnímání mužů - učitelů ze strany žáků je v některých rovinách jiné. Tím ale rozhodně nechci a nemohu tvrdit, že každý muž učitel je ideální a že ženy jsou na tom v tomto pohledu všeobecně špatně. 24.10.2008 16:08
OTÁZKA: Dobrý den, je problém agresivních žáků v nějaké úměře, vztahu k sociálním problémům v rodinách nebo sociální postavení nemá na míru agresivity dětí vliv? díky Kásim
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Tak sociální klima v rodině a vlastní rodinná situace a zázemí může jistě mít vliv na proměnu chování žáka ve škole ke spolužákům i k učitelům. To vyplývá i z mých postřehů ze setkávání s učiteli a s jejich názory nad problematikou zhoršujícího se chování. Nemám ale teď tady u sebe žádné ukazatele, na základě kterých bych mohl fundovaně odpovědět a posuzovat konkrétní míru úměry. Děkuji za dotaz. 24.10.2008 16:15
OTÁZKA: Jak se právně postupuje, když učitel beze svědků drzému hajzlíkovi jednu vrací? Je v tom v českém školství a soudnictví nějaký precedens? Bere se to jako tvrzení proti tvrzení? Honza
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Váš dotaz by měl být položený spíše právníkovi. Ze svých zkušenosti z pobytu ve škole ovšem vím, že situace zpravidla brzy vypluje na povrch a pak se zpravidla rozeběhne prověřování. Je jasné, že učitel v tomto způsobu hrubě porušil pracovní kázeň. Pěkné odpoledne. 24.10.2008 16:18
OTÁZKA: Dobrý den, pane Štercle, váš děda byl komunistický komik v ČSTelevizi a vy se divíte, že jste žákům pro smích?? Igor Hnízdo
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: No děkuji za dotaz. Tak na tento dotaz je velmi rychlá odpověď. Vámi zmiňovaný komik nebyl můj děda. Pěkné odpoledne. 24.10.2008 16:20
OTÁZKA: Dobrý den,ve škole je vždy někdo kdo zlobí více či méně.Neřekl bych ,že se chování zhoršilo či zlepšilo.Agresivita žáků by se měla potlačovat tím ,že ve škole například bude kroužek modelářství,florbal atd... z moji zkušenosti spíše takovýchto aktivit ubývá. Petr
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Tak souhlasím s vámi v tom, že by se mělo více pracovat na volnočasových aktivitách dětí. Zda to ovšem pomůže škole např. eliminovat problémy ve vyučovacím procesu, to si nejsem jist. Souhlasím i s tím, že ve škole někdo zlobí méně či více, jen se postupně právě ty projevy proměňují. Proč tyto aktivity ubývají, to je problém jiný. Děkuji za dotaz. 24.10.2008 16:25
OTÁZKA: Dobrý den, já sám jsem chodil na průmyslovku, tak vím, jak je složité ty flákače učit a krotit. Jak byste postupoval, pokud by Vám žák řekl, že když mu dáte za pět, že si na Vás počká před školou? děkuji s pozdravem Petr Petr
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji za dotaz, ve kterém je přímo praktická ukázka možné vzniklé situace. Odpověď však není jednoduchá, protože nemohu posoudit míru konfliktní situce, věk studenta, neznám okolnosti jejího vzniku ani skutečnost, z čí strany spor vznikl a v jaká je již míra agrese. Důležité jsou zde komunikační dovednosti pedagoga .Rozhodně je potřeba situaci znovu po určitém časovém úseku, kdy se míra studentovy agrese sníží a situace se celkově uklidní, ji znovu prodiskutovat a pokoušet se najít konstruktivní řešení. Nebát se využít i pomoc výchovného poradce nebo školního psychologa.... Z výše popsaných důvodů však nemohu více konkrétně odpovědět. Pěkné odpoledne. 24.10.2008 16:37
OTÁZKA: Nemyslím, že by dnešní mládež byla horší než jsme byli my, spíš naopak. Změnilo se však postavení učitelel ve společnosti i v rodině. a možná by se mělo začít s nápravou zde. Statut veřejného činitele to však určitě nenapraví. Pravděpodobně se však stane učitel stejně komickou figurkou jako policajt. Vy jste mladý - tak proč jste se stal učitelem, když již na základní škole se cítíte bezradný? Kdy a kde jinde by si děti neměly dovolit být vulgární než ve škole? Neříkejte prosím, že za tento stav mohou peníze. Pracuji v ochraně přírody (i s dětmia mládeží), kde je těch peněz také velice málo, ale pravděpodobně je tu víc lidí zapálených pro věc. Viki
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Zde vůbec nejde o moji osobu. Asociaci, kterou zde reprezentuji, situaci monitoruje a na základě ankety a např. z dalších dlouhodobých kontaktů, které v praxi veškolách má, prezentuje některé skutečnosti a tvrzení. Ano, změnila se i role a postavení učitele ve společnosti a skutečně je jednou z možných cest začít právě zde. 24.10.2008 16:45
OTÁZKA: Mohlo by být řešením snížení počtu žáků ve třídě? S deseti nebo patnácti děti se učitel domluví snadněji než se třiceti. I škola, kterou dával současný ministr školství za vzor má ve třídách malý počet žáků-tam se to pak učí jedna radost. Tomáš
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Ano, to je jednou z možností. Jistě by ji čeští učitelé přivítali. Pěkné odpoledne. 24.10.2008 16:46
OTÁZKA: Dobrý den. Mám za to, že problém je na obou stranách. Spousta učitelu do dnešního dne nepochopila smysl demokratického právního státu a chová se autokraticky. To podle mě hodně přispívá ke špatným vztahům učitel-žák. Souhlasím s dočasným vyloučením žáka, ale taky by se mělo tvrdě trestat chování učitelů. Příjde Vám normální, že žák nezaplatí dobrovolný poplatek ve výši 300,-Kč do školního fondu a učitel mu az to odmítne dát zadání písemky a dá mu rovnou pětku? Taky si myslím, že by prospěla větší angažovanost žáků, případně jejich zákonných zástupců v orgánech školy, např. školské radě apod. Tomáš
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Vašemu tvrzení o "problému na obou stranách" se já vůbec nebráním. Případ, který popisujete mi vůbec nepřijde normální. Zmiňovaný učitel se dopustil porušení hned několika ustanovení. Složení Školské rady upravuje školský zákon, kde je jasně posané její složení. Na středních školách mohou být členy i studenti. I v základní škole má její vedení společně s učiteli možnost angažovat žáky např. do žákovské rady nebo žákovských parlamentů, které pracují v mnoha školách. Prostřednictvím jich pak mohou žáky aktivně zapojovat do dění ve škole a řešit i problémy, které se týkají např. jejich chování, požadavků apod. Je to jedna z cest, kterou se může škola vydat k vlastní demokratizaci. 24.10.2008 16:57
OTÁZKA: Dobry den, existuje podle Vas nejaky zpusob jak vratit ucitelum jejich autoritu, pokud maji deti v dnesni dobe volny pristup k internetu, ktery dokaze jejich chovani stimulovat vice nez skola ???? Radovan
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Nevím, jestli právě autoritu u žáků, ale rozhodně je potřebné pracovat na prestiži učitelské profese a její vnímání společností a to je pochopitelně složitý úkol jak pro samotné pedagogy, tak především pro představitele celého rezortu, politiky počínaje. Děkuji za dotaz. 24.10.2008 17:00
OTÁZKA: CO si myslíte o hojně mediálně propíraném názoru, že učitel si musí autoritu u žáků a studentů tzv. zasloužit? Pazúr
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý den. Nevím na základě čeho a jak nebo dokonce, kdy nastane ten čas, kdy už by si měl učitel autoritu u žáků a studentů zasloužit. Je to přenesení problematiky do jiné roviny. Ano, učitel by měl na jejím zisku pracovat a měl by k tomu ale mít prostor a podmínky. 24.10.2008 17:05
OTÁZKA: Dobrý den, jak jste spokojen s ministrem školství panem Liškou. Dle mého názoru je to po x letech konečně někdo, komu problematika není úplně vzdálená a kdo se snaží něco dělat. Nebo se pletu? Děkuji za odpověď. Kuba
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý podvečer. S vašem tvrzením o přístupu pana ministra souhlasím. Velmi rychle se zorientoval v problematice a má zájem ji řešit. Obklopil se i některými spolupracovníky, kteří situaci ve školství znají i ze svých dřívějších pracovních pozic např. na postech ředitelů škol, což je velmi pozitivní. 24.10.2008 17:12
OTÁZKA: Dobrý den.Jako žák moc dobře vím jak to s těmimo přestupky proti učitelům a školního řádu bývá.Řekl bych že patřím spíš mezi ty slušnější proto taky vím že by ti slušní mohli něco říct těm grázlum jak se to chovají ... řekl bych že řešením by bylo zaměřit se na spíš ty "normální žáky" aby stim něco dělali , přece nás to taky štve když píšem písemku kvůli nějakýmu blbečkovi kterej dělaj akorát pitomosti.A taky mě to čas od času naštve a něco stím udělám.Je to řešení???Podé by se určitě měl zpřísnit školní řád který mně příjde né zrovna přísný.Kantor by měl být každou přestávku ve své třídě-přestávka=největší přestupky atd...No a to že se my jako děti měníme je pravda.To co se na základních školách je nesnesitelný i pro ostatní žáky a akorát to zbytku třídy kazí. Petr
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji za váš názor. Je chválihodné, že najdete odvahu něco se vzniklou situací udělat. No, co se týká školního řádu u vás ve škole, tak to doporučuji diskuzi, např. s třídním učitelem nebo vedením školy. Pěkné prázdniny. 24.10.2008 17:16
OTÁZKA: Porad se mluvi o chovani zaku, o vystupovani zaku, o problemech se zaky. Kdy se zavne mluvit o chovani ucitelu, o vystupovani ucitelu? o problemech s ucitely? Mate nad zaky naprosto neomezenou moc, jsou vam vydani na milost a nemilost a vy si jeste stezujete... Az prestanou ucitele zaky deptat a dusit, verim tomu, ze se i zaci k vam zacnou chovat lip. Jak ma zak chovat uctu k nekomu, koho nenavidi? Ondrej
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji za dotaz. Ono se mluví o obojím. Jen teď se začíná více hovořit zrovna o žácích. je velmi dobře, že tato situce nastala, protože ve finále bude prospěšná pro obě skupiny, pro žáky i jejich učitele. 24.10.2008 17:19
OTÁZKA: Dobré odpoledne, v českém školství jsem studoval poměrně dlouho, kromě ZŠ, dalších 10 let a prakticky sem se nikdy nesetkal s tím, že by žák nějakým byť sebeměnším způsobem zaútočil na učitele (fyzicky, nebo slovně). To že dítě /mladý člověk nerespektuje autoritu učitele z mého pohledu záleželo vždy na učiteli který si pořádek buď dokázal udělat a byl dobrý pedagog, nebo nedokázal a v tom případě si děti vždy najdou cestu jak si dělat co chtějí... Celý problém spíše vidím v nedostatku kvalitních učitelů / učitelek. Zdeněk
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý podvečer. V tom nedostatku učitelů s vámi souhlasím, termín kvalitní se však velmi špatně definuje. Který je kvalitní, toho, kterého se celá třída bojí a raději mlčí a žáci se ani nehnou a pak je to možná pohled, ten si udělá pořádek nebo např. ten, kdo s žáky komunukuje, dává jim dostatečný prostor, uplatňuje při výuce různé moderní metody? Je potřeba hledat a řešit důvody, proč je těch "kvalitních učitelů" ve školách tak málo, kde jsou?, kam se ztrácejí?, kam utíkají?. Jak vyplývá z ankety APZŠ, kterou zde dnes reprezentuji,tak se situace zvláště v posledních letech v chování žáků výrazněji proměnila. Děkuji za dotaz. 24.10.2008 17:27
OTÁZKA: Zdravím Vás Jaroslave. V článku zaznělo, že učitelům vadí mimo jiné neúcta k autoritě. Jak je toto myšleno? Jestliže má někdo přirozenou autoritu, tak to automaticky znamená, že jej studenti "berou". No a jestliže někdo nemá přirozenou autoritu (a učitel bere to, že je starší jako autoritativní), tak je mi učitelů opravdu líto. Nemělo by se spíše "učit" učitele být přirozený a hledat svou přirozenost, aby měli přirozenou autoritu, než potom tvrdit, že žáci jsou neuctivý k autoritě (nebo spíše k autoritativnímu učiteli)? S pozdravem Tomáš. Tomáš
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý podvečer. Učitelé si často stěžují, že některé třídy jim vůbec neumožní začít si svoji pozici ve třídě budovat a já mohu potvrdit, že někteří k tomu přistupují velmi odpovědně. S vámi uváděnou přirozeností to také není mnoho jednoduché. Já si totiž nejsem jistý, zda když bude učitel vystupovat přirozeně, tak si tak rovnou získá přirozenou autoritu. Na ní musí pracovat třeba budováním si svých pozic ve škole a vztahů s žáky a rodiči. Učitelé často vnímají neúctu k autoritě třeba i neúctou žáků k vlastním rodičům. Pěkný víkend. 24.10.2008 17:40
OTÁZKA: Nédávno jsem dokončil studium na střední škole a už dva roky pracuji. To, co jsem zažil od základní školy až po střední je opravdu hrozné!!! VŽDY se najde pár takových "..............", který ruší vyučování apod. nemluvě o šikaně! Takoví "studenti" by se měli ze škol vyhazovat.................... Když je rodiče neumí vychovat......tak co? peer
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji za váš názor. No rozhodně by nebylo správné, aby byl hned každý vyloučen ale, jak jsem již řekl, byla by to výrazná pomoc hlavně ředitelům, učitelům a také žákům, kdyby mohl ředitel školy nezvladatelnému žákovi třeba i na omezenou dobu docházku do konkrétní školy přerušit. Pěkný víkend. 24.10.2008 17:44
OTÁZKA: Dobrý den, pane Štercle, myslíte si, že generace Vašich rodičů byla ve škole slušnější? V každé generaci se přece na mládež "nadává", jak to s ní není k vydržení... Přesto si dovoluji naznačit, že za našich mladých let takové excesy ve škole nebývaly zvykem. Rozhodně to dnešní pedagogové nemají ve škole lehké. Jak vy řešíte nerespektování pravidel? A nebo jak pomáháte svým kolegyním, které jsou vulgaritou žáků zaskočeny? Přeji hodně úspěchů. Pěkné odpoledne. Naďa Naďa
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý podvečer. Děkuji za přání, to patří všem mým kolegům ve školách. Ano, v každé generaci se na mládež a konkrétně i na žáky a studenty ve škole "nadává". Ale právě starší kolegové, kterým prošlo rukama několik generací jsou ti, kteří mohou situaci objektivně posoudit. Ten posun ale vnímají i ti mladší kolegové s praxí několika let. Já to řeším důsledností na své žáky a je to docela úspěšná metoda. Musím ale sám potvrdit, že je to stále náročnější počin. Role "přesvědčovače" je někdy úmorná. Se svými kolegy o tom ze své pozice vedoucího pracovníka komunikuji, vznilké situace diskutujeme a hledáme východiska i ve spolupráci s výchovným poradcem, popř. školním psychologem. Ve vedení se snažíme zajišťovat učitelům jejich další vzdělávání i v oblastech jiných, než je jejich odbornost. To je velmi důležitý moment. Pěkný víkend. 24.10.2008 18:00
OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte, že učitelé si můžou za chování žáků velkou mírou sami? Když se nedokáží bavit upřimně s žáky, nedokáží přiznat chybu... Pamatuji si učitele, který se nebál říct otevřeně co si o čem a kom myslí. Já vím, asi by to neměl říkat, ale tímto si získal 100% žáků a měl obrovský respekt. Jarda
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý podvečer. Tak samozřejmě nějaká míra vlastního zavinění zde je. To já nepopírám a ve všech rozhovorech to tvrdím. Vy sám jste již odpověděl, že to není vždy správné, v tom je důležitá role učitelova zvažování a vyhodnocování právě vzniklé situace. 100 % respekt... to tedy nevím ale míru uznání učitele u svých žáků nebo studentů, tu všem svým kolegům, kteří vstupujeme před katedry přeji. Ze strany žáků a studentů je výborné, když umí svého učitele i třeba tímto uznáním ocenit a jistě to jejich společném vztahu ve škole prospívá. Děkuji za dotaz s vlastním zamyšlením. 24.10.2008 18:05
OTÁZKA: Nějaký únik z aktuální zhoršující se situace, která asi skutečně existuje ( dokládá to nejenom zmiňovaný průzkum ) , je sice možný, ale znamená to běh na velmi dlouhou trať. Situaci může řešit skutečný tým odborníků ( kde je vzít a jaké by měli mít předpoklady pro tuto práci a hlavně motivaci ) a dát jim časový úsek řekněme 10 let a pravomoci spojené s prosazováním reformy školství bez ohledu na změny ve vedení státu a pak se můžeme někam pohnout a za těch deset let se může začít něco rodit… Změna musí postihnou nejen základní školy a musí dát dětem vstupujícím do škol především konkrétní cíl jejich dlouholetého studia, po kterém v aktuální situaci ve školství pátrají většinou až s koncem středoškolského studia… Doposavad je veškeré snažení o reformy jen plácáním do vln oceánu. Máte podobný názor? Zdeněk
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Plně s vámi souhlasím, že je to běh na dlouhou trať, to jsem již taky dnes napsal. Problémem našeho škoulství je dlouhá doba, která bohužel doprovází všechny změny, než se uvedou do praxe a začnou realizovat. Zpravidla již pak ve výsledku nejsou efektivní. Školství moc neprospívá slabá politická moc a vůle v našem státě. Různé inovativní kroky již inovovaného má přesně opačný charakter. A pak zásadní problé,. Školství chybí finanční prostředky a to se projevuje i v této oblasti Ona se dá velmi těžko dělat reforma právě bez těch financí. Takovou praktickou ukázkou jsou tolik komunikované školní vzdělávací programy. Když se vyvýjí například nový typ automobilu ve firmě, tak zmíněná firma těmto pracovníkům dá kromě zakázky také finanční prostředky na realizaci a na jejich odměnu za práci. To se ve školství bohužel nestalo. Pěkný víkend. 24.10.2008 18:13
OTÁZKA: Dobrý den, musím se zastat některých "problémových" studentů. Patřil jsem totiž mezi ně. Můj problém byl v tom, že se o mě nikdo nezajímal, myslím tím školu a rodiče. Je totiž špatná komunikace mezi nimi. To je podle mě největší problém. Lepší je konflikt analyzovat a potom řešit, ne jenom trestat. Dokonce někteří učitelé přistupují k žákům jako ke kusu. Jarda
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji, že jste se ozval. V tom způsobu řešení s vámi souhlasím. Analýza by měla předcházet represi. Komunikace také v řadě případů vázne a je nutné eliminovat faktory, které ji zbrzďují a omezují jak ze strany školy, tak rodičů. Oěkný večer. 24.10.2008 18:17
OTÁZKA: Učím na základní škole. Chování žáků se určitě zhoršuje. Výchovné problémy přesahují představy lidí, kteří s atmosférou ve škole nemají praktické zkušenosti. Nevěří, nechápou. Tohle se prostě v době, kdy sami chodili do školy, nestávalo. Nebyli jsme svatoušci, přiznávají, ale tohle je jak v amerických filmech. Nemyslím si však, že současné děti jsou horší. Nejsou. I dnes rádi pomáhají, jsou přátelské a schopné empatie. Jen se přestávají orientovat v nastavených, respektive nenastavených mantinelech chování. Komu nenažene strach zhoršená známka z mravů, může v podstatě všechno. Urážet spolužáky i dospělé, vynucovat si silou obdiv i pozornost, zvyšovat si sebevědomí na úkor druhých. Skoro nikdy strůjce šikany neopouští základní školu předčasně. Zákony to neumožňují. Mohlo by se to dotknout jeho lidských práv. Do bezpečí jiné školy musí "utéct" oběť. Jaká práva má ona? Divím se, že za takových podmínek není chování většiny žáků ještě horší. Vždyť se učí, že špatnost se účinně netrestá. Lindan Simon
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji za váš názor a přeji mnoho úspěchů v další práci. J. Štercl 24.10.2008 18:21
OTÁZKA: Pane Štercle, jen Vás zdravím a děkuji za váš přístup k žákům. Na ZŠ v Praze 6 jste dokázal vést hodiny chemie tak, že žáky bavily. I Váš způsob klasifikace byl chytrý - hodně známek, známky za aktivitu, za domácí cvičení, jedna pětka z písemky neznamenala katastrofu. Přirozená autorita, klid ve třídě při hodině, není samozřejmost. Původně jsem zastávala názor, že mladý učitel - muž přirozenou autoritu u žáků mít musí, ale není tomu tak. D. Salaková
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji. J. Štercl 24.10.2008 18:22
zpět na osobnost