Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl

Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl
velikost textu:
vydáno 24.10.2008 15:00
Agresivita, vulgarita a nerespektování pravidel - tím se podle učitelů vyznačují žáci. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovala Asociace pedagogů základního školství. Podle ní se chování žáků zhoršuje a učitelé jsou bezradní. "Možná alternativa je, že by měl ředitel školy možnost žáka vyloučit na omezené časové období," říká v on-line rozhovoru předseda asociace Jaroslav Štercl.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 24. října 2008 do 15:24

OTÁZKA: Dobrý den, pane Štercle, váš děda byl komunistický komik v ČSTelevizi a vy se divíte, že jste žákům pro smích?? Igor Hnízdo
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: No děkuji za dotaz. Tak na tento dotaz je velmi rychlá odpověď. Vámi zmiňovaný komik nebyl můj děda. Pěkné odpoledne. 24.10.2008 16:20
OTÁZKA: Dobrý den,ve škole je vždy někdo kdo zlobí více či méně.Neřekl bych ,že se chování zhoršilo či zlepšilo.Agresivita žáků by se měla potlačovat tím ,že ve škole například bude kroužek modelářství,florbal atd... z moji zkušenosti spíše takovýchto aktivit ubývá. Petr
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Tak souhlasím s vámi v tom, že by se mělo více pracovat na volnočasových aktivitách dětí. Zda to ovšem pomůže škole např. eliminovat problémy ve vyučovacím procesu, to si nejsem jist. Souhlasím i s tím, že ve škole někdo zlobí méně či více, jen se postupně právě ty projevy proměňují. Proč tyto aktivity ubývají, to je problém jiný. Děkuji za dotaz. 24.10.2008 16:25
OTÁZKA: Dobrý den, já sám jsem chodil na průmyslovku, tak vím, jak je složité ty flákače učit a krotit. Jak byste postupoval, pokud by Vám žák řekl, že když mu dáte za pět, že si na Vás počká před školou? děkuji s pozdravem Petr Petr
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji za dotaz, ve kterém je přímo praktická ukázka možné vzniklé situace. Odpověď však není jednoduchá, protože nemohu posoudit míru konfliktní situce, věk studenta, neznám okolnosti jejího vzniku ani skutečnost, z čí strany spor vznikl a v jaká je již míra agrese. Důležité jsou zde komunikační dovednosti pedagoga .Rozhodně je potřeba situaci znovu po určitém časovém úseku, kdy se míra studentovy agrese sníží a situace se celkově uklidní, ji znovu prodiskutovat a pokoušet se najít konstruktivní řešení. Nebát se využít i pomoc výchovného poradce nebo školního psychologa.... Z výše popsaných důvodů však nemohu více konkrétně odpovědět. Pěkné odpoledne. 24.10.2008 16:37
OTÁZKA: Nemyslím, že by dnešní mládež byla horší než jsme byli my, spíš naopak. Změnilo se však postavení učitelel ve společnosti i v rodině. a možná by se mělo začít s nápravou zde. Statut veřejného činitele to však určitě nenapraví. Pravděpodobně se však stane učitel stejně komickou figurkou jako policajt. Vy jste mladý - tak proč jste se stal učitelem, když již na základní škole se cítíte bezradný? Kdy a kde jinde by si děti neměly dovolit být vulgární než ve škole? Neříkejte prosím, že za tento stav mohou peníze. Pracuji v ochraně přírody (i s dětmia mládeží), kde je těch peněz také velice málo, ale pravděpodobně je tu víc lidí zapálených pro věc. Viki
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Zde vůbec nejde o moji osobu. Asociaci, kterou zde reprezentuji, situaci monitoruje a na základě ankety a např. z dalších dlouhodobých kontaktů, které v praxi veškolách má, prezentuje některé skutečnosti a tvrzení. Ano, změnila se i role a postavení učitele ve společnosti a skutečně je jednou z možných cest začít právě zde. 24.10.2008 16:45
OTÁZKA: Mohlo by být řešením snížení počtu žáků ve třídě? S deseti nebo patnácti děti se učitel domluví snadněji než se třiceti. I škola, kterou dával současný ministr školství za vzor má ve třídách malý počet žáků-tam se to pak učí jedna radost. Tomáš
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Ano, to je jednou z možností. Jistě by ji čeští učitelé přivítali. Pěkné odpoledne. 24.10.2008 16:46
OTÁZKA: Dobrý den. Mám za to, že problém je na obou stranách. Spousta učitelu do dnešního dne nepochopila smysl demokratického právního státu a chová se autokraticky. To podle mě hodně přispívá ke špatným vztahům učitel-žák. Souhlasím s dočasným vyloučením žáka, ale taky by se mělo tvrdě trestat chování učitelů. Příjde Vám normální, že žák nezaplatí dobrovolný poplatek ve výši 300,-Kč do školního fondu a učitel mu az to odmítne dát zadání písemky a dá mu rovnou pětku? Taky si myslím, že by prospěla větší angažovanost žáků, případně jejich zákonných zástupců v orgánech školy, např. školské radě apod. Tomáš
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne. Vašemu tvrzení o "problému na obou stranách" se já vůbec nebráním. Případ, který popisujete mi vůbec nepřijde normální. Zmiňovaný učitel se dopustil porušení hned několika ustanovení. Složení Školské rady upravuje školský zákon, kde je jasně posané její složení. Na středních školách mohou být členy i studenti. I v základní škole má její vedení společně s učiteli možnost angažovat žáky např. do žákovské rady nebo žákovských parlamentů, které pracují v mnoha školách. Prostřednictvím jich pak mohou žáky aktivně zapojovat do dění ve škole a řešit i problémy, které se týkají např. jejich chování, požadavků apod. Je to jedna z cest, kterou se může škola vydat k vlastní demokratizaci. 24.10.2008 16:57
OTÁZKA: Dobry den, existuje podle Vas nejaky zpusob jak vratit ucitelum jejich autoritu, pokud maji deti v dnesni dobe volny pristup k internetu, ktery dokaze jejich chovani stimulovat vice nez skola ???? Radovan
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Nevím, jestli právě autoritu u žáků, ale rozhodně je potřebné pracovat na prestiži učitelské profese a její vnímání společností a to je pochopitelně složitý úkol jak pro samotné pedagogy, tak především pro představitele celého rezortu, politiky počínaje. Děkuji za dotaz. 24.10.2008 17:00
OTÁZKA: CO si myslíte o hojně mediálně propíraném názoru, že učitel si musí autoritu u žáků a studentů tzv. zasloužit? Pazúr
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý den. Nevím na základě čeho a jak nebo dokonce, kdy nastane ten čas, kdy už by si měl učitel autoritu u žáků a studentů zasloužit. Je to přenesení problematiky do jiné roviny. Ano, učitel by měl na jejím zisku pracovat a měl by k tomu ale mít prostor a podmínky. 24.10.2008 17:05
OTÁZKA: Dobrý den, jak jste spokojen s ministrem školství panem Liškou. Dle mého názoru je to po x letech konečně někdo, komu problematika není úplně vzdálená a kdo se snaží něco dělat. Nebo se pletu? Děkuji za odpověď. Kuba
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý podvečer. S vašem tvrzením o přístupu pana ministra souhlasím. Velmi rychle se zorientoval v problematice a má zájem ji řešit. Obklopil se i některými spolupracovníky, kteří situaci ve školství znají i ze svých dřívějších pracovních pozic např. na postech ředitelů škol, což je velmi pozitivní. 24.10.2008 17:12
OTÁZKA: Dobrý den.Jako žák moc dobře vím jak to s těmimo přestupky proti učitelům a školního řádu bývá.Řekl bych že patřím spíš mezi ty slušnější proto taky vím že by ti slušní mohli něco říct těm grázlum jak se to chovají ... řekl bych že řešením by bylo zaměřit se na spíš ty "normální žáky" aby stim něco dělali , přece nás to taky štve když píšem písemku kvůli nějakýmu blbečkovi kterej dělaj akorát pitomosti.A taky mě to čas od času naštve a něco stím udělám.Je to řešení???Podé by se určitě měl zpřísnit školní řád který mně příjde né zrovna přísný.Kantor by měl být každou přestávku ve své třídě-přestávka=největší přestupky atd...No a to že se my jako děti měníme je pravda.To co se na základních školách je nesnesitelný i pro ostatní žáky a akorát to zbytku třídy kazí. Petr
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji za váš názor. Je chválihodné, že najdete odvahu něco se vzniklou situací udělat. No, co se týká školního řádu u vás ve škole, tak to doporučuji diskuzi, např. s třídním učitelem nebo vedením školy. Pěkné prázdniny. 24.10.2008 17:16
OTÁZKA: Porad se mluvi o chovani zaku, o vystupovani zaku, o problemech se zaky. Kdy se zavne mluvit o chovani ucitelu, o vystupovani ucitelu? o problemech s ucitely? Mate nad zaky naprosto neomezenou moc, jsou vam vydani na milost a nemilost a vy si jeste stezujete... Az prestanou ucitele zaky deptat a dusit, verim tomu, ze se i zaci k vam zacnou chovat lip. Jak ma zak chovat uctu k nekomu, koho nenavidi? Ondrej
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji za dotaz. Ono se mluví o obojím. Jen teď se začíná více hovořit zrovna o žácích. je velmi dobře, že tato situce nastala, protože ve finále bude prospěšná pro obě skupiny, pro žáky i jejich učitele. 24.10.2008 17:19
OTÁZKA: Dobré odpoledne, v českém školství jsem studoval poměrně dlouho, kromě ZŠ, dalších 10 let a prakticky sem se nikdy nesetkal s tím, že by žák nějakým byť sebeměnším způsobem zaútočil na učitele (fyzicky, nebo slovně). To že dítě /mladý člověk nerespektuje autoritu učitele z mého pohledu záleželo vždy na učiteli který si pořádek buď dokázal udělat a byl dobrý pedagog, nebo nedokázal a v tom případě si děti vždy najdou cestu jak si dělat co chtějí... Celý problém spíše vidím v nedostatku kvalitních učitelů / učitelek. Zdeněk
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý podvečer. V tom nedostatku učitelů s vámi souhlasím, termín kvalitní se však velmi špatně definuje. Který je kvalitní, toho, kterého se celá třída bojí a raději mlčí a žáci se ani nehnou a pak je to možná pohled, ten si udělá pořádek nebo např. ten, kdo s žáky komunukuje, dává jim dostatečný prostor, uplatňuje při výuce různé moderní metody? Je potřeba hledat a řešit důvody, proč je těch "kvalitních učitelů" ve školách tak málo, kde jsou?, kam se ztrácejí?, kam utíkají?. Jak vyplývá z ankety APZŠ, kterou zde dnes reprezentuji,tak se situace zvláště v posledních letech v chování žáků výrazněji proměnila. Děkuji za dotaz. 24.10.2008 17:27
OTÁZKA: Zdravím Vás Jaroslave. V článku zaznělo, že učitelům vadí mimo jiné neúcta k autoritě. Jak je toto myšleno? Jestliže má někdo přirozenou autoritu, tak to automaticky znamená, že jej studenti "berou". No a jestliže někdo nemá přirozenou autoritu (a učitel bere to, že je starší jako autoritativní), tak je mi učitelů opravdu líto. Nemělo by se spíše "učit" učitele být přirozený a hledat svou přirozenost, aby měli přirozenou autoritu, než potom tvrdit, že žáci jsou neuctivý k autoritě (nebo spíše k autoritativnímu učiteli)? S pozdravem Tomáš. Tomáš
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý podvečer. Učitelé si často stěžují, že některé třídy jim vůbec neumožní začít si svoji pozici ve třídě budovat a já mohu potvrdit, že někteří k tomu přistupují velmi odpovědně. S vámi uváděnou přirozeností to také není mnoho jednoduché. Já si totiž nejsem jistý, zda když bude učitel vystupovat přirozeně, tak si tak rovnou získá přirozenou autoritu. Na ní musí pracovat třeba budováním si svých pozic ve škole a vztahů s žáky a rodiči. Učitelé často vnímají neúctu k autoritě třeba i neúctou žáků k vlastním rodičům. Pěkný víkend. 24.10.2008 17:40
OTÁZKA: Nédávno jsem dokončil studium na střední škole a už dva roky pracuji. To, co jsem zažil od základní školy až po střední je opravdu hrozné!!! VŽDY se najde pár takových "..............", který ruší vyučování apod. nemluvě o šikaně! Takoví "studenti" by se měli ze škol vyhazovat.................... Když je rodiče neumí vychovat......tak co? peer
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji za váš názor. No rozhodně by nebylo správné, aby byl hned každý vyloučen ale, jak jsem již řekl, byla by to výrazná pomoc hlavně ředitelům, učitelům a také žákům, kdyby mohl ředitel školy nezvladatelnému žákovi třeba i na omezenou dobu docházku do konkrétní školy přerušit. Pěkný víkend. 24.10.2008 17:44
OTÁZKA: Dobrý den, pane Štercle, myslíte si, že generace Vašich rodičů byla ve škole slušnější? V každé generaci se přece na mládež "nadává", jak to s ní není k vydržení... Přesto si dovoluji naznačit, že za našich mladých let takové excesy ve škole nebývaly zvykem. Rozhodně to dnešní pedagogové nemají ve škole lehké. Jak vy řešíte nerespektování pravidel? A nebo jak pomáháte svým kolegyním, které jsou vulgaritou žáků zaskočeny? Přeji hodně úspěchů. Pěkné odpoledne. Naďa Naďa
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý podvečer. Děkuji za přání, to patří všem mým kolegům ve školách. Ano, v každé generaci se na mládež a konkrétně i na žáky a studenty ve škole "nadává". Ale právě starší kolegové, kterým prošlo rukama několik generací jsou ti, kteří mohou situaci objektivně posoudit. Ten posun ale vnímají i ti mladší kolegové s praxí několika let. Já to řeším důsledností na své žáky a je to docela úspěšná metoda. Musím ale sám potvrdit, že je to stále náročnější počin. Role "přesvědčovače" je někdy úmorná. Se svými kolegy o tom ze své pozice vedoucího pracovníka komunikuji, vznilké situace diskutujeme a hledáme východiska i ve spolupráci s výchovným poradcem, popř. školním psychologem. Ve vedení se snažíme zajišťovat učitelům jejich další vzdělávání i v oblastech jiných, než je jejich odbornost. To je velmi důležitý moment. Pěkný víkend. 24.10.2008 18:00

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.