I ve středu zachytil fotoreportér MF DNES tři vládní limuzíny, jak si zkracovaly cestu na Malé Straně v Praze zákazem vjezdu.
Sice měly zapnutý majáček, ale jejich jízda v klikaté Letenské ulici byla přesto velmi riskantní. Jeden z "přistižených", ministr obrany Karel Kühnl, to omlouval, že spěchal na hlasování ve Sněmovně.
"Tento případ byl oprávněný, po důležitém jednání jsem jel na zasedání Sněmovny. Tam se, jak jistě víte, hlasuje a já jako poslanec jsem povinen být při hlasování. Radost z toho nemám, že je potřeba jednou za pár dní použít takový prostředek, ale stalo se," vysvětluje Kühnl, proč nemohl pár minut postát ve frontě.
Kühnl má v každém případě štěstí, že v Letenské nepotkal svého stranického šéfa Pavla Němce. Ten se tu, jak ukázaly fotografie MF DNES, totiž právě před dvěma týdny v protisměru po tramvajové trati prohnal přesně opačným směrem.
Kühnl nebyl ve středu odpoledne jediný, kdo použil mezi ministry oblíbenou zkratku do Sněmovny. Letenskou během pár minut v protisměru projely i dva vládní superby se značkami 3S2 1058 a 4S5 0382 – v něm dokonce seděl jen řidič.
Komu tyto vozy patří, není zatím jasné: ministerstva, která pro své šéfy superby užívají (práce, informatika, finance a školství), popřela, že by auta patřila právě jim. Spěchající ministr z Letenské se může sám přihlásit v redakci MF DNES.
Špidla také spěchal
Že se rychlá jízda vládním šoférům nemusí vyplatit, dokazuje čerstvý případ řidiče nynějšího eurokomisaře Vladimíra Špidly. Ten se Špidlou (tehdy premiérem) spěchal loni 4. června po brněnské dálnici rychlostí 190 kilometrů v hodině. - více zde
Měl však smůlu: vyfotil ho řidič Petr Pospíšil, který jel chvíli za ním. Letos v březnu pak dorazilo na státní zastupitelství trestní oznámení a policie začala Špidlova řidiče vyšetřovat kvůli možnému "obecnému ohrožení".
Vladimír Špidla kritiku svého řidiče už loni odmítl: fotografie nepovažuje za přesvědčivý důkaz, na žádnou zběsilou jízdu si nepamatuje, cesta z Prahy do Brna mu prý tehdy jako vždy trvala hodinu a tři čtvrtě. MF DNES se ve středu nepodařilo zastihnout Špidlu ani jeho mluvčí Katharinu von Schnurbein.
Šéf Špidlova řidiče Tomáš Kehár, zástupce ředitele policejní ochranné služby, se však za svého muže staví: "Jízdu jsme už loni vyšetřovali jako přestupek, ale nakonec jsme případ odložili. Náš člověk se ničeho nedopustil, policisté smějí za určitých okolností ve službě jet rychleji," tvrdí Kehár.
Trestní oznámení na expremiéra
Žalobkyně Markéta Popovská z Prahy 2 dostala trestní oznámení na Špidlova řidiče. Trestní oznámení podané s ročním odstupem podepsala Alena Svobodová z Prahy. Policii se však oznamovatelku zatím nepodařilo najít – zřejmě jde o fiktivní jméno.
"Hledáme nyní svědky, kteří si Špidlovy kolony všimli, případně je jízda premiérova řidiče ohrožovala," řekl ve středu policista Jiří Neuhauser z dálničního oddělení v Mirošovicích. Ten případ vyšetřuje.
Zástupce ředitele policejní ochranné služby, která vozí ministry, Tomáš Kehár však trvá na tom, že jeho člověk za volantem Špidlova audi se ničeho nedopustil. Argumentuje tím, že zákony umožňují policistům ve službě porušovat předpisy, pokud je to nutné.
Právník Jan Černý také míní, že dostat Špidlova řidiče před soud bude obtížné: jen rychlá jízda totiž na obžalobu nestačí. "Muselo by se třeba prokázat, že vládní limuzína vytlačovala ostatní auta ze svého pruhu. A ještě by se těch svědků muselo najít víc – ne jen jeden," říká Černý.
I řidič Pospíšil, který limuzíny vyfotil, mluví ve prospěch Špidlova řidiče. "Kolona jela sice rychle, ale agresivně ne. To už jsem zažil auta jiných ministrů, která jela nebezpečněji," řekl ve středu Pospíšil.