V praxi to ve čtvrtek předvedl ministr vnitra Stanislav Gross, který paradoxně posílá často do ulic tisíce policistů, aby pokutovali řidiče za porušování dopravních předpisů.
Přestože MF DNES poukázala na to, že Grossova limuzína ve středu několikrát překročila povolenou rychlost, ministr si z toho evidentně nic nedělal. Ve čtvrtek jeho vůz porušil v Praze opět několikrát dopravní předpisy.
Ulicí Pražského projel dokonce téměř stokilometrovou rychlostí, což je dvakrát víc, než je tam povoleno. Celou cestu na ministerstvo vnitra měl sice na střeše modrý majáček, ale protože jej nezapnul, neměl podle zákona právo porušit dopravní předpisy.
Fotografie a svědectví redaktorů MFDNES ministru vnitra nestačí. Po své mluvčí Věře Duškové vzkázal, že neví o tom, že by jeho řidič jakkoli porušil předpisy. "Fotky v novinách nejsou důkaz, navíc pan ministr během jízdy pracuje, řízení je v rukou řidiče," řekla Dušková.
Ministr dopravy Milan Šimonovský však řekl, že o tom, jak se pojede rychle, rozhoduje ministr. Jeho kolegové by podle něj měli dodržovat pravidla, jinak dávají lidem špatný příklad.
Řidiči se nemusí obávat ani svého šéfa, ředitele Útvaru ochranné služby ministerstva vnitra Lubomíra Kvíčaly. " Žádné objektivní důkazy, že řidiči porušili předpisy, nemáme. Proto potrestáni nebudou, ikdyž to s nimi proberu," prohlásil.
Kdo je na vině? Gross, nebo řidič?
Řítí se ulicemi nedovolenou rychlostí. Když jsou přistiženi, svorně se brání: My se jen vezeme, za všechno mohou šoféři. Ministři české vlády.
Na svých úřadech sice řídí tisíce lidí na svých úřadech, ale vlastní řidiče si nejsou schopni uhlídat. Jestliže navíc uvěříme tvrzení ministra vnitra Stanislava Grosse či premiéra Vladimíra Špidly, členové vlády jsou v rukou svých řidičů, kteří s nimi jezdí po silnicích značně riskantně, aniž to můžou sami ministři ovlivnit.
"Samozřejmě, že je vina na straně řidiče. Nikdo z něho odpovědnost nesejme, to je prostě jasné. On je odpovědný za řízení a nikdo jiný mu do toho nemá co mluvit, ani ministr," prohlásil ve čtvrtek premiér.
Reagoval tak na zjištění MF DNES, která několikrát přistihla ministerské limuzíny, v nichž seděli i sami členové vlády, při vážných dopravní přestupcích. Gross se ve čtvrtek otázkám kolem jízdy své limuzíny vyhýbal. I když věděl, že na něj před budovou Senátu, kde jednal, čeká redaktor MF DNES, odešel služebním vchodem.
Jeho tisková mluvčí Věra Dušková uvedla, že Gross nemá čas. Z jejího vyjádření vyplývá, že Gross si žádného osobního provinění není vědom. "Odpovědnost je na řidiči, pan ministr bere auto jako svou pojízdnou kancelář, ve které pracuje. Není v lidských silách, aby si ještě všímal řidiče," tvrdí Dušková.
Zároveň uvedla, že pokud by řidiči rychlost skutečně překročili, jeho nadřízení by to řešili. "Pro nás ale není důkaz tvrzení vaší redakce, zvláště když jste museli jet za ním, a tím sami porušovat předpisy. Pro nás by byl důkaz jen radar," řekla.
Na řidiče svalovali v minulosti vinu i jiní ministři, například ministr pro místní rozvoj Pavel Němec, jehož limuzína několikrát přejela dvojitou plnou čáru. Ne všichni členové vlády však ukazují na řidiče. "Když jim při jízdě řeknu, aby neblbli, tak mě poslechnou a jedou podle předpisů," řekla ve čtvrtek ministryně Petra Buzková.
A řidičů se zastal i ministr dopravy Milan Šimonovský. "O rychlosti auta rozhoduje ministr," reagoval. Podle něho některé jeho kolegy asi zaskočilo to, že se novináři začali o jejich styl jízdy zajímat.
"Možná jízdě svých aut v minulosti nevěnovali tolik pozornosti. Ale ti, kteří jsou na očích veřejnosti, by měli být na silnici příkladem pro ostatní," míní Šimonovský.
Vůz s ministrem vnitra Grossem obkroužil kruhový objezd celkem čtyřikrát a pak rychle zmizel. (3. června 2004) |
Od kruhového objezdu ujíždělo auto s Grossem zhruba stokilometrovou rychlostí. Silnice přitom vede sídlištěm. (3. června 2004) |