iDNES.cz

Pilot Karel Mündel

Pilot Karel Mündel
velikost textu:
vydáno 19.4.2010 16:55
Mračna dýmu a popela, která vychrlila islandská sopka, připoutala ve většině evropských států letadla na několik dní k zemi. Co všechno se může stát při průletu vulkanickým prachem? Jak se na takové situace piloti připravují? I na tyto otázky odpovídal čtenářům předseda Technické komise Sdružení dopravních pilotů Karel Mündel.
OTÁZKA: Jak casto piloti trenuji na trenazeru kriticke situace jako vypadek vsech motoru atd... Jsou nejakym zpusobem prezkusovani ze zvladnuti techto situaci a pripade co pro ne znamena jejich nezvladnuti??? q q
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: PRAVIDELNÉ LETY NA SIMULÁTORU ABSOLVUJÍ PILOTI 2X ROČNĚ V ROZSAHU DVOU CVIČENÍ PO 4 HODINÁCH. CVIČÍ SE V PRAVIDELNÝCH CYKLECH V©ECHNY MIMOŘÁDNÉ SITUACE. NEZVLÁDNUTÍ TAKOVÉHO VÝCVIKU ZNAMENÁ OPAKOVÁNÍ ZKOU©KY A DOČASNÉ POZASTAVENÍ LÉTÁNÍ NA PRAVIDELNÝCH LINKÁCH. 19.4.2010 16:58
OTÁZKA: Maji widebody stroje jako A310 nebo B747 vetsi nachylnost dostat se do problemu po pruletu oblakem prachu nez mensi A320 nebo B737??? Zatim zname incidenty se tykaly predevsim velkych stroju...Je to pouze shoda okolnosti nebo je to zpusobeno vyssi cestovni hladinou ci rychlosti techto stroju??? q q
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: stroj mají podobné motory a létají ve stejných hladinách, takže šlo spíše o náhodu 19.4.2010 16:59
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, proč si myslíte, že se Islanďané nepokusili sopku nějakým způsobem zašpuntovat, aby tím zamezili chrlení popela? Děkuji za odpověď Dušan Lipavský
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: nemají tak velký a vysoké teplotě odolný špunt :-))))) 19.4.2010 17:00
OTÁZKA: Dobrý den, jak jsou na tom turbovrtulová letadla. Některé motory mají filtry na vstupu, navíc se pohybují menší rychlostí - jsou tedy odolnější proti sopečnému popelu? Ondřej Kolář
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: turbovrtulová letadla létají v menších výškách a mají obvykle odlučovače prachu na vstupech do motorů. V blízkosti erupce by jim to ale asi stejně nepomohlo. 19.4.2010 17:01
OTÁZKA: Dobrý den, je někde stanoveno, při jaké "hustotě" vulkanického prachu v atmosféře se létat dá a při jaké níkoliv ? Zdeněk Mareš
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Není. Je to skoro téma na disertační práci a vyžadovalo by to ředu experimentů. 19.4.2010 17:02
OTÁZKA: Dobrý den, všude se dočítáme, že Tu 154 je spolehlivé a dobré letadlo. Zaznělo to i z vašich úst. Přitom je nenasytné a hůře manévrovatelné. Stalo se s ním už 37 nehod s obětmi na životech. Vyšetřovatelé, zvláště ti (post)sovětští, většinou nehodu svedou na chybu pilotáže, ale není právě nehoda polského prezidentského speciálu důkazem, že lidský faktor může u Tu 154 selhat právě v důsledku horší manévrovatelnosti? .....Mám trošku pocit, že v postkomunistických zemích funguje jistá nostalgie po těch hlučných, čpících a nenažraných sovětských strojích, ale že jejich obhajoba je přehnaná. Nijak zvlášť dobrá letadla to přece nikdy nebyla, uznejte... Jan Lom
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: NEUZNÁM!! Právě Tu 154 byla čestná výjimka, dokonalý, tichý (splňoval ve své době první požadavky Annexu16 na hluk), vybavený moderní navigací (u ČSA počítač UNS). Pravda, trochu žíznivější než konkurence. Stále je to dobré letadlo. Okolnosti nehody u Smolenska se budou vyšetřovat ještě dlouho, věřím ale že se Závěrečná zpráva a poučení z ní k pilotům dostane. 19.4.2010 17:06
OTÁZKA: dobrý den, proč se dělá kolem té sopky taková umělá panika a teatrálně se zavírají letiště? Například marocký premiér přiletěl na pohřeb polského prezidenta úplně bez problémů... připadá mi, že bylo spíše cílem vyvolat ve společnosti umělou paniku...
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: To by byla teprve panika, kdyby žačaly padat letouny kvůli sopečnému prachu a bez předchozího vyrování. Prevence byla nutná, chybělo možná okamžité měření aktuálních koncentrací. Co se týče marockého letu, udělejte si "čáru do mapy", abyste viděl kudy letěli - mimo uzavřenou oblast. Přistání v Polsku bylo určitě hlášeno jako "státní let" a ty mají určité výjimky. 19.4.2010 17:09
OTÁZKA: Dobry den, BA 009 je prikladem z minulosti, nicmene mel jsem pocit, ze veskere soucasne restrikce provozu jsou jednak zalozene spise na odhadech a pocitacovych modelech sireni prachoveho mracna nez na realnych problemech; jednak byly patricne nefouknuty medii. Jaky je Vas nazor na vec? Petr Novak
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Preventivní opatření byla správná, chyběly mi měřící lety meteorologických balónů, nebo dokonce leteckých speciálů s aparaturou, které by dohady potvrdily. Takhle to musela vzít "do svých rukou" Lufthansa. 19.4.2010 17:11
OTÁZKA: Dobrý den, pokud by bylo rozhodnutí o startu do aktuálních podmínek pouze na Vás jako kapitánovi letadla - odstartoval byste? Děkuji
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Dnes bych asi odstartoval, zajímal bych se ale o aktuální informce o intenzitě sopečné činnosti a změnách postupu mraku oproti včerejšku, abych věděl, jestli nehrozí nové zamoření letových oblastí v dráze mého letu 19.4.2010 17:13
OTÁZKA: Dovolíte-li, mám ještě jeden dotaz. S jakými letadly a v jakých výškových hladinách je bezpečné létat při takových podmínkách, jaké přivodila islandská sopka? Viděli jsme, že do Krakova na pohřeb prezidenta Kaczyńského přicestoval marocký premiér nízko letící cessnou, německý prezident rovněž nízko letící helikoptérou a ruský prezident rovnou vládním speciálem. Přitom u nás měly zákaz vzlétnou i vrtulníky záchranné služby. Nebyl ten všeobecný zákaz létání v Evropě poněkud přehnanou reakcí? Jan Lom
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: viz předchozí odpovědi 19.4.2010 17:14
OTÁZKA: Je možné že havárii polského letadla způsobil sopečný prach??? Václav Šimánek
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: O nehod ě u Smolenska panuje řada pochybností, ale je jedna jistota: Sopka za to nemůže! 19.4.2010 17:15
OTÁZKA: Má popel na našem území vliv na životnost motoru aut ?
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Neměl by mít. Pístové motory jsou mnohem méně náchylné na poškození od prachu, mají sací filtry a do válců se tak prach nedostane. Navíc při zemi je mnohem víc to "obyčejného" prachu ze silnice. 19.4.2010 17:17
OTÁZKA: Dobry den, myslite si, ze letecke spolecnosti budou v nejblizsi dobe kvuli svym obrovskym ztratam riskovat a vysilat dopravni letadla i kdyz bezpecnost pred sopecnym popelem jeste nebude sto-procentni? Predem dekuji za odpoved
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Říká se: Myslíte-li si, že náklady na bezpečnost jsou vysoké, zkuste si jednu leteckou nehodu! Pochybuji, že dnešní evropští dopravci toto úsloví neznají. 19.4.2010 17:18
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě proč byl nejprve otevřen letový prostor nad ČR pro přelety ve výšce nad 7500 (nejsem si jist přesným číslem)? Do takové výšky popílek nevystoupá? A co by se dělo v případě nutnosti nouzového přistání např. na Ruzyni, přistálo by se i přes riziko poškození motorů při sestupu? Václav Johanna
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Oblak popela se vznáší v různých výškách v závislosti na výškovém proudění a síle erupce, která jej do výšky vymrští. Popel stoupá i vlivem své vysoké teploty - ohřívá okolní vzduch a ten jej nese výš a výš. Záleží na moc vlivech. Letoun v nouzi by nepochybně přistával na prvním vhodném letišti a i uzávěra vzdušného prostoru měla na takovéto situace výjimku. 19.4.2010 17:21
OTÁZKA: Dobrý den. Kdybyste si měl osobně tipnout, myslíte, že od zítřka se provoz začne vracet k normálu, nebo očekáváte opětovné uzavření letiště / koridoru? Děkuji JS Jan Sotona
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Nebudu tipovat, ale doporučuji se zeptat islandských sopek. Momentálně nás mají trochu v hrsti. Vše záleží na tom, jestli už se dost vyřádily, nebo jestli je to teprve začátek. 19.4.2010 17:23
OTÁZKA: Dobry den, chtela jsem se zeptat, zitra vecer mam odletet z italske Bolone do polskych Katowic, jaka je podle vas sance ze letadla zitra poleti?? Jak zacne organizace letu tech novych a starych? bude prirazeno vice letadel, nebo my co mame letenky v techto dnech budeme muset cekat az vsichni ti predesli odleti??? Dnes jiz letecka doprava byla obnovena a to i u nas v italii ale po trech hodinach zase vsechno uzavreli?? ale proc?? to se za ty tri hodiny toho tak moc zmenilo?? Myslim si, ze organizace cele teto situace je naprosto nulova, na telefonu meho letiste mi sdelili ze mam informovat moji leteckou spolecnost - tam vsak jiz od deviti hodin rana nikdo neodpovida! Dekuji za odpoved. Petra
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Chápu Vaši situaci, ale nejsem pracovník check-in. Situace je složitá a jestli se bude zítra létat nevím, záleží to na vývoji situace na Islandu. Troufnu si odhadnout, že není-li situace kritická teď, do zítřka se do prostoru mezi Boloňu a Katovice žádný popel nedostane, to by musela sopka řádit už teď. 19.4.2010 17:26
OTÁZKA: Dobrý den, představme si hypotetickou situaci, že by sopka chrlila popel další 3 měsíce. Je možné za tuto dobu nějakým způsobem upravit letadla pro let v těchto podmínkách, nebo by se nelétalo 3 měsíce a možná i mnohem déle, protože by v atmosféře byloi najednou ohromné množství popelu a prachu? Daniel Krejčiřík
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Obávám se, že to byl byl nejčernější scénář z možných. Taková úprava motorů zatím není a za tři měsíce by jí nikdo asi nevyrobil. 19.4.2010 17:27
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s malými jednomotorovými letadly jako například Piper Cherokee a některé Cessny aj. Je pro ně vulkanický prach stejně nebezpečný jako pro dopravní letadla? Bylo i jejich létání zakázáno? Děkuji za odpověď
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Aeroklubové letouny jsou většinou vybaveny pístovými motory a ty nejsou na sopečný prach tak citlivé. Pokud vím, o víkendu se létalo jakoby nic. 19.4.2010 17:29
OTÁZKA: Dobrý den, co se může stát, když letadlo vlétne do sopečného prachu? Děkuji.
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Hezky to bylo zpracované v jedné z nedávných kanadských rekonstrulcí leteckých nehod na ČT1. Letoun je obrušen jako hrubým "šmirglem" a doslova zneprůhlední okna (mléčné sklo). V motorech se napeče na lopatky turbíny a kompresoru sklovina, která změní aerodynamiku uvnitř motoru a dojde k jeho vysazení. 19.4.2010 17:32
OTÁZKA: Bál byste se letět kvůli sopečnému prachu?
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Kdyby všechny informace svědčily o jeho velkém množství v atmosféře, tak ano. 19.4.2010 17:33
OTÁZKA: Dobrý den, kdybyste byl požádán ČSA, abyste provedl testovací let během minulého víkendu v rámci zjištění, jaký je opravdu stav mraku a jeho vliv na letadlo (jak to prováděla například Lufthansa nebo KLM) - šel byste do toho nebo byste s díky odmítl? Michal Řeháček
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Protože se o takovéto věci zajímám, určitě bych neodmítnul. Stanovil bych si ale pravidla pro takový zálet a dopředu si nachystal nouzové postupy pro případ, že by se situace začala měnit k horšímu. 19.4.2010 17:35
OTÁZKA: Dobry den, zajimal by me Vas nazor na to, ze Ryanair, ktery je znam svou dravosti, uz predem oznamil, ze nebude letat do stredy 13:30 hod.? Co muze byt za rozhodnutim uzemnit vetsi cast flotily? Od FR bych cekal, ze budou prvni, kdo se bude cpat do vzduchu. Dekuji. Tomáš Žilák
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Ryanair létá z území Velké Británie a přiznám se, že teď neznám aktuální stav letového provozu tam. Může tam zatím platit uzávěra a Ryanair čeká na otevření vzdušného prostoru. Ani dravec nechce riskovat, že nevyletí z hnízda ačkoliv to předem slíbil!! :-)) 19.4.2010 17:38
OTÁZKA: Trosku z jineho soudku.. Jak casto se pouziva autopilot pro pristani - je to pouze otazka pocasi a viditelnosti?? da se procentuelne rici pomer pristani "na ruce" a s autopilotem??? q q
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Na současných letounech se autopilot používá z důvodu vysoké přesnosti vedení letadla hodně a obvykle po celou dobu počátečního přiblížení. Přistává se "ručně", pouze za podmínek velmi nízkých dohledností (pod cca 400m) se používají automatická přistání. Pokud vše funguje, autopilot to zaletí stokrát přesněji než člověk. Pilot je tam proto, aby systém monitoroval a převzal řízení v případě poruchy. Potom se ale už nepřistává, ale dělá se průlet a posádka musí řešit kam na záložní letiště poletí. 19.4.2010 17:42
OTÁZKA: Dobry den, chtela jsem se zeptat, zitra vecer mam odletet z italske Bolone do polskych Katowic, jaka je podle vas sance ze letadla zitra poleti?? Jak zacne organizace letu tech novych a starych? bude prirazeno vice letadel, nebo my co mame letenky v techto dnech budeme muset cekat az vsichni ti predesli odleti??? Dnes jiz letecka doprava byla obnovena a to i u nas v italii ale po trech hodinach zase vsechno uzavreli?? ale proc?? to se za ty tri hodiny toho tak moc zmenilo?? Myslim si, ze organizace cele teto situace je naprosto nulova, na telefonu meho letiste mi sdelili ze mam informovat moji leteckou spolecnost - tam vsak jiz od deviti hodin rana nikdo neodpovida! Dekuji za odpoved. Petra
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: už jsem odpovídal 19.4.2010 17:43
OTÁZKA: Dobrý den, představme si hypotetickou situaci, že by sopka chrlila popel další 3 měsíce. Je možné za tuto dobu nějakým způsobem upravit letadla pro let v těchto podmínkách, nebo by se nelétalo 3 měsíce a možná i mnohem déle, protože by v atmosféře byloi najednou ohromné množství popelu a prachu? Daniel Krejčiřík
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: již jsem odpovídal 19.4.2010 17:45
OTÁZKA: Dobry den, chtela jsem se zeptat, zitra vecer mam odletet z italske Bolone do polskych Katowic, jaka je podle vas sance ze letadla zitra poleti?? Jak zacne organizace letu tech novych a starych? bude prirazeno vice letadel, nebo my co mame letenky v techto dnech budeme muset cekat az vsichni ti predesli odleti??? Dnes jiz letecka doprava byla obnovena a to i u nas v italii ale po trech hodinach zase vsechno uzavreli?? ale proc?? to se za ty tri hodiny toho tak moc zmenilo?? Myslim si, ze organizace cele teto situace je naprosto nulova, na telefonu meho letiste mi sdelili ze mam informovat moji leteckou spolecnost - tam vsak jiz od deviti hodin rana nikdo neodpovida! Dekuji za odpoved. Petra
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: již jsem odpovídal 19.4.2010 17:46
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jestli bezpečnostní opatření kůli prachu ze sopky v naší části evropy nejsou přehnaná. Prach je tu dost rozptýlen, takže tu nehrozí podobné problémy jako u letu z roku 1982 Boeingu 747 v indonesii, který zřejmě prolétl mnohem hustším oblakem přímo nad sopkou. V ČR momentálně nějaké obrušování skla, nadměrné opotřebení lopatek motorů, či ucpávání motorů při takové koncentraci prachu přece nemůže hrozit.
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Víte to jistě? Vždy» nikdo koncentraci sopečného prachu v letových hladinách neměřil. Včerejší test letounů KLM a DLH Vám dává za pravdu, ale jen pro tuto chvíli. Nevíme, jak se situace bude vyvíjet dál 19.4.2010 17:48
OTÁZKA: Dobrý den, přijde vám, že je opatrnost Řízení letového provozu na místě, nebo spíše přehnaná? V případě, že by došlo k maléru a nějaké letadlo by kvůli sopečnému prachu spadlo, kdo by za to byl odpovědný? Řízení letového provozu konkrétní země? Meteorologický ústav? Kapitán letadla in memoriam? Děkuji za odpovědi!
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: ŘLP jen reagovalo na informace z dalších zdrojů a správně přijalo preventivní opatření. Pokud by došlo k nehodě, určitě by se zjiš»ovalo jaké informace měla posádka před letem k dispozici a jestli ji i za letu o významných změnách atmosféry někdo informoval. Teprve pak bychom mohli hledat, kde se stala chyba a čím byla způsobena. 19.4.2010 17:51
zpět na osobnost