Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nevíme, co bude dál. Sopky nás mají v hrsti, vzkázal čtenářům pilot Mündel

  15:57aktualizováno  17:54
Popel, který vychrlila islandská sopka, připoutal v Evropě letadla na několik dní k zemi. Opatření byla nutná, ve vzduchu by letadlům hrozilo velké nebezpečí. Prach by obrousil okna, takže by piloti neviděli ven, navíc by vysadily motory kvůli sklovině napečené na lopatkách turbíny, popsal čtenářům předseda Technické komise Sdružení dopravních pilotů Karel Mündel.

Karel Mündel by se oblakem vulkanického popela proletět bál. | foto: MF DNES

Islandská sopka Eyjafjallajökull se probudila ve středu. Začala chrlit popel a dým do výšky několika kilometrů, čímž zkomplikovala leteckou dopravu v celé severní Evropě. Jak oblak prachu postupoval, uzavírala se letiště i v dalších částech kontinentu. Do vzduchu se letadla postupně začala vracet až během pondělí.

Odpovědi Karla Mündela najdete zde

Mündel vyvracel názory čtenářů, že tato opatření byla přehnaná a měla za cíl jen vytvářet paniku. "Preventivní opatření byla správná, chyběly mi měřící lety meteorologických balónů, nebo dokonce leteckých speciálů s aparaturou, které by dohady potvrdily," namítl Mündel.

On sám by do oblaku popela neodstartoval. Během dneška už by se však odstartovat nebál. "Zajímal bych se ale o aktuální informace o intenzitě sopečné činnosti a změnách postupu mraku, abych věděl, jestli nehrozí nové zamoření letových oblastí v dráze mého letu," vysvětlil.

A jak dlouho budou omezení pro letadla platit? Všechno podle Mündela závisí na islandských sopkách. "Momentálně nás mají trochu v hrsti. Vše záleží na tom, jestli už se dost vyřádily, nebo jestli je to teprve začátek," uvedl pilot.

Hrubý "šmirgl", který obrousí letadlo

Vulkanický popel znamená pro letadla velké riziko. Následky prachu Mündel přirovnal k hrubém "šmirglu", který letoun obrousí a na oknech vytvoří tzv. mléčné sklo, přes které není vidět. Kromě toho se v motorech napeče na lopatky turbíny a kompresoru sklovina, která změní aerodynamiku a motor vysadí.

Prach připomínající "bramborový škrob" může vlivem vysoké teploty také zablokovat systém sání vzduchu, jako se to stalo finské stíhačce, která zkušebně vzlétla v sobotu. (čtěte více o problémech finské stíhačky)

Zatím nejdramatičtější průlet oblakem popela zažil v roce 1982 Boeing 747 na trase Londýn - Austrálie. Nad Indonésií v oblaku prachu vypověděly všechny čtyři motory. Katastrofu se však tehdy podařilo odvrátit. Podrobné prozkoumání letadla odhalilo poškození, která mrak drobných částic motoru způsobil. Například konce lopatek turbín byly ubroušené.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.