Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nevíme, co bude dál. Sopky nás mají v hrsti, vzkázal čtenářům pilot Mündel

  15:57aktualizováno  17:54
Popel, který vychrlila islandská sopka, připoutal v Evropě letadla na několik dní k zemi. Opatření byla nutná, ve vzduchu by letadlům hrozilo velké nebezpečí. Prach by obrousil okna, takže by piloti neviděli ven, navíc by vysadily motory kvůli sklovině napečené na lopatkách turbíny, popsal čtenářům předseda Technické komise Sdružení dopravních pilotů Karel Mündel.

Karel Mündel by se oblakem vulkanického popela proletět bál. | foto: MF DNES

Islandská sopka Eyjafjallajökull se probudila ve středu. Začala chrlit popel a dým do výšky několika kilometrů, čímž zkomplikovala leteckou dopravu v celé severní Evropě. Jak oblak prachu postupoval, uzavírala se letiště i v dalších částech kontinentu. Do vzduchu se letadla postupně začala vracet až během pondělí.

Odpovědi Karla Mündela najdete zde

Mündel vyvracel názory čtenářů, že tato opatření byla přehnaná a měla za cíl jen vytvářet paniku. "Preventivní opatření byla správná, chyběly mi měřící lety meteorologických balónů, nebo dokonce leteckých speciálů s aparaturou, které by dohady potvrdily," namítl Mündel.

On sám by do oblaku popela neodstartoval. Během dneška už by se však odstartovat nebál. "Zajímal bych se ale o aktuální informace o intenzitě sopečné činnosti a změnách postupu mraku, abych věděl, jestli nehrozí nové zamoření letových oblastí v dráze mého letu," vysvětlil.

A jak dlouho budou omezení pro letadla platit? Všechno podle Mündela závisí na islandských sopkách. "Momentálně nás mají trochu v hrsti. Vše záleží na tom, jestli už se dost vyřádily, nebo jestli je to teprve začátek," uvedl pilot.

Hrubý "šmirgl", který obrousí letadlo

Vulkanický popel znamená pro letadla velké riziko. Následky prachu Mündel přirovnal k hrubém "šmirglu", který letoun obrousí a na oknech vytvoří tzv. mléčné sklo, přes které není vidět. Kromě toho se v motorech napeče na lopatky turbíny a kompresoru sklovina, která změní aerodynamiku a motor vysadí.

Prach připomínající "bramborový škrob" může vlivem vysoké teploty také zablokovat systém sání vzduchu, jako se to stalo finské stíhačce, která zkušebně vzlétla v sobotu. (čtěte více o problémech finské stíhačky)

Zatím nejdramatičtější průlet oblakem popela zažil v roce 1982 Boeing 747 na trase Londýn - Austrálie. Nad Indonésií v oblaku prachu vypověděly všechny čtyři motory. Katastrofu se však tehdy podařilo odvrátit. Podrobné prozkoumání letadla odhalilo poškození, která mrak drobných částic motoru způsobil. Například konce lopatek turbín byly ubroušené.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

První volební den v pražské Hostivaři (20. října 2017)
SEZNAM: Kandidáti zvolení ve volbách 2017 do Poslanecké sněmovny

Přinášíme vám seznam nově zvolených členů Poslanecké sněmovny seřazených podle politických stran a volebních krajů.  celý článek

Ivan Bartoš ve volebním štábu Pirátů v Praze. (21. října 2017)
Je to strašná síla, když vám dá hlas tolik lidí, říká slavící Bartoš

Sehnat předsedu Pirátů Ivana Bartoše není snadné. Mobil má vypnutý. Nejsnáze ho najdete podle svítících světel a hloučku kameramanů. „Jsem více než spokojený s...  celý článek

Lobbista Tomáš Hrdlička (vlevo) hostem volebního studia iDNES.cz (21. října...
VIDEO: To nejlepší z volebního studia iDNES.tv

Server iDNES.cz přinesl ke sněmovních volbám 2017 sedmihodinové vysílání. Volební studio nabídlo řadu hostů v čele s bývalým prezidentem Václavem Klausem a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.