Pilot Karel Mündel

Pilot Karel Mündel
velikost textu:
vydáno 19.4.2010 16:55
Mračna dýmu a popela, která vychrlila islandská sopka, připoutala ve většině evropských států letadla na několik dní k zemi. Co všechno se může stát při průletu vulkanickým prachem? Jak se na takové situace piloti připravují? I na tyto otázky odpovídal čtenářům předseda Technické komise Sdružení dopravních pilotů Karel Mündel.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. dubna 2010 do 17:20

OTÁZKA: Dobry den, chtela jsem se zeptat, zitra vecer mam odletet z italske Bolone do polskych Katowic, jaka je podle vas sance ze letadla zitra poleti?? Jak zacne organizace letu tech novych a starych? bude prirazeno vice letadel, nebo my co mame letenky v techto dnech budeme muset cekat az vsichni ti predesli odleti??? Dnes jiz letecka doprava byla obnovena a to i u nas v italii ale po trech hodinach zase vsechno uzavreli?? ale proc?? to se za ty tri hodiny toho tak moc zmenilo?? Myslim si, ze organizace cele teto situace je naprosto nulova, na telefonu meho letiste mi sdelili ze mam informovat moji leteckou spolecnost - tam vsak jiz od deviti hodin rana nikdo neodpovida! Dekuji za odpoved. Petra
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Chápu Vaši situaci, ale nejsem pracovník check-in. Situace je složitá a jestli se bude zítra létat nevím, záleží to na vývoji situace na Islandu. Troufnu si odhadnout, že není-li situace kritická teď, do zítřka se do prostoru mezi Boloňu a Katovice žádný popel nedostane, to by musela sopka řádit už teď. 19.4.2010 17:26
OTÁZKA: Dobrý den, představme si hypotetickou situaci, že by sopka chrlila popel další 3 měsíce. Je možné za tuto dobu nějakým způsobem upravit letadla pro let v těchto podmínkách, nebo by se nelétalo 3 měsíce a možná i mnohem déle, protože by v atmosféře byloi najednou ohromné množství popelu a prachu? Daniel Krejčiřík
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Obávám se, že to byl byl nejčernější scénář z možných. Taková úprava motorů zatím není a za tři měsíce by jí nikdo asi nevyrobil. 19.4.2010 17:27
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s malými jednomotorovými letadly jako například Piper Cherokee a některé Cessny aj. Je pro ně vulkanický prach stejně nebezpečný jako pro dopravní letadla? Bylo i jejich létání zakázáno? Děkuji za odpověď
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Aeroklubové letouny jsou většinou vybaveny pístovými motory a ty nejsou na sopečný prach tak citlivé. Pokud vím, o víkendu se létalo jakoby nic. 19.4.2010 17:29
OTÁZKA: Dobrý den, co se může stát, když letadlo vlétne do sopečného prachu? Děkuji.
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Hezky to bylo zpracované v jedné z nedávných kanadských rekonstrulcí leteckých nehod na ČT1. Letoun je obrušen jako hrubým "šmirglem" a doslova zneprůhlední okna (mléčné sklo). V motorech se napeče na lopatky turbíny a kompresoru sklovina, která změní aerodynamiku uvnitř motoru a dojde k jeho vysazení. 19.4.2010 17:32
OTÁZKA: Bál byste se letět kvůli sopečnému prachu?
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Kdyby všechny informace svědčily o jeho velkém množství v atmosféře, tak ano. 19.4.2010 17:33
OTÁZKA: Dobrý den, kdybyste byl požádán ČSA, abyste provedl testovací let během minulého víkendu v rámci zjištění, jaký je opravdu stav mraku a jeho vliv na letadlo (jak to prováděla například Lufthansa nebo KLM) - šel byste do toho nebo byste s díky odmítl? Michal Řeháček
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Protože se o takovéto věci zajímám, určitě bych neodmítnul. Stanovil bych si ale pravidla pro takový zálet a dopředu si nachystal nouzové postupy pro případ, že by se situace začala měnit k horšímu. 19.4.2010 17:35
OTÁZKA: Dobry den, zajimal by me Vas nazor na to, ze Ryanair, ktery je znam svou dravosti, uz predem oznamil, ze nebude letat do stredy 13:30 hod.? Co muze byt za rozhodnutim uzemnit vetsi cast flotily? Od FR bych cekal, ze budou prvni, kdo se bude cpat do vzduchu. Dekuji. Tomáš Žilák
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Ryanair létá z území Velké Británie a přiznám se, že teď neznám aktuální stav letového provozu tam. Může tam zatím platit uzávěra a Ryanair čeká na otevření vzdušného prostoru. Ani dravec nechce riskovat, že nevyletí z hnízda ačkoliv to předem slíbil!! :-)) 19.4.2010 17:38
OTÁZKA: Trosku z jineho soudku.. Jak casto se pouziva autopilot pro pristani - je to pouze otazka pocasi a viditelnosti?? da se procentuelne rici pomer pristani "na ruce" a s autopilotem??? q q
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Na současných letounech se autopilot používá z důvodu vysoké přesnosti vedení letadla hodně a obvykle po celou dobu počátečního přiblížení. Přistává se "ručně", pouze za podmínek velmi nízkých dohledností (pod cca 400m) se používají automatická přistání. Pokud vše funguje, autopilot to zaletí stokrát přesněji než člověk. Pilot je tam proto, aby systém monitoroval a převzal řízení v případě poruchy. Potom se ale už nepřistává, ale dělá se průlet a posádka musí řešit kam na záložní letiště poletí. 19.4.2010 17:42
OTÁZKA: Dobry den, chtela jsem se zeptat, zitra vecer mam odletet z italske Bolone do polskych Katowic, jaka je podle vas sance ze letadla zitra poleti?? Jak zacne organizace letu tech novych a starych? bude prirazeno vice letadel, nebo my co mame letenky v techto dnech budeme muset cekat az vsichni ti predesli odleti??? Dnes jiz letecka doprava byla obnovena a to i u nas v italii ale po trech hodinach zase vsechno uzavreli?? ale proc?? to se za ty tri hodiny toho tak moc zmenilo?? Myslim si, ze organizace cele teto situace je naprosto nulova, na telefonu meho letiste mi sdelili ze mam informovat moji leteckou spolecnost - tam vsak jiz od deviti hodin rana nikdo neodpovida! Dekuji za odpoved. Petra
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: už jsem odpovídal 19.4.2010 17:43
OTÁZKA: Dobrý den, představme si hypotetickou situaci, že by sopka chrlila popel další 3 měsíce. Je možné za tuto dobu nějakým způsobem upravit letadla pro let v těchto podmínkách, nebo by se nelétalo 3 měsíce a možná i mnohem déle, protože by v atmosféře byloi najednou ohromné množství popelu a prachu? Daniel Krejčiřík
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: již jsem odpovídal 19.4.2010 17:45
OTÁZKA: Dobry den, chtela jsem se zeptat, zitra vecer mam odletet z italske Bolone do polskych Katowic, jaka je podle vas sance ze letadla zitra poleti?? Jak zacne organizace letu tech novych a starych? bude prirazeno vice letadel, nebo my co mame letenky v techto dnech budeme muset cekat az vsichni ti predesli odleti??? Dnes jiz letecka doprava byla obnovena a to i u nas v italii ale po trech hodinach zase vsechno uzavreli?? ale proc?? to se za ty tri hodiny toho tak moc zmenilo?? Myslim si, ze organizace cele teto situace je naprosto nulova, na telefonu meho letiste mi sdelili ze mam informovat moji leteckou spolecnost - tam vsak jiz od deviti hodin rana nikdo neodpovida! Dekuji za odpoved. Petra
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: již jsem odpovídal 19.4.2010 17:46
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jestli bezpečnostní opatření kůli prachu ze sopky v naší části evropy nejsou přehnaná. Prach je tu dost rozptýlen, takže tu nehrozí podobné problémy jako u letu z roku 1982 Boeingu 747 v indonesii, který zřejmě prolétl mnohem hustším oblakem přímo nad sopkou. V ČR momentálně nějaké obrušování skla, nadměrné opotřebení lopatek motorů, či ucpávání motorů při takové koncentraci prachu přece nemůže hrozit.
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: Víte to jistě? Vždy» nikdo koncentraci sopečného prachu v letových hladinách neměřil. Včerejší test letounů KLM a DLH Vám dává za pravdu, ale jen pro tuto chvíli. Nevíme, jak se situace bude vyvíjet dál 19.4.2010 17:48
OTÁZKA: Dobrý den, přijde vám, že je opatrnost Řízení letového provozu na místě, nebo spíše přehnaná? V případě, že by došlo k maléru a nějaké letadlo by kvůli sopečnému prachu spadlo, kdo by za to byl odpovědný? Řízení letového provozu konkrétní země? Meteorologický ústav? Kapitán letadla in memoriam? Děkuji za odpovědi!
Pilot Karel Mündel ODPOVĚĎ: ŘLP jen reagovalo na informace z dalších zdrojů a správně přijalo preventivní opatření. Pokud by došlo k nehodě, určitě by se zjiš»ovalo jaké informace měla posádka před letem k dispozici a jestli ji i za letu o významných změnách atmosféry někdo informoval. Teprve pak bychom mohli hledat, kde se stala chyba a čím byla způsobena. 19.4.2010 17:51

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.