iDNES.cz

Organizátorka Týdne neklidu Marta Harasimowicz

Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy
velikost textu:
vydáno 2.3.2012 13:00
Od listopadu 1989 nebyli studenti tolik slyšet. Co chtějí protestními akcemi docílit, prozradí Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy. Hostem on-line rozhovoru iDNES.cz je v pátek od 13 hodin.
OTÁZKA: Rád bych se Marty zeptal, nakolik se do studentských protestů promítá rostoucí sociální nejistota: většina studentů jsou totiž vlastně zároveň pracující, kteří si kromě školy vydělávají na živobytí, a navíc tuší, že jim dnes mnohdy ani diplom ze školy nezaručí po vystudování dobré pracovní místo a čeká je osud mladých, vzdělaných a špatně placených proletářů… Díky a držím palce, haf, :), Hardik
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Děkujeme za podporu. Otázka rostoucích sociálních nejistot se samozřejmě promítá zejména v případě plánovaného zavedení školného (ať bude jeho podoba jakakoliv) nebo jiné formy ekonomického cenzu pro přístup k vysokoškolskému vzdělání. Domnívám se, že mnoho učástníků demonstrací motivovala k protestu právě nejistota v této otázce. Bohužel není k dispozici žádná analýza možných dopadů zavedení školného. 2.3.2012 13:06
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že bude mít týden neklidu nějaký význam při schvalování reformy? Změní se něco? Děkuji
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, doufáme, že ano. Zatím se to ovšem dá těžko odhadovat, o věcných záměrech zákonů se stále jedná. 2.3.2012 13:08
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, proč by se vysoké školy měly bránit tomu, aby jejich výuka odpovídala aktuálním požadavkům na trhu práce. Chápu že v případě kupříkladu filosofie, je takováto myšlenka bezpředmětná v každém případě, ale pro studenty technických škol je to dost často zásadní kritérium, zda-li je škola dokáže připravit na aktuální nároky jejich profese. Protestují vůbec studenti technických fakult, nebo je to pouze "humanitní" revolta? Tomáš Kutálek
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, samozřejmě protestují studenti všech typů škol - bylo to krásně vidět i na středeční demonstraci a na Noci univerzit, kde byly technické školy výrazně zastoupeny. Nezastaváme názor, že by vysokoškolská výuka měla být zcela odtržena od situace na trhu práce, nicméně se domníváme, že požadávky trhu práce by pro studijní plány a fungování vysokých škol neměly být rozhodujícím faktorem. Vysoké školy vychovávají i badatele (netýká se to jen humanitních oborů). Mimochodem FF UK má jeden z nejmenších poměrů nezaměstnaných absolventů ze všech českých VŠ. 2.3.2012 13:13
OTÁZKA: Dobrý den, jste proti zavedení školného nebo jen proti jeho současné podobě?
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, protestujeme především proti současnému návrhu, který má jenom suplovat výpadky ve státním rozpočtu na vysoké školy. Nicméně otázka zavedení školného s sebou nese mnoho rizik. Jak se ukazuje v zahraničí (především ve Velké Británii), zavedení školného může vést k výraznému narůstu zadlužení vysokoškolských absolventů a studentů (v USA se dokonce obávají vzniku hypotečních bublin spojených se studentskými půjčkami, a tím další úvěrové krize). 2.3.2012 13:17
OTÁZKA: Zdravím, do jaké míry si myslíte, že obraz současných demonstrací pokřivila média? I z položených dotazů vyplývá, že většina populace si myslí, že bojujeme jen proti školnému a řekněme "dofinancování" veřejných vysokých škol z vlastní kapsy. Jistě se takoví studenti mezi námi také najdou, osobně ale myslím, že drtivé většině vadí zejména současné neprofesionální zpracování věcného záměru, nikoliv myšlenka školného samotná. Když jsme o tom diskutovali v rámci jednoho semináře, většina studentů se vyslovila pro školné, ale nikoliv v předkládané podobě. Není tomu tak? (V otázce nyní pomíjím "manažerování" vysokých škol a akademické svobody, pak by musela být dvojnásob dlouhá) Jakub Ehrenberger
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vašim pohledem. Snažili jsme se velice často výsvětlovat, že nám jde především o zachování samosprávného charakteru vysokých škol a demokratické akademické obce. Protestujeme ovšem nejenom proti formální podobě věcných záměrů zákonů, ale proti jejich ideovým východiskům. 2.3.2012 13:20
OTÁZKA: Dobrý den, jak moc hodláte bojovat proti reformám? Jste ochotna položit za vyšší dobro i svůj život? děkuji
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, jsme velice odhodláni, ale myslím, že tak dáleko situace zatím nedospěla :) 2.3.2012 13:21
OTÁZKA: Dobŕý den, chci se zeptat, proč konkrétně studenti obhajují tzv. "akademickou svobodu" a proč vy? (Mám na mysli konkrétní důvody.) Kateřina Drahokoupilová
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, chceme zachovat samosprávný a demokratický charakter vysokých škol, který reforma chce radikálně omezit - především zavedením rad vysokých škol, jejichž členové budou jmenováni vládou. Obáváme se, že to otevírá cestu tlakům politických a ekonomických elit na fungování vysokých škol, které budou v radách prosazovat vlastní zájmy. Nezůstane to beze vlivu i na podobu a kvalitu vysokoškolské výuky. 2.3.2012 13:26
OTÁZKA: Dobrý den, účastní se Vašich akcí také pedagogové?
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, ano. Protestů se učástnili zástupci celé akademické obce, a také široké veřejnosti. 2.3.2012 13:27
OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte, že se zavedením školného by se mohla úroveň školství zvýšit ? Vycházím z prostého faktu, že všeho za co si lidé platí, si totiž potom začnou vážit a začínají vyžadovat vyšší kvalitu. Za druhé, by se lidé konečně začali rozmýšlet, jakou školu studovat a zda se jim to v budoucnu vyplatí a tak bychom na úřadech práce neměli sice titulované, ale fakticky nezaměstnatelné osoby ? Dnešní stav, titul za každou cenu a je jedno z jaké školy je totiž do budoucna veliec nebezpečný. Děkuji za odpověď. Tomáš Jindra Tomáš Jindra
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, neexistují odborné podklady, které by dostatečně potvrzovaly motivační funkci školného. Podívejte se konec konců na soukromé vysoké školy, o jejichž kvalitě se velice často pochybuje. Kvalita vysokých škol se zavedením školného nezvyší, protože školné má především suplovat státní dotace, které jsou dlouhodbě a systematicky omezovány. 2.3.2012 13:30
OTÁZKA: Dobrý den, mám spíš dojem, že nemáte právo takto křičet. Studujete zadarmo a tak prostě přijměte pravidla toho, kdo to platí. Sorry, takhle to prostě chodí. Clip99 Clip99
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, rozhodně nestudujeme zadarmo. Naše náklady na živobytí a zajištení studijních materiálů (šlo by zde poukázat i na nesmyslně vysoké zdanění knih a tisku) jsou velice vysoké (v průměru 9 tisíc měsíčně pro jednoho studenta). Navíc i my platíme daně (prostřednictvím DPH i daně z příjmu, neb většina studentů si při studiu přivydělává). 2.3.2012 13:35
OTÁZKA: Dobrý den, jen mě zajímá. Vy si představujete školy zadarmo, ale aby stát na ně neměl žádný vliv, aby jenom platil. To je Vaše představa? A proč mají lidé, kteří nikdy nestudovali platit z daní prodloužené prázdniny pro studenty, kteří si jen prodlužují mládí. Student s jasným cílem si dokáže na školu vydělat a zaplatit si jí sám. děkuji za odpověd P. Petr Zbirovský
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, jak jsem již psala v odpovědi na jiný dotaz, nestudujeme zcela zadarmo. Studium neobnáší, jak píšete, "prodloužené prazdniny", ale představuje výraznou pracovní zátěž. Navíc i lidé, kteří nevystudovali vysokou školu využívají služeb, které zajištují absolventi vysokých škol (právnici, lékáři, překladatele apod.). Většina vysokých škol jsou veřejné, nikoli státní instituce. Samotný název akademická obec poukazuje na povahu vysokých škol. Stejně jako obec si volí své politické zástupce, tak i my si volíme svou reprezentaci. Veřejná vysoká skola nemůže pracovat na objednávku politických garnitur. 2.3.2012 13:41
OTÁZKA: Jsem dělník, ale mám děti, které půjdou za pár let studova proto studentům držím palce, hlavně v boji proti placení za studium, ať se mu bude říkat školné, zápisné nebo jakkoli. Je to postavené na hlavu: bez vzdělání dostanou mladí shitty job, se vzděláním ale jen o trochu méně shitty job… a ještě za to mají platit? Je fajn, že se studenti ozvali, ddoufám, že pracující budou následovat. &61514; Studenti by neměli zapomínat, že nakonec jsou klíčoví právě pracující – a neměli by proto myslet jen na své požadavky, ale všímat si utahování opaskl obecně.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Děkuji za podporu. Plně souhlasím s Vašim názorem. 2.3.2012 13:42
OTÁZKA: V čem je ohrožena svoboda vysokých škol? Lze poskytnout kvalitní vzdělání všem bez výrazných rozdílů? Nelze poskytnout vzdělání všem (tolik inteligentních lidí v populaci není - šéf SCIO se vyjádřil, že rok od roku dělají lehčí testy), aby bylo kvalitní, a nelze vzdělávat masy lidí lidí v oborech, které mají uplatnění na trhu práce v řádu jednotek ročně. Proč při odmítání dodatečných finančních zdrojů vysokého školství se zároveň nedemonstruje pro snížení počtu studentů řady pochybných oborů a pro snížení počtu pochybných fakult a vysokých škol? Proč se nebojuje o změnu systému financování škol podle počtu studentů? Jan Koráb
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Problém financování vysokých škol je skutečně klíčová otázka. Současná masifikace studia je následkem podfinacování vysokých škol. Vysoká škola ve svém rozpočtu vychází z normativu na studenta (30 000 Kč, což je méně než normativ na žáka ZŠ), což ji nutí přijímat více a více studentů, aby se dorovnal deficit. Masifikace ovšem vychází i z boloňského procesu, který předpokládá zvyšení počtu absolventů vysokých škol, a to prostřednictvím rozdělení studia na bakalářské a magisterské programy (přičemž bakalářské studium má být zaměřeno na praxi a magisterské na odborné badání). VŠ za to nenesou zodpovědnost, je to důsledek vládních politik (i těch minulých). 2.3.2012 13:53
OTÁZKA: Studenti se u nás vždy hlásili k tomu, že oni jsou zodpovědní a proto v drtivé většině volí pravici. Pravicové strany měly ve svém programu zavedení školného, tak nevím proč ted studentům školné vadí, když jsou tak uvědomělí, že se každý musí postarat sám o sebe, tak proč by jim na jejich studia měl někdo přispívat. Ať o peníze požádají svoji bábu a dědka, které přemlouvali. Anna Němčíková
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Nepaušalizovala bych. Mnozí studenti také pravicové strany nevolili a z jejich programem nesouhlasí. Osobně považuju klip Přemluv bábu za nevkusný pokus o rozeštvání dvou generačních skupin. 2.3.2012 13:55
OTÁZKA: Budou třeba budoucí protesty propojeny s ostatními znevýhodněnými skupinami? Budete se zaměřovat na širší kritiku neoliberálních dogmat, jejíž realizace mají negativní vliv v mnoha dalších oblastech, než je jen školství? Případně, máte alespoň rámcovou představu o alternativě k nynějšímu neoliberálnímu dominantnímu paradigmatu?
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Je to komplikovaná otázka. Myslím, že nejde jen o to, zda se studenti propojí s ostatními skupinami, na které dopadá tlak neoliberální politiky, ale i o to, zda se tyto skupiny samy zaktivizují. 2.3.2012 13:58
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si o sobě, že jste něco víc než ostatní? odpovězte upřímně, děkuji
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Ne. Děkuji za dotaz :) 2.3.2012 13:59
OTÁZKA: Mohu se vás zeptat, kolegyně studentko, kolik hodin jste během týdne neklidu věnovala svému studiu? Jako daňový poplatník, který vám to studium platí (kromě toho, že ho platím ještě i sobě), bych se to velmi rád dozvěděl.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Na protestech se podílí i absolventi vysokých škol, mezi které patřím i já. 2.3.2012 14:01
OTÁZKA: Čistě filosoficky. Jakou vidíte spojitost mezi svobodou a penězi?
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Bohužel v současné době bývá svoboda často redukovaná na ekonomickou svobodu (což mimo jiné pravidelně zaznívá z výroků prezidenta Klause). Jedinec, který není finančně samostatný, se přece tímto nestává nesvobodným. Svoboda akademické obce pro nás znamená především autonomii v rozhodování, v závislosti na pravidlech, která si demokraticky určuje obec sama. 2.3.2012 14:08
OTÁZKA: Zdravím Marto, proč nejsou studentské protesty více propojeny s celospolečenským odporem proti asociálním reformám české vlády? Nehájí vaše iniciativa příliš partikulární zájmy? Bojují čeští odboráři v podstatě za jiné věci než vy? Díky za odpověď
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Zdravím. Akademické svobody jsou nezbytnou podmínkou toho, aby vysoké školy mohly dobře sloužit celé společnosti. Nabráníme jenom své výhody, ale svobodu badání, vzdělávání a kritického myšlení - a tím společnosti jako takové, jak si můžete přečíst v prohlášení iniciativy Za svobodné vysoké školy. Mimochodem naše stanoviska oficiálně podpořilo i několik odborových svazů (včetně rady ČMKOS). 2.3.2012 14:15
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že většina studentů zná přesné důvody happeningů posledního týdne ? a znáte je Vy ? dokážete vyjmenovat body, které vám na navrhované VŠ reformě vadí , případně, jak byste dané body řešila Vy ? Děkuji za odpověď Aleš Horák
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Na naprosté většině českých vysokých škol probíhala v minulých týdnech řada informačních shromáždění a přednášek o plánovaných reformách. I součástí Týdne neklidu byly informativní akce (některých z nich se učástnil i náměstek ministra školství Ivan Wilhelm). Na navrhované vysokoškolské reformě nám vadí hlavně změna systému řízení vysokých škol: omezení pravomocí akademických senátů a zavedení správních rad, které by byly jmenovány vládou, přičemž třetinu jejich členů by navrhoval ministr a třetinu rektor (pokud by tedy ministr dosadil na školu "svého" rektora, měl by v podstatě přímou kontrolu nad danou vysokou školou). Dále nám vadí zavedení funkčních míst docentů a profesorů, které zamezí kariérnímu postupu mladých a nadějných akademiků a zároveň umožní se akreditovat nekvalitním vysokým školám. Další body (navrhovaná podoba školného, akreditací a kontroly kvality) naleznete podrobněji rozepsány v Kritickém průvodci "reformou" vysokých škol (je to veřejně přístupný dokument, který můžete snadno najít na internetu). 2.3.2012 14:26
OTÁZKA: drahá Marto, jaký obor studujete a co byste chtěla po škole dělat? děkuji
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Vystudovala jsem bohemistiku na FF UK, současně se živím jako divadelní kritička a knihovnice. 2.3.2012 14:27
OTÁZKA: Můžu se zeptat, proč nás studenty ponižujete protesty proti něčemu co dávno muselo být? Například školné proto aby ze škol odpadli flákači, kterých je například u nás na FF požehnaně a ani nemají tušení co chtějí dělat a tudíž jim nevadí že nám učitelé cpou kraviny na trhu práce neuplatnitelné. A ty uvědomte si, že pokud chcete po státu peníze, tak stát MUSÍ mít právo rozhodovat.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Na tyto otázky jsem odpověděla v reakci na předchozí dotazy. 2.3.2012 14:29
OTÁZKA: Držim palce a doufám že se konečně někdo z vyších míst zamyslí nad budoucností celé rebubliky což vždy vzpočívalo v mladých lidech a tímto jim brání studovat ne každému tam sedí tatínek a nemá dostatek financí na školné a díky tomu je pro něj vysokoškolsé studium uzavřené. opravdu hnus co se tu děje. Držim palce, a chce to více takových to akcí aby jim to došlo. renata tuháčková
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Děkujeme za podporu. Velice si jí vážíme. 2.3.2012 14:30
OTÁZKA: Dobrý den, nevadí vám, že je v České republice každým rokem zavražděno několik milionů zvířat, která jsou před tím držena v otřesných podmínkách a to vše jen kvůli ukojení lidských choutek? Nemyslíte si, že by se protesty měly raději zaměřit na tyto mnohonásobně závažnější problémy? Děkuji
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, osobně mi to velice vadí a dlouhodobě podporuju aktivity za práva zvířat. Nemyslím si ovšem, že by závažnost tohoto problému jakkoli umenšovala závažnost vysokoškolské reformy. 2.3.2012 14:32
OTÁZKA: Zdravim Marto, neumozni zavedeni skolneho prave naopak vice lidem studovat? Takhle studuji zatim deti rodicu, co na to maji. Po zavedeni skolneho by si na studium mohl pujcit kazdy. Stejne tak by to nutilo budouci studenty se zamyslet nad tim, jaky obor studovat a snizil by se pocet nezamesnanych absolventu obskurnich oboru O.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Domnívám se, že ne. Student si sice bude moci vzít půjčku na školné a živobytí, ale zároveň ji (podle věcného záměru zákona o finanční pomoci studentům) bude muset splácet již záhy po ukončení studia - a to i v případě, že jeho výdělky nebudou nijak vysoké (od dvojnásobku minimální mzdy - 16 000 hrubého). Tento systém významně zatíží budoucí absolventy a jejich rodiny (představte si, že čerstvý absolvent si bude chtít vzít hypotéku). Zároveň si myslím, že si současná situace žádá zavedení funkčního systému finanční podpory pro studenty, protože náklady na živobytí během studia jsou skutečně velice vysoké (viz moje odpověď na jeden z předchozích dotazů). Bohužel věcný záměr zákona o finanční pomoci studentům tuto otázku dobře neřeší. 2.3.2012 14:41
OTÁZKA: Dobrý den, není vám trapné mluvit o svobodě, když je zřejmé,že neznáte význam toho slova? Jak se vlastně opovažujete mluvit o svobodách vysokých škol a zároveň si tu vaší "svobodu" nechat sponzorovat všemi daňovými poplatníky, kterých neustále ubývá? Co mi řeknete na volební účast studentů při volbách do akademického senátu pohybující se většinou pod 10 %? Miros Pikos
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Co pro nás znamená svoboda, jsem napsala již v reakci na jeden z předchozích dotazů. Ano, účast ve volbách do akademických senátů někdy bývá velmi nízká, ale platí to často i pro volby do ústavních institucí ČR. Je to snad pro Vás dobrý důvod pro omezení demokracie? 2.3.2012 14:44
OTÁZKA: Ad Vaše odpověď na otázku uživatele koutlosh - FF UK má málo nezaměstnaných absolventů, ale už nikdo nezkoumá jakou práci absolventi vlastně dělají. A podle Vašich odpovědí předpokládám že Vy po absolvování nechcete dělat kvalifikovanou práci, protože v tom případě by Vaše vzdělání sloužilo trhu práce. Očekávám Vaše vyjádření.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Mýlíte se, existuje na to mnoho výzkumů (viz např. výzkumy Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty UK). Otázka není v rozdílu mezi kvalifikovanou a nekvalifikovanou prácí (mimochodem, co považujete za kvalifikovanou práci například pro absolventa jazykovědy?). Mnoho vysokoškolských absolventů nepracuje v profesích vycházejících z oborů, které vystudovali. 2.3.2012 14:51
OTÁZKA: Co ten náhlý soulad s pracovníky VŠ. Neměli byste tlačit právě na ně, aby lépe hospodařili a učili co je potřeba, na to co oni umí a učí už léta?
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Můžeme na ně tlačit právě v rámci autonomních samosprávných akademických orgánů (rektor, akademický senát, vědecká rada). 2.3.2012 14:54
OTÁZKA: Dobrý den,prosím Vás,proč se protestů zučastňují pouze studenti,kteří jsou na školách ukrytí před praci?Říkájí si pujdu na rok dva studovat,sta za mě všechno zaplatí a pak se uvidí (mezi tím si hledají praci)Troufám si tvrdit,že minimálně 30% studentů na školách končí před řádným ukončením z důvodu,že některou zkoušku po 12té nedají .Neoddělilo by školné (s odkladem třeba 2 roky po skončení řádného studia) pravě tyhle vysavače státních peněz?Pořád se hovoří,že do škol tečou peníze,a kvalita se nedostavuje,nejsou právě přičinou tihle studenti co vysávají peníze.Sstudenti,co se pilně věnují studiu,plní své povinnosti,pracuji na projektech apod se nezůčastňují protestů.Vědí,že když se budou věnovat studiu,tak se dostaví vysledek v podobě dobře ohodnocené práce v dalších letech.Tvrzení,že studenti VŠ nenajdou po studiu práci?Z vlastních zkušeností a ze svého okolí vím,že opravdu kvalitní studenti mají o praci postaráno už min.půl roku před koncem studia .Děkuji za odpovědi. Lukáš Koukal
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Myslím, že zbytečně paušalizujete. Co se týče předčasně ukončivších studentů, již dnes jim mnohé VŠ účtují poplatky za nedokončené studium (stejně tak se dnes standardně platí za prodlužování studia). Nechápu, z čeho vychází druhá část Vašeho dotazu. I dnes ministr školství potvrdil, že státní dotace na vysoké školství klesají. 2.3.2012 14:59
OTÁZKA: Dobrý den, jsem studentem Právnické fakulty UK a rád bych Vám nejprve sdělil, že za mne opravdu nehovoříte. Nicméně otázek mám přesto (nebo právě proto) celou řadu. 1) Proč vše nejprve neprojednaly "interně" jednotlivé fakulty a až posléze se neudělalo nějaké shromáždění zástupců fakult, a pak Universit. Takhle to byla stavba domu od střechy, tj. rektoři svolali a my studenti jsme jen dělali kompars. 2) Proč se namísto logické a věcné argumentace proti reformě vyhazovaly melouny a pořádaly happeningy? 3) Co konkrétně Vám vadí na školném, které za celé studium dosahuje maximálně výši ročního platu pokladní v supermarketu. 4) Myslíte si, že akademické veřejnosti po Týdnu neklidu stoupne důvěra mezi normálními občany, třeba těmi, co se živí rukama a ze svých daní mne a Vám hradí studium? Děkuji. Lukáš Janata
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den. Myslím, že máte špatné informace. Oba věcné záměry zákonů nejdřív projednávaly akademické senáty jednotlivých fakult a zaujaly k nim odmítavé stanovisko. Studenti nedělají kompars. První demonstrace iniciativy Za svobodné vysoké školy se například odehrala již 14. prosince a vyjádřovala podporu stanoviskům reprezentací vysokých škol. Cílem happenigů je upozornit na otázku reformy média a širokou veřejnost. Pokud se podíváte na program Týdne neklidu, zjistíte, že je doprovázela i řada odborných diskuzí a přednášek. Věříme, že se nám podařilo přesvědčit věřejnost o rizikách připravovaných reformních zákonů i o tom, jak jsou svobodné vysoké školy pro celou společnost důležité. Odpověď na otázku ohledně školného najdete v reakcích na předchozí dotazy. 2.3.2012 15:08
OTÁZKA: Vždyť před volbami strany koalice byly stranami, které volí mladí a úspěšní a studenti je a jejich programy (hlavně školné) podporují. Tehdy se nikdo neozval, že to není pravda, naopak studenti chodili házet vajíčka na Paroubka s transparenty chceme reformy a školné (a podpisy studenti té či tamté školy). Pročpak ta změna a nebo proč jste dříve naprostým mlčením souhlasili.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Ćástečně jsem na tuto otázku již odpověděla. Je navíc třeba zdůraznit, že ve volebních programech současných vládních stran nebylo nic o omezování akademických svobod a samosprávy. 2.3.2012 15:10
OTÁZKA: Dobrý den, mě by zajímalo, proč si studenti osobují právo rozhodovat o tom, jak studovat? Mladé generaci se nelíbí "obtížnost" maturit (přitom střední a starší generace na rozdíl od současných maturantů by je zvládla ještě po letech od vlastní maturity), vysokoškoláci se bouří nyní, už jenom čekám na to, kdy začnou stávkovat v základních školách :-( Karel Líbal
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Smyslem akademické obce je kolegiální vztah mezi studenty a učiteli. Ostatně my studijní programy nepíšeme - vždy za jejich konkrétní podobu nese zodpovědnost konkrétní ústav, katedra či instituce. Nicméně se domnívám, že máme právo se k podobě vysokoškolské výuky a chodu vysokých škol vyjadřovat. A tím spíš k vysokoškolské reformě. 2.3.2012 15:13
OTÁZKA: Dobrý den, vysoké školy jsou placeny ze státního rozpočtu. Plné akademické svobody jsou možné, pouze když si studenti budou hradit celé školné sami. Pokud ale přispívá stát, tak je přece logické, že chce mít nad těmito penězi dohled. Co Vám na tom vadí? Fotíte se s rudými růžemi, znamená to, že jste ve vztahu s ČSSD? Nevíte, kdo financoval akci, při níž cca 10 studentů vyhazovalo z oken PF melouny? V televizi se chlubili, že rozpočet akce byl kolem 15tis. Kč. Nevěřím, že by to studenti financovali ze svého. Za mých studentských časů nebyl nikdo, kdo by peníze házel tímto způsobem do kanálu.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den. Jsme nezávislá občanská iniciativa a nepodporujeme žádnou politickou stranu ani hnutí. Růže jsme rozdávali předsedům akademických senátů, kteří šli na jednání s ministrem Dobešem, jako výraz solidarity mezi studenty, pedagogy i jejich reprezentacemi. Happening s melouny neorganizovala iniciativa Za svobodné vysoké školy, a proto Vám nemůžu poskytnout podrobné informace. K tématu akademických svobod a školného jsem se vyjádřila v odpovědích na předchozí dotazy. Děkuji všem za dotazy. Doufám, že mé odpovědi pro Vás byly dostačující. 2.3.2012 15:20
zpět na osobnost