Organizátorka Týdne neklidu Marta Harasimowicz

Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy
velikost textu:
vydáno 2.3.2012 13:00
Od listopadu 1989 nebyli studenti tolik slyšet. Co chtějí protestními akcemi docílit, prozradí Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy. Hostem on-line rozhovoru iDNES.cz je v pátek od 13 hodin.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 2. března 2012 do 13:20

OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si o sobě, že jste něco víc než ostatní? odpovězte upřímně, děkuji
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Ne. Děkuji za dotaz :) 2.3.2012 13:59
OTÁZKA: Mohu se vás zeptat, kolegyně studentko, kolik hodin jste během týdne neklidu věnovala svému studiu? Jako daňový poplatník, který vám to studium platí (kromě toho, že ho platím ještě i sobě), bych se to velmi rád dozvěděl.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Na protestech se podílí i absolventi vysokých škol, mezi které patřím i já. 2.3.2012 14:01
OTÁZKA: Čistě filosoficky. Jakou vidíte spojitost mezi svobodou a penězi?
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Bohužel v současné době bývá svoboda často redukovaná na ekonomickou svobodu (což mimo jiné pravidelně zaznívá z výroků prezidenta Klause). Jedinec, který není finančně samostatný, se přece tímto nestává nesvobodným. Svoboda akademické obce pro nás znamená především autonomii v rozhodování, v závislosti na pravidlech, která si demokraticky určuje obec sama. 2.3.2012 14:08
OTÁZKA: Zdravím Marto, proč nejsou studentské protesty více propojeny s celospolečenským odporem proti asociálním reformám české vlády? Nehájí vaše iniciativa příliš partikulární zájmy? Bojují čeští odboráři v podstatě za jiné věci než vy? Díky za odpověď
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Zdravím. Akademické svobody jsou nezbytnou podmínkou toho, aby vysoké školy mohly dobře sloužit celé společnosti. Nabráníme jenom své výhody, ale svobodu badání, vzdělávání a kritického myšlení - a tím společnosti jako takové, jak si můžete přečíst v prohlášení iniciativy Za svobodné vysoké školy. Mimochodem naše stanoviska oficiálně podpořilo i několik odborových svazů (včetně rady ČMKOS). 2.3.2012 14:15
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že většina studentů zná přesné důvody happeningů posledního týdne ? a znáte je Vy ? dokážete vyjmenovat body, které vám na navrhované VŠ reformě vadí , případně, jak byste dané body řešila Vy ? Děkuji za odpověď Aleš Horák
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Na naprosté většině českých vysokých škol probíhala v minulých týdnech řada informačních shromáždění a přednášek o plánovaných reformách. I součástí Týdne neklidu byly informativní akce (některých z nich se učástnil i náměstek ministra školství Ivan Wilhelm). Na navrhované vysokoškolské reformě nám vadí hlavně změna systému řízení vysokých škol: omezení pravomocí akademických senátů a zavedení správních rad, které by byly jmenovány vládou, přičemž třetinu jejich členů by navrhoval ministr a třetinu rektor (pokud by tedy ministr dosadil na školu "svého" rektora, měl by v podstatě přímou kontrolu nad danou vysokou školou). Dále nám vadí zavedení funkčních míst docentů a profesorů, které zamezí kariérnímu postupu mladých a nadějných akademiků a zároveň umožní se akreditovat nekvalitním vysokým školám. Další body (navrhovaná podoba školného, akreditací a kontroly kvality) naleznete podrobněji rozepsány v Kritickém průvodci "reformou" vysokých škol (je to veřejně přístupný dokument, který můžete snadno najít na internetu). 2.3.2012 14:26
OTÁZKA: drahá Marto, jaký obor studujete a co byste chtěla po škole dělat? děkuji
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Vystudovala jsem bohemistiku na FF UK, současně se živím jako divadelní kritička a knihovnice. 2.3.2012 14:27
OTÁZKA: Můžu se zeptat, proč nás studenty ponižujete protesty proti něčemu co dávno muselo být? Například školné proto aby ze škol odpadli flákači, kterých je například u nás na FF požehnaně a ani nemají tušení co chtějí dělat a tudíž jim nevadí že nám učitelé cpou kraviny na trhu práce neuplatnitelné. A ty uvědomte si, že pokud chcete po státu peníze, tak stát MUSÍ mít právo rozhodovat.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Na tyto otázky jsem odpověděla v reakci na předchozí dotazy. 2.3.2012 14:29
OTÁZKA: Držim palce a doufám že se konečně někdo z vyších míst zamyslí nad budoucností celé rebubliky což vždy vzpočívalo v mladých lidech a tímto jim brání studovat ne každému tam sedí tatínek a nemá dostatek financí na školné a díky tomu je pro něj vysokoškolsé studium uzavřené. opravdu hnus co se tu děje. Držim palce, a chce to více takových to akcí aby jim to došlo. renata tuháčková
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Děkujeme za podporu. Velice si jí vážíme. 2.3.2012 14:30
OTÁZKA: Dobrý den, nevadí vám, že je v České republice každým rokem zavražděno několik milionů zvířat, která jsou před tím držena v otřesných podmínkách a to vše jen kvůli ukojení lidských choutek? Nemyslíte si, že by se protesty měly raději zaměřit na tyto mnohonásobně závažnější problémy? Děkuji
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den, osobně mi to velice vadí a dlouhodobě podporuju aktivity za práva zvířat. Nemyslím si ovšem, že by závažnost tohoto problému jakkoli umenšovala závažnost vysokoškolské reformy. 2.3.2012 14:32
OTÁZKA: Zdravim Marto, neumozni zavedeni skolneho prave naopak vice lidem studovat? Takhle studuji zatim deti rodicu, co na to maji. Po zavedeni skolneho by si na studium mohl pujcit kazdy. Stejne tak by to nutilo budouci studenty se zamyslet nad tim, jaky obor studovat a snizil by se pocet nezamesnanych absolventu obskurnich oboru O.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Domnívám se, že ne. Student si sice bude moci vzít půjčku na školné a živobytí, ale zároveň ji (podle věcného záměru zákona o finanční pomoci studentům) bude muset splácet již záhy po ukončení studia - a to i v případě, že jeho výdělky nebudou nijak vysoké (od dvojnásobku minimální mzdy - 16 000 hrubého). Tento systém významně zatíží budoucí absolventy a jejich rodiny (představte si, že čerstvý absolvent si bude chtít vzít hypotéku). Zároveň si myslím, že si současná situace žádá zavedení funkčního systému finanční podpory pro studenty, protože náklady na živobytí během studia jsou skutečně velice vysoké (viz moje odpověď na jeden z předchozích dotazů). Bohužel věcný záměr zákona o finanční pomoci studentům tuto otázku dobře neřeší. 2.3.2012 14:41
OTÁZKA: Dobrý den, není vám trapné mluvit o svobodě, když je zřejmé,že neznáte význam toho slova? Jak se vlastně opovažujete mluvit o svobodách vysokých škol a zároveň si tu vaší "svobodu" nechat sponzorovat všemi daňovými poplatníky, kterých neustále ubývá? Co mi řeknete na volební účast studentů při volbách do akademického senátu pohybující se většinou pod 10 %? Miros Pikos
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Co pro nás znamená svoboda, jsem napsala již v reakci na jeden z předchozích dotazů. Ano, účast ve volbách do akademických senátů někdy bývá velmi nízká, ale platí to často i pro volby do ústavních institucí ČR. Je to snad pro Vás dobrý důvod pro omezení demokracie? 2.3.2012 14:44
OTÁZKA: Ad Vaše odpověď na otázku uživatele koutlosh - FF UK má málo nezaměstnaných absolventů, ale už nikdo nezkoumá jakou práci absolventi vlastně dělají. A podle Vašich odpovědí předpokládám že Vy po absolvování nechcete dělat kvalifikovanou práci, protože v tom případě by Vaše vzdělání sloužilo trhu práce. Očekávám Vaše vyjádření.
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Mýlíte se, existuje na to mnoho výzkumů (viz např. výzkumy Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty UK). Otázka není v rozdílu mezi kvalifikovanou a nekvalifikovanou prácí (mimochodem, co považujete za kvalifikovanou práci například pro absolventa jazykovědy?). Mnoho vysokoškolských absolventů nepracuje v profesích vycházejících z oborů, které vystudovali. 2.3.2012 14:51
OTÁZKA: Co ten náhlý soulad s pracovníky VŠ. Neměli byste tlačit právě na ně, aby lépe hospodařili a učili co je potřeba, na to co oni umí a učí už léta?
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Můžeme na ně tlačit právě v rámci autonomních samosprávných akademických orgánů (rektor, akademický senát, vědecká rada). 2.3.2012 14:54
OTÁZKA: Dobrý den,prosím Vás,proč se protestů zučastňují pouze studenti,kteří jsou na školách ukrytí před praci?Říkájí si pujdu na rok dva studovat,sta za mě všechno zaplatí a pak se uvidí (mezi tím si hledají praci)Troufám si tvrdit,že minimálně 30% studentů na školách končí před řádným ukončením z důvodu,že některou zkoušku po 12té nedají .Neoddělilo by školné (s odkladem třeba 2 roky po skončení řádného studia) pravě tyhle vysavače státních peněz?Pořád se hovoří,že do škol tečou peníze,a kvalita se nedostavuje,nejsou právě přičinou tihle studenti co vysávají peníze.Sstudenti,co se pilně věnují studiu,plní své povinnosti,pracuji na projektech apod se nezůčastňují protestů.Vědí,že když se budou věnovat studiu,tak se dostaví vysledek v podobě dobře ohodnocené práce v dalších letech.Tvrzení,že studenti VŠ nenajdou po studiu práci?Z vlastních zkušeností a ze svého okolí vím,že opravdu kvalitní studenti mají o praci postaráno už min.půl roku před koncem studia .Děkuji za odpovědi. Lukáš Koukal
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Myslím, že zbytečně paušalizujete. Co se týče předčasně ukončivších studentů, již dnes jim mnohé VŠ účtují poplatky za nedokončené studium (stejně tak se dnes standardně platí za prodlužování studia). Nechápu, z čeho vychází druhá část Vašeho dotazu. I dnes ministr školství potvrdil, že státní dotace na vysoké školství klesají. 2.3.2012 14:59
OTÁZKA: Dobrý den, jsem studentem Právnické fakulty UK a rád bych Vám nejprve sdělil, že za mne opravdu nehovoříte. Nicméně otázek mám přesto (nebo právě proto) celou řadu. 1) Proč vše nejprve neprojednaly "interně" jednotlivé fakulty a až posléze se neudělalo nějaké shromáždění zástupců fakult, a pak Universit. Takhle to byla stavba domu od střechy, tj. rektoři svolali a my studenti jsme jen dělali kompars. 2) Proč se namísto logické a věcné argumentace proti reformě vyhazovaly melouny a pořádaly happeningy? 3) Co konkrétně Vám vadí na školném, které za celé studium dosahuje maximálně výši ročního platu pokladní v supermarketu. 4) Myslíte si, že akademické veřejnosti po Týdnu neklidu stoupne důvěra mezi normálními občany, třeba těmi, co se živí rukama a ze svých daní mne a Vám hradí studium? Děkuji. Lukáš Janata
Marta Harasimowicz z iniciativy Za svobodné vysoké školy ODPOVĚĎ: Dobrý den. Myslím, že máte špatné informace. Oba věcné záměry zákonů nejdřív projednávaly akademické senáty jednotlivých fakult a zaujaly k nim odmítavé stanovisko. Studenti nedělají kompars. První demonstrace iniciativy Za svobodné vysoké školy se například odehrala již 14. prosince a vyjádřovala podporu stanoviskům reprezentací vysokých škol. Cílem happenigů je upozornit na otázku reformy média a širokou veřejnost. Pokud se podíváte na program Týdne neklidu, zjistíte, že je doprovázela i řada odborných diskuzí a přednášek. Věříme, že se nám podařilo přesvědčit věřejnost o rizikách připravovaných reformních zákonů i o tom, jak jsou svobodné vysoké školy pro celou společnost důležité. Odpověď na otázku ohledně školného najdete v reakcích na předchozí dotazy. 2.3.2012 15:08

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.