Východní Čechy jsou oblíbenou destinací pro sjezdy politických stran. V Pardubicích v dubnu schůzovali lidovci, dva týdny poté se v sousedním Hradci Králové o svém programu radili občanští demokraté, za dalších čtrnáct dní ve stejném sále i komunisté. Sociální demokraté vrací štafetu zpět do Pardubic.
"Je to čistě shoda náhod, plánovali jsme to ještě dříve, než jsme zjistili, že tam mají sjezd kolegové," řekl iDNES.cz manažer předvolební kampaně ČSSD Jaroslav Tvrdík. Horkou část politického souboje chtějí na podzim směřovat do moravských regionů, kde jsou tradičně silnější, začátek kampaně proto naopak odstartují v Čechách, vysvětlil.
Víkendový dýchánek přitom sociální demokraté pojmou vskutku ve velkém. Objednali si zimní stadion ČEZ Arena, aby se do něj vešli nejen straníci, ale i děti s doprovodem. Pro ty totiž ČSSD připravila dětský den, kam plánuje svézt až osm set dětí z dětských domovů.
Přijede i Švejnar
Programová konference začne v sobotu v deset hodin dopoledne a potrvá až do nedělního poledne. Socialisté setkání využijí k aktualizaci svého stranického "Programu naděje", který je prý třeba upravit kvůli probíhajícím reformám koalice. "ČSSD na to musí reagovat ve svých programových dokumentech. Některé zachová, jiné zruší, v některých otázkách přijdeme s jiným řešením," řekl Tvrdík.
Odpoledne chce strana diskutovat o tom, jak se zmodernizovat. Radit jí bude několik hostů, kteří vystoupí s projevem - například slovenský premiér Robert Fico či neúspěšný prezidentský kandidát Jan Švejnar. Strana také projedná program do podzimních krajských a senátních voleb a představí své kandidáty.
A protože do voleb už zbývá jen pět měsíců, sociální demokraté si nenechají ujít příležitost pořádně si do svého největšího politického rivala rýpnout.
Oranžoví versus modří
Víkendové dny se tak ponesou ve znamení střetu oranžových s modrými. Oranžoví ale chtějí začít zlehka. "Volíme letní politickou pozitivní část kampaně," ubezpečil Tvrdík. Má být spíše pohodová a vtipná.
ČSSD například vymění svého dosavadního maskota. Místo lvíčka nastoupí bernardýn záchranář. To aby socialisté demonstrovali, že jsou připraveni napravit, co současná vláda způsobila. "Chceme reagovat na koalici nejen programově, ale i nějakou vtipnou kritikou," řekl Tvrdík.
Strana představí i prvky předvolební kampaně. V ní sází na sportovní terminologii a hokejové dresy. Konflikt mezi oranžovými a modrými se má symbolicky přenést na lední plochu. "V první fázi kampaně volíme sportovní terminologii. Lidé se příliš nezabývají klasickými politickými materiály, jako je program či hesla, hledali jsme nějaké přiblížení, kterému lidé porozumí a kterému se zasmějí," vysvětlil manažer kampaně.
I proto bude součástí konference hokejové utkání, kde spolu oba týmy svedou zápas. Kdo vyhraje, je ale předem jasné. Za občanské demokraty budou totiž převlečeni sami socialisté v humorných dresech. Vítězný gól má nepřátelské straně navíc vstřelit hokejista Jiří Šlégr, kterého se straně podařilo přesvědčit k podpoře v senátní kampani. To aby mohli závidět modří, kteří měli posledně na své straně Jaromíra Jágra či fotbalisty Milana Baroše či Tomáše Ujfalušiho.
Na Topolánka s vtipem i podpásovkami
ČSSD chrlí nápad za nápadem. Představí grafické motivy předvolební kampaně, která má v očích voličů současnou vládu zdiskreditovat.
Připravila například karikatury protitopolánkovských dopravních značek. Ostřejším kalibrem jsou materiály poukazující na zdražení potravin. "ODS Hypercena, táhneme ceny nahoru," hlásá slogan na parodii reklamního letáku, který porovnává současné ceny potravin s cenami v době končící Paroubkovy vlády.
Podle Tvrdíka ale nejde o nápady z dílny americké agentury Penn, Schoen & Berland, se kterými socialisté hodlají spolupracovat stejně jako v minulých parlamentních volbách. Američany prý používají pouze ke konzultacím.
"Na tuto kampaň v tuto chvíli nemáme americké experty, jsou to nápady lidí z volebního štábu," řekl manažer s tím, že kampaň plánují významně levnější. - čtěte ČSSD mají v krajských volbách pomoci američtí odborníci