Experti z nizozemské společnosti SMIT instalovali u obřího plavidla plošinu s těžkou technikou, kterou chtějí odčerpat přibližně 2 400 tun paliva. Přípravy potrvají dva dny, samotné čerpání speciálního mazutu ze sedmnácti nádrží zabere přibližně 28 dní.
Odborníci nejdříve nádrže zahřejí, aby palivo zchlazené okolním mořem mělo menší hustotu a dalo se snáze odčerpávat. V sobotu hodlá firma začít přečerpávat palivo do přistaveného tankeru a nahrazovat ho vodou, aby se nezměnila rovnováha vraku.
Vylovili i KurskPalivo z Concordie odčerpají specialisté z Nizozemska |
Povolení k akci padlo v pondělí, kdy odborníci usoudili, že loď je na útesech stabilní a čerpání paliva neohrozí další pátrání po pohřešovaných.
Operace měla začít už minulý týden ve čtvrtek, plavidlo ale nebylo dostatečně stabilizováno.
Záchranáři si v úterý výbušninou prorazili díru do kajut na třetí palubě, která je nyní pod vodou, a pátrají po dalších obětech.
Záchranáři mezitím našli v útrobách lodi tělo šestnácté oběti. Pohřešují tak stále ještě šestnáct lidí. V pondělí potápěči objevili v útrobách 290 metrů dlouhé lodi dvě těla. Italské úřady se stále více bojí možného úniku paliva v mořské rezervaci, která je oblíbeným cílem potápěčů z celého světa.
Obyvatelé ostrova Giglio už upozornili na olejovou skvrnu nedaleko vraku. První analýzy vzorků ale napovídají, že látka není vysoce viskózní palivo z plavidla. Látku už částečně zachytily norné stěny.
Právník: Testy potvrdily, že kapitán nepil ani nefetoval
Loď s 4 200 cestujícími na palubě se potopila 13. ledna poté, co narazila na útesy u ostrova Giglio. Za hlavního viníka je označován kapitán Francesco Schettino, který se údajně chtěl s lodí přiblížit těsně k ostrovu, aby pozdravil jeho obyvatele. Policie ho podezírá z mnohonásobného zabití a opuštění lodi.
Vyšetřování se ale v současnosti stáčí i k vlastníkovi, společnosti Costa Cruises. Schettino údajně vyšetřovatelům prozradil, že firma o riskantním manévru věděla a považovala ho za dobrý způsob, jak propagovat výletní plavby. Firma to popírá a trvá na svém prohlášení, že manévr byl nepovolený.
Společnost v pondělí oznámila, že všem pasažérům vrátí jejich náklady na plavbu a odškodní je za všechna zranění, která utrpěli při havárii. Kapitánův právník také oznámil, že testy moči a vlasů dokázaly, že jeho klient nebyl v době nehody pod vlivem drog či alkoholu.