Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odborům chybí pozitivní program, stejně jako ČSSD, říká Miloš Zeman

  8:47aktualizováno  8:47
Stávka je nezbytná, ale odbory si ji hatí tím, že neví, co chtějí. Tak hodnotí plánovaný protest expremiér Miloš Zeman. Reformy jsou podle něj nezbytné a Česko na ně má už "zatraceně málo času".

Ekonom, prognostik, bývalý premiér a čestný předseda Strany práv občanů Miloš Zeman | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Je plánovaná stávka nezbytná?
Podle mého názoru je stávka nezbytností, protože nedošlo k efektivnímu jednání. Za mé vlády byla stávka jedna jediná. Byla na železnici a trvala 15 minut, protože před tím k žádnému jednání nedošlo, takže jsem na jednání reagoval tím, že jsem odboráře odsoudil. Dnes si odboráři přejí jednat a já ten největší problém vidím v tom, že nevědí, o čem by jednali. Víte proč? Oni velmi přesně vědí, co nechtějí. Musím se přiznat, že já s nimi souhlasím. Horší je ale to, že nevědí, co chtějí. A když jde někdo na jednání jen s představou, co nechce, ale neřekne, co chce, je jeho vyjednávací pozice slabá. Protestovat proti něčemu je fajn, ale oni by měli také demonstrovat za něco ne jen proti nečemu. A to bohužel nedělají.

Stávka odborů

Protest odbory oznámily v pátek. O dva dny později narychlo kvůli rozhodnutí soudu musely stávku posouvat z pondělí na čtvrtek. Kvůli nespokojenosti s vládními reformami mají stát vlaky, autobusy i městská doprava.

VLÁDA: Nečas svolal nakvap jednání tripartity
POKUS O ŘEŠENÍ: Vojáci půjčí své autobusy
PRAHA: Nepojede ani metro
STÁVKA JINAK: Odboráři půjdou na golf, policejní šéfové stávku ohlídají z dovolené

Proč jednání mezi vládou a odbory selhává?
Problém komunikace ze strany vlády spočívá v tom, že velká většina současných ministrů vůbec nezná své resorty. Byli do nich dosazeni jako politické figury, nikoliv jako odborníci. A takoví lidé nemohou efektivně komunikovat, protože nemají argumenty.
Řeknu vám nesmrtelný výrok Radka Johna: "Pan ministr Bárta se již 12 dní intenzivně seznamuje s problematikou dopravy." Málem jsem poprvé v životě omdlel, když jsem to slyšel. Ministr dopravy, který se 12 dní seznamuje s problematikou, nemůže být dobrý ministr, ať je pravicový nebo levicový, protože svému resortu nerozumí. Já třeba nesouhlasím se zdravotnickými reformami pana ministra Hegera, ale přesto ho považuji za kompetentního ministra, protože 15 let úspěšně řídil královéhradeckou nemocnici.

Čekají Česko další protesty?
Myslím si, že akce budou zcela určitě pokračovat a nevylučuji, že vyústí do generální stávky. Ale znovu připomínám odborářům, byť jsem jejich sympatizantem, že pokud nebudou mít pozitivní program, který nemá ani sociální demokracie, o komunistické straně vůbec nemluvím, tak protestovat proti něčemu je strašně málo. Protestovat v Čechách dokáže každý, ale v politice je daleko důležitější navrhovat konkrétní opatření. Moje vláda reformovala veřejnou správu, profesionalizovala armádu, privatizovala banky, přitahovala zahraniční investice. A my jsme přitom neměli tu velkohubou drzost říkat o sobě, že jsme reformní vláda.

Necítíte, že by váš bývalý kabinet mohl mít na současné situaci také podíl?
V posledních dvou letech mé vlády se snižoval deficit státního rozpočtu. Od roku 2002 se z roku na rok deficit ztrojnásobil a to v situaci, kdy zde byla ekonomická prosperita, nikoliv krize. Ptejte se těch lidí, kteří to způsobili, nikoliv mě. My jsme vyčlenili 40 miliard korun ze 130 miliard z privatizace Transgasu na důchodovou reformu. Ptejte se lidí, kteří těchto 40 miliard prošustrovali, proč to nedali na důchodovou reformu. A tak bych mohl pokračovat.

Reformy tedy musí přijít?
Zakonzervovat současný stav je nesmysl, protože tady probíhá vývoj a na ten musíte reagovat reformami. Jsou vždy nutné, ale otázka zní, jaké reformy to mají být. Zdravotní reforma podle mého názoru znamená úsporu u předražených léků, protože zahraniční farmaceutické firmy dvě třetiny z cen léků pobírají jako patentové poplatky. Je nezbytná i důchodová reforma a to formou zvýšení důchodové pojištění o dva procentní body, aby se stabilizoval důchodový účet. Je nezbytná daňová reforma a to formou návratu k progresivnímu zdanění, které je běžné ve všech zemích na západě od nás. Bohužel daňová reforma je spíš orientována na země na východ od nás. Tam bychom se snad vrátit neměli.

Kolik máme na reformy času?
Každých dvacet let je v České republice nějaká revoluce. A když budete věřit tomuto srovnání, tak toho času je zatraceně málo.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

TEST: Stejná cesta, třikrát vyšší cena. Kdy se nevyplatí jezdit s Uberem?

Takto vypadá mobilní aplikace Uber, když si řidiče objedná zákazník. Na přijetí...

„Jezdím s Uberem, je levnější než taxi.“ Tak zní častý argument těch, kdo si oblíbili službu, která před čtyřmi lety...

Vyšetřování únosu Čechů v Libanonu je u konce. Policie případ odložila

Pětice Čechů unesených v Libanonu v červenci 2015.

Národní centrála proti organizovanému zločinu odložila vyšetřování případu pětice Čechů, kteří byli v roce 2015 uneseni...

Z Motola na letiště a z Letňan do Čakovic. Praha zkoumá prodloužení metra

Praha dál prověřuje možnosti rozšíření dopravy na Letiště Václava Havla v Ruzyni. Tentokrát místo ze stanice metra A...



Najdete na iDNES.cz