"Není dobré se jednomu tématu věnovat pětkrát za sebou, opakovat stejné záběry a jenom hledat za každou cenu dojímavé aspekty. To není zpravodajství, to je publicistika," řekl iDNES.cz Švehlák.
Podle něj ale do zpravodajství Novy patří informování o tragédii v Egyptě, kde zemřela šestatřicetiletá Češka a její osmiletá dcera (více čtěte zde). Televize této události věnuje velký prostor. Ještě větší mu dává na webu tn.cz, kde nedávno například spekulovali, zda se žena stala před smrtí obětí znásilnění, pátrali po tom, kdo má mobil mrtvé, nebo zvali na on-line rozhovor s vědmou, která měla prozradit, kdo ženy zavraždil.
"Tento případ je svým způsobem záhadný, odehrál se v letovisku, kam jezdí tisíce nebo desetitisíce Čechů," bránil zpravodajství Švehlák.
Nova by se v budoucnu nevzdala ani reportáží o mrtvých při dopravních nehodách. "Pokud informujete o těch, které byly způsobeny pod vlivem alkoholu, nebezpečnou jízdou nebo kvůli tomu, že jde o nebezpečný úsek silnice, pak je to součástí osvěty," tvrdí Švehlák.
Zpravodajství by ale naopak pod jeho vedením mohlo přijít o některé reportáže z rodinných tragédií. "Informace typu že žena porodí dítě a po porodu jej usmrtí, to není zpráva, která by zásadním způsobem ovlivnila celospolečenské dění. Je to tragédie rodiny a nevím, zda zrovna toto by mělo být veřejně ukazováno. To spíš ukažme, který babybox byl otevřen, kolik jich máme a pak třeba taková pozitivní zpráva může způsobit, že žena, která se dostane do podobně situace, bude přemýšlet spíše o babyboxu než o nějakém fatálním řešení," domnívá se Švehlák.
Do Televizních novin naopak podle ředitele zpravodajství patří rubrika "inspektora", ať už prázdninového, pivního, nebo potravinového. "Protože v ní pomáháme lidem tím, že hlídáme úroveň služeb," dodal.
Na rubriku Televizních novin s názvem Potravinový inspektor se nedávno ptala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Ta žádala Novu o vysvětlení, proč jsou reportáže jen z určitých řetězců. Nova to blížeji nekomentovala a k věci se ještě rada vrátí (více čtěte zde).
Sledovanost Televizních novinRok/Čtvrtletí/Průměrný počet diváků (v tisících) 2010 2011 2012 2013 Zdroj: TV Nova/ATO - Mediaresearch |
Cíl? Sledovanost přes dva miliony
Na postu ředitele zpravodajství vystřídal Švehlák Vladimíra Mužíka, ten odešel 29. srpna (více čtěte zde). To, že jej nahradí Švehlák, Nova oznámila v úterý. "Věřím, že se mu podaří upevnit pozici nejsledovanějšího zpravodajství v zemi," podotkl k tomu ředitel Novy Jan Andruško.
Sledovanost Televizních novin stagnuje a relace zažila už i propady pod jeden milion diváků. Nový šéf se proto netají tím, že by rád sledovanost opět vytáhl nahoru. "Pamatuji si dobu, kdy byla sledovanost tři miliony. Konkrétní hranici si nedávám, ale určitě chci, aby sledovanost šla výrazně za dva miliony diváků," uvedl.
"Sledovanost není dána jen tím, že se zaměříme na pražská témata, ale že se podíváme více do regionů. Měli bychom se věnovat spotřebním tématům, zdraví, vzdělání a rodině, protože to je pro lidi nejdůležitější. A proto by měli být informováni o všem, co se v těchto oblastech mění," předkládá svoji vizi.
Odklon od emocí stojí víc peněz a námahy
Švehlák v minulosti pracoval jako reportér týdeníku Reflex, v publicistice Novy a jako zástupce šéfredaktora deníku Blesk a šéfredaktor bulvárního deníku Šíp. Pět let vedl agenturu Mediafax, kterou založil Andrian Sarbu, ten nedávno rezignoval na post prezidenta mediální skupiny CME, kam patří i Nova. Dva roky působil na pozici vedoucí redaktor pro obsah v TV Nova, skončil v ní před letošními prázdninami. V 90. letech dělal na Nově publicistiku.
"Mám svoji profesi rád, vím, co patří do zpravodajství, i když v tomto směru se mám ještě co učit. Ale zpráva má být hodnotná, abyste si o ní mohli popovídat jak v pražské kavárně, tak v hospodě U Vřesníku," tvrdí.
Publicista Jan Potůček z webu Digizone.cz iDNES.cz řekl, že Švehlák má šanci zpravodajství Novy změnit. "Jeho ambicím bych docela věřil, Mediafax je zpravodajství a Nova v 90. letech, kdy tam Švehlák pracoval, ještě nebyla takový bulvár," domnívá se Potůček.
Mediafax vznikal s ambicí prodávat zpravodajství a konkurovat zavedeným zpravodajským agenturám. To se nepodařilo a Sarbu předal aktivitu Nově, která musela propustit část zaměstnanců a Mediafax sestěhovala do vlastní budovy na Barrandově.
"Vladimír Mužík šel cestou emocí, pokud Švehlák zvolí cestu unikátního zpravodajského obsahu, bude to Novu stát víc peněz, tým víc práce a námahy. Je otázkou, zda do toho tým po Mužíkovi bude chtít jít. Myslím ale, že tam je dost lidí, kteří dokáží dělat zpravodajství," dodal Potůček. "Večerní zpravodajství obecně je odsouzeno k tomu, že buď bude přinášet vlastní věci, které si lidé ještě nepřečetli na internetu, nebo zprávy z internetu něčím unikátním posunou, nebo půjdou cestou emocí," domnívá se Potůček s tím, že pro Televizní noviny bude těžké přehoupnout se přes dva miliony diváků.