Letecký publicista Martin Velek - On-line rozhovor - iDNES.cz

Letecký publicista Martin Velek

Martin Velek, letecký a vojenský publicista
velikost textu:
vydáno 10.4.2010 13:23
Polský prezident Lech Kaczynski s manželkou zahynuli při nehodě letadla ve Smolensku. Do Ruska letěli uctít památku Poláků popravených za války v Katyni. Letecký publicista Martin Velek byl hostem on-line rozhovoru na iDNES.cz.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 10. dubna 2010 do 13:45

OTÁZKA: Říkají, že bylo pilotovi doporučeno jiné letiště pro přistání. Může pilot přesto trvat na přistání i ve špatných podmínkách? A může prezident ovlivnit rozhodnutí pilota, kdyby třeba chtěl na pietní akt dorazit včas?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že u kořene problému je to, že přeci jen do určité míry platí vztah šéf - zaměstnanec, i když by neměl. 10.4.2010 13:57
OTÁZKA: Dobry den, kdo ma v takovych situacich (spatne pocasi) "posledni slovo" a rozhoduje o pristani, kapitan letadla, jeho nadrizeny ci rizeni letoveho provozu?Dekuji Dan Kapral
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Rozhoduje kapitán. 10.4.2010 13:57
OTÁZKA: Je to letiště vybaveno ILS?Nemyslíte, že na něj politici tlačili, ať přistane za každou cenu?Kvůli vzdálenosti dalšího letiště , času nutnému pro přesun, atd.JE to neštěstí.Přitom ještě nedávno to TUčko bylo v Praze v plné parádě
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Viz výše. 10.4.2010 13:58
OTÁZKA: Domnivate se, ze dle svedku plny vykon motoru pri pristavacim manevru potvrzuje teorii spatne nastaveneho vyskomeru? Co muze tak zasadne ovlivnit spatne nastaveni vyskomeru? Dekuji. Amina Amin
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Na tohle neumím odpovědět, myslím, že se ukáže až v rámci vyšetřování. 10.4.2010 14:03
OTÁZKA: Dobrý den. Mám 2 otázky. Ve zprávách říkali, že veškeré lety byly odkloněny na jiná letiště. Proč tedy zvolili takové nebezpečí a chtěli přistát? Druhá otázka, letadlo bylo asi dost staré, jednalo se o Tupolev, je toto ještě běžné, aby létala tato letadla?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že už bylo zodpovězeno. Tupole 154 dnes již neodpovídá spotřebou paliva, ale jinak je to zcela poctivé a spolehlivé letadlo. 10.4.2010 14:05
OTÁZKA: Zdravim, sice to primo nesouvisi s timto pripadem, ale chtel bych se zeptat, zda znate nejake statistiky ohledne nehodovosti pristani na letadlovych lodich...prijde mi,ze pristat na letodlove lodi je vazne "o hubu" a musi byt obtizne i pro zkuseneho pilota. Dale by me zajimalo, jestli a pripadne jak se cvici piloti na pristani v silnem vetru. Sledoval jsem sestrih dramatickych pristani a take mi to prislo hodne riskantni...Muze se pilot rozhodnout pristat na jinem letisti, pokud fouka extremni vitr? Daniel Kroner
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že tato otázka je trochu mimo okruh. Je-li mlha, nebývá vítr. 10.4.2010 14:21
OTÁZKA: Na čt 24 říkal nějaký pán ( dopravní inženýr ) že letiště Severnyj má pouze 1200 m .ale já nešel na google earth údaj 2500 m .kde je tedy pravda ? děkuji Jan Klima
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nemám k dispozici údaje pro ani proti. 10.4.2010 14:22
OTÁZKA: Lze následně vyslechnout záznam hovorů uvnitř letadla? Miroslav Hrcka
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Určitě, nahrávají se do "černé skříňky", odolné dost, aby zachovala záznam. 10.4.2010 14:23
OTÁZKA: V televizi se teď objevila informace jednoho odborníka, že byla hloupost, aby se pilot pokoušel přistát na tomto letišti. Jeúdajně 1000m dlouhé a 38široké. To nemá s rozumem přece nic společného takto riskovat životy Polské elity. Co si o tom myslíte? Michal Ožuch
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nemám zde údaje o letišti. 10.4.2010 14:23
OTÁZKA: Je pravda, že smolenské letiště nemá dostatečné parametry dráhy pro TU-154? Má letadlo aspoň dvě různé metody měření výšky pro vyloučení chyby? Michal Sedmera
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Bod 1.: Nevím. Bod 2: Určitě, radiovýškoměr, barometrický výškoměr a nejspíš i GPS. 10.4.2010 14:26
OTÁZKA: Dobry den,uz je vysetrena podobna havarie na Slovensku a pripadne co maji spolecne.. Michal Jan Novak
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nevím, kterou myslíte. Havárie slovenské An-26 v Maďarsku byla vyšetřena. 10.4.2010 14:27
OTÁZKA: Proč přistávali na letišti, které je vojenské a na civilní lety se nepoužívá? Klára Voženílková
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Patrně proto, že je blízko k místu slavnosti. 10.4.2010 14:27
OTÁZKA: Dobrý den, na ČT24 jsem zachytil část rozhovoru s pilotem, který mluvil něco o rozdílném nastavování výškoměrů nad ruskem - řekl, že o tom mluvil s dalšími piloty a na této věci se shodli. Co si mám pod tímto představit? Roman Vodák

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Nebylo příliš špatné počasí na to, aby tam přistávali, když jim to nevyšlo ani napotřetí navíc ještě s prezidentem a dalšími činiteli na palubě? I kdyby jim nefungoval žádný naváděcí/přibližovací systém, není to jasná chyba pilota? Pokud tedy letadlo měli pod kontrolou a bylo řiditelné.
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Je jasné, že počasí bylo velmi špatné. Letiště je nejspíš nevalně vybavené pro civilní provoz, jeho fyzické rozměry a stav neznám, ale je známo, že s každým opakováním přistání se rozhodovací schopnosti pilota kvůli stresu zhoršují. Přesto mohl být pod tlakem, za který nemohl. Děkuji všem za pozornost a omlouvám se těm, na jejichž otázky nezbyl čas. Martin Velek 10.4.2010 14:35

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.

Stránky budou vždy ve světlých barvách.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.