Na otázku, jak si nehodu vysvětluje, Martin Velek odpověděl: "Špatným počasím, patrně nevybaveností letiště pro přístrojové přistání vyšší kategorie (je to vojenské letiště), pravděpodobným tlakem na kapitána od cestujících - aby nenaboural celý složitý, obvykle minutový harmonogram státní návštěvy přistáním na záložním letišti," odpověděl čtenářům.
odpovědi leteckého publicisty zde |
Pilot podle ruských úřadů dostal pokyn, aby si pro přistání vybral letiště ve 200 kilometrů vzdáleném Minsku, ale odmítl. Asi čtyřikrát se pokusil přistát na původním místě - na vojenském letišti v ruském Smolensku. Letiště se nacházelo nejblíž cíli cesty polského prezidenta Lecha Kaczynského a dalších významných osobnostní Polska. Všichni mířili do Katyně. (o tragické nehodě čtěte více zde).
Jednoho ze čtenářů zajímalo, zda se při přistání využívá autopilot. "Automatizace letu je dost vysoká, ale člověk zatím není z procesu vyřazen. Zvlášť v podobných podmínkách je to na pilotovi," odpověděl Velek.
pád letadla |
Velek v on-line rozhovoru také vyvracel pochybnosti o kvalitách letadla Tupolev Tu-154M, s nímž polská elita do Ruska letěla.
"Tupolev 154 dnes již neodpovídá spotřebou paliva, ale jinak je to zcela poctivé a spolehlivé letadlo," míní Velek.