Soud řeší spor o autorská práva na Spejbla a Hurvínka mezi Městským ústavem sociální péče v Plzni a ředitelkou loutkového divadla Helenou Štáchovou.
Ústav je Skupovým dědicem a tvrdí, že má proto nárok na zisky divadla. Štáchová namítá, že ochranné známky zaregistroval v roce 1994 Skupův nástupce, její manžel Miloš Kirschner. Po jeho smrti je zdědila Štáchová.
Tvrdí navíc, že skutečnými autory loutek jsou řezbáři Karel a Gustav Noskovi. Podle právničky ústavu Eleny Hornové však řezbáři pouze realizovali Skupův nápad.
Městský soud už jednou přiřkl autorská práva Štáchové - podle něj byly ochranné známky zapsány na jiné než původní Skupovo dílo. Plzeňský ústav je tak podle soudu dědicem pouze toho, co vzniklo do doby Skupova úmrtí. - více zde
Odvolací soud ale verdikt zrušil a nižšímu soudu uložil, aby vyslechl trojici pamětníků Skupovy éry. - více zde
"Nikdy nikdo nezpochybnil, že Skupa je autorem loutek, to bylo dané, evidentní, že figurky patří autorsky Skupovi," řekl soudu někdejší člen divadla Radek Haken. Sám loutky později upravoval, je například autorem typického Hurvínkova koulení očí.
Právník Štáchové: Spejbl je dílem řezbáře
Právník Štáchové Miroslav Novotný u soudu již dříve řekl, že Skupa v roce 1919 nakreslil postavu, která měla nahradit Kašpárka, a předal ji Noskovi. "Ten až za rok, když na to již Skupa zapomněl, přinesl Spejbla," tvrdí Novotný.
Postavičku prý výrazně změnil, protože se domníval, že Skupova představa by dětem naháněla strach. O tom, jak původní Skupův návrh vypadal a jak moc se lišil od dnešní Spejblovy podoby, lze podle Novotného jen spekulovat, protože skica se ztratila.
Někdejší dramaturg divadla a autor scénáře slavného filmu Cesta do pravěku J. A. Novotný však skicu údajně viděl. Ukázal mu ji prý sám Skupa. "Sám od sebe vymyslel Spejbla, načrtl ho jednoduše, ale přesně tak, jak jej dnes známe," řekl u soudu sedmaosmdesátiletý muž. Stejně jako Haken uvedl, že všem v divadle bylo vždy jasné, že autorem loutek je Skupa.
Připustil, že by Nosek mohl být označen za autora Hurvínka. "Skupa doposledka nevěděl, že ho dělá, bylo to pro něj překvapení, když Hurvínek vpochodoval na jeviště," řekl.
Hurvínek je však jako Spejblův syn loutkou s podobnými rysy. "Je to plod Spejblova života a je tu tedy evidentní rodová příbuznost," dodal Novotný.
Soud bude pokračovat v červenci
Třetí svědek, bývalý loutkoherec Lubor Zahrádka, k soudu přinesl důkaz Skupova autorství - více než 60 let starou loutku Hurvínka. "Nechal jsem si ji v roce 1943 udělat na památku od Gustava Noska," uvedl Zahrádka. Na loutce je nápis: "Maloval mě a recitoval sám můj autor, profesor Josef Skupa."
Soudkyně jednání odročila na 18. července, protože obdržela nové listinné materiály, které musí prostudovat.