iDNES.cz

Hostem iDNES.cz je Lukáš Humpl

Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje
velikost textu:
vydáno 11.8.2008 14:59
Záchranná služba Moravskoslezského kraje v pátek zvládla náročný zásah při tragické železniční nehodě u Studénky na Novojičínsku. Jak akce probíhala a co vše záchranáři zajišťovali se ptejte v on-line rozhovoru iDNES.cz jejího mluvčího Lukáše Humpla.
OTÁZKA: Od koho se vlastně záchranka dozvěděla první informaci o nehodě? Volal někdo z cestujících? Bimbo
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Dobrý den, první volání v 10.32 hodin bylo od svědka, jenž událost viděl. Následující telefonát byl pak od cestujícího - muže, který se nalézal v prvním vozu soupravy. 11.8.2008 15:05
OTÁZKA: Jak se určovalo, do jaké nemocnice bude zraněný odvezen? Kamil
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Snažili jsme se směrovat pacienty s nejtěžšími zraněními na Fakultní nemocnici v Ostravě a pak na Městskou nemocnici, v jednom případě i do FN Olomouc. Jsou na tyto zraněné nejlépe připraveny personálně i vybavením. Pacienti procházeli na místě neštěstí prvním tříděním, při němž se lékaři snažili určit závažnost stavu a rozhodnout, kam bude pacient transportován. Také rozhodovali, zda to bude pozemní cestou nebo vrtulníkem. 11.8.2008 15:12
OTÁZKA: Dle svědků udělal IZS velký kus práce. Aspoň touto formou bych Vám chtěl vyseknout poklonu a velké poděkování. Jarda
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkujeme. Rád budu Vaše poděkování tlumočit našim záchranářům. 11.8.2008 15:13
OTÁZKA: Dobrý den pane Humpl, vždycky mne na záchranářích fascinovalo, že dokáží hledět na "rozbité" lidské tělo. Vždycky mám obavy, abych jako první nepřijel k dopravní nehodě a nepamatoval si pak ten okamžik celý život. To si na ten pohled prostě zvyknete nebo se Vám to také vrací ve snech? Díky Pavel. P.S. Musím stejně konstatovat, že všichni záchránaři jsou FRAJEŘI!!! díky Pavel V.
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Dobrý den. Záchranáři se s lidským neštěstím setkávají ve své práci často. Ale i pro ně je pohled na těžce zraněného nebo umírajícího člověka těžký. Při zásahu však fungují řekl bych automaticky, jakoby měli zapojeného autopilota. Emoce a prožitky se vyplavují až později, s odstupem hodin či dnů. Proto i samotní zachránci potřebují ošetření, a to na psychické rovině. Je to jedním z úkolů psychologa, který v rámci MS záchranné služby pracuje. Přesto všechno si některé obrázky a okamžiky záchranáři pamatují po celý svůj život. 11.8.2008 15:18
OTÁZKA: Dobrý den,tato nehoda mě opravdu velmi zasáhla a zaskočila...O to víc,že jsem tímto vlakem měl ject,ale nakonec jsem jel o den dříve.Člověk is pak pokládá otázky,proč ta konstrukce spadla zrovna teď a ne dřív...ale to je jiná.Mě zajímá jaké je to z pohledu záchranářů.Někdo vám zavolá popíše co se stalo a vy přijedete,přinesou vám zraněné lidi,které se snaíte zachránit a ošetřit?nebo jste se jako záchranná služba podíleli i na vyprošťování,uklidňování,nezraněných a tak?...děkuji Petr Havel
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Prvotní byla pochopitelně záchrana životů, která probíhala v úzké spolupráci s Hasičským záchranným sborem. Hasiči se starali o vyproštění zraněných, ale pomáhali nám také s jejich ošetřováním, odnesením na místo třídění či do sanitek... Myslím, že jim za jejich ohromné úsilí patří také velký dík. 11.8.2008 15:21
OTÁZKA: Dobry den, byl to pro vas nejtezsi zasah v dosavadni cinnosti? Co bylo pro vas na tom celem nejhorsi? Vytahoval jste i mrtve?Opravdu vas obdivuji..... Dekuji za odpoved ela
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Ano, pro naprosotu většinu z nás, kteří jsme byli na místě, se jednalo o nejrozsáhlejší hromadné neštěstí tohoto typu. Pro některé byl nejtěžší, například pro kolegy pracující přímo ve vagonech nebo pro ty, kteří byli nakonec pověřeni úkolem ohledat těla obětí. Myslím, že nejtěžší na zásahu byly první desítky minut, kdy na místo dorazily nejbližší posádky a začaly pracovat. Další postupně dojížděly s časovým odstupem, který byl dán vzdáleností. zpočátku tak vznikl veliký nepoměr mezi počtem záchranářů a množstvím zraněných. To bylo pro lékaře i sestřičky velmi frustrující. 11.8.2008 15:27
OTÁZKA: Dobrý den, máte informace o počtu mrtvých a těžce zraněných v jednotlivých vagonech? LáDa
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Dobrý den, většina z nich byla v prvních vozech soupravy. V prvním byli podle mých informací čtyři mrtví, jedna oběť pak ve třetím vagonu a jedna mimo vlak mezi vozy. 11.8.2008 15:34
OTÁZKA: jak se stane z vojaka tiskovy mluvci zachranky? jsi pysny na "sveho starsiho spoluzaka z opavske zizkarny" - pana premiera? jeste hravas hokej? off topic
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Ahoj, po vojenském gymnáziu jsem vystudoval zdravotnickou školu, byla ze mně sestřička. Práce v nemocnici, pak na záchranné službě jako operátor (dispečer) a záchranář. Distančně psychologie na FF v Olomouci, no a v poslední době coby psycholog a tiskový mluvčí. Cesta docela klikatá... Hokej chodíme hrát pro zábavu :-) 11.8.2008 15:37
OTÁZKA: Dobrý den, jak dlouho se může záchranář věnovat této profesi? Bezesporu je velmi náročná na psychiku. Každopádně mají záchranáři můj velký obdiv. Lenka
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Dobrý den, znám záchranáře, kteří zasvětili záchrance celý svůj pracovní život. Náročná profese to ale bezesporu je, záleží hodně na osobnosti a psychické odolnosti každého z nás. Znám i záchranáře, kteří odešli za klidnějším zaměstnáním nebo lepším výdělkem. 11.8.2008 15:40
OTÁZKA: Dobry den, diky vam vsem za skvely zasah - pomerne me rozcilila veta v tisku "skoda, ze se zachranny system musel dozvedet o nestesti az z medii"... Byl jsem totiz v dobe zasahu porubske nemocnici a vim, ze 15 minut po nestesti uz si personal mohl nohy ubehat, aby zajistil prijem spousty zranenych z nestesti... Preju co nejmene podobnych zasahu v budoucnosti Jarek
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Zdravím Vás, záchranný systém se o události dozvěděl z telefonátů lidí, kteří byli na místě neštěstí bezprostředně po jeho vzniku. 11.8.2008 15:42
OTÁZKA: Hezký den, kolik lidí (záchranářů, hasičů, ...) odhadem ve Studénce zasahovalo? Petr
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Záchranářů bylo okolo osmi desítek, a to z okresů NJ,FM,OP a z Ostravy, dále pak i ze zlínského a olomouckého kraje. Hasičů bylo na místě přes stovku. O počtech policistů nemám relevantní údaje. 11.8.2008 15:46
OTÁZKA: Jak se při takové nehodě koordinuje, kdo koho bude ošetřovat a v jakém pořadí budou lidé odvážení do nemocnice? Kačka19
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Na shromaždišti zraněných je vedoucí lékař zásahu, nebo jiný jím pověřený lékař, který činnost organizuje. Je třeba si uvědomit, že v počtu postižených, který přesahuje číslo sedmdesát, je to velmi obtížné. Důležitou roli má také operační středisko, které je ve spojení s nemocnicemi a na koordinaci se podílí. 11.8.2008 15:51
OTÁZKA: Byl jste osobně na místě? Co vás tam překvapilo? Tamiflu
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Ano, byl. Množství posádek, které se na místo sjely, včetně záchranářů povolaných z domovů. A pak to, jak vypadalo čelo vlakové soupravy s prvními vagony. Připadalo mi to úplně neskutečné, nikdy předtím jsem nic takového neviděl. 11.8.2008 15:56
OTÁZKA: Soudě z fotek byl zejména první vagon totálně zdemolován. Jak se do něho lékaři dostali? Jarda
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Nejsem si zcela jistý, protože jsem na místo dorazil až po několika desítkách minut od vzniku neštěstí a pak jsem plnil své úkoly. Mám však zato, že pravděpodobně okny a za asistence a pomoci hasičů. 11.8.2008 15:58
OTÁZKA: Byl jste na miste nestesti? Jaka byla Vase prace? Dekuji. Morgan
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Moje práce spočívala jednak v kontaktu s medii a podávání aktuálních informací a pak také v organizaci následné psychosociální pomoci přímým obětem a jejich blízkým. V první fázi zajišťování krizových linek, na kteréá mohli lidé volat, s kolegy z Hasičského záchranného sboru, krizového centra a dalšími pak fungování týmů, které byly připraveny podpořit a ujmout se příbuzných v nemocnicích, kam byli zranění odváženi. Volaly také např. zastupitelské úřady jiných zemí, které se ptaly po svých občanech, jež měli ve vlaku cestovat. Přicházely mi také nabídky pomoci z jiných organizací, které jsem předával dál... 11.8.2008 16:05
OTÁZKA: Chtěla bych Vám všem ze srdce poděkovat, vyjadřuji soustrast všem pozůstalým a přeji brzké uzdravení zraněným Erika K
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Děkuji Vám, i já se připojuji touto cestou k vyjádření soustrasti rodinám obětí. 11.8.2008 16:06
OTÁZKA: Dobrý den,jednak chci poděkovat za opravdu profi práci. K dotazu: jak máte rozdělené při takových katastrofách role s hasiči? Oni jsou ti co jdou přímo do trosek nebo chodíte společně? Tonda
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Obecně lze říci, že záchranář by neměl jít do místa, kde je ohrožený, tedy vyprošťování např. z trosek je práce hasičů. Někdy ale zraněného před vyproštěním musíte medikovat, protože třeba křičí bolestí nebo jej dokonce uspat. Takže tam záchranáři jdou. Pokud však například hasiči řeknou, že prostor je příliš rizikový (hrozí zřícení, vybuch...), důvěřujeme jim a jsme povinní respektovat jejich rozhodnutí. 11.8.2008 16:12
OTÁZKA: Obdivuju Vás.Dokázal jste potom večer zavřít oči a v klidu spát? Filip
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Je to trochu na tělo... Do postele jsem se dostal až v noci a spánek jsem klidný neměl, spíš to bylo upadnutí do bezvědomí z únavy. Od kolegů vím, že jsem nebyl zdaleka jediný. Jsou události, které zapůsobí na psychiku většiny lidí. A pro ty, co byli déle na místě páteční tragédie, to byla jedna z nich. 11.8.2008 16:15
OTÁZKA: kolik létalo vrtulníků? Petr
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: V souvislosti se záchranou životů dva. Jednalo se vrtulníky letecké záchranné služby z Ostravy a Olomouce. 11.8.2008 16:17
OTÁZKA: Dobrý den, jak často probíhá příprava záchranářů na tragédii podobného rozsahu ? Je vůbec možné se na něco takového reálně připravit ? Děkuji. Mirek
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Integrovaný záchranný systém, tedy nejen záchranáři, ale i hasiči a policisté mají cvičení různého zaměření a rozsahu. Manších probíhá v kraji několik ročně, poslední celokrajské bylo z pohledu záchranné služby v roce 2006. Simulována byla tehdy havárie letadla Do detailů podle mého soudu není možné připravit se na každou situaci, která může nastat. Vždy se jedná o událost ve své hrůze originální a od zasahujících vyžaduje osobní nasazení, flexibilitu a často i schopnost improvizace. 11.8.2008 16:22
OTÁZKA: Je těžké usoudit, koho dříve ošetřit, když všichni volají o pomoc? Petra
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Někdy ano, ale v zásadě je třeba se věnovat nejprve těm, kteří jsou v bezvědomí, mají zranění s prudkým krvácením, ztrátová poranění a podobně. V množství sedmi desítek lidí, kteří jsou navíc zčásti uvězněni v troskách a situace na místě zásahu není přehledná, je to velmi složité. 11.8.2008 16:25
OTÁZKA: Co bylo v teto situaci v prvopocatku asi nejslozitejsi? Karel
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: V malém množství záchranářů v prvních chvílích udělat maximum práce pro ty zraněné, kteří to nejvíce potřebovali. 11.8.2008 16:27
OTÁZKA: Jaký je Váš názor na práci novinářů na místě? Zvláště od Novy mi přijde,že by se Vám nejraděli vetřeli až pod ruce. Mají od Vás nějaké pokyny co ještě ano a co už nesmí? Budu se asi opakovat,ale klobouk dolů před Vaší prací. Děkujeme Tonda
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Podle mé zkušenosti je to spíše než o Nově či ČT o lidech. Myslím, že novináři při pátečním neštěstí, alespoň z toho, co jsem viděl já, ve většině respektovali vymezený prostor i etické hranice. Naopak, třeba pomohli účinně zveřejnit čísla zřízených krizových linek pro občany, a přispěli tak k odlehčení přetížených operátorek na linkách 155. 11.8.2008 16:32
OTÁZKA: Ahoj Lukáši, moc na tebe a všechny, co jste zasahovali myslím. Posílám ti pozdrav z Plzně! Hodně sil... Kristýna Karpíšková
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Ahoj Kristýnko, díky... 11.8.2008 16:32
OTÁZKA: kdo byl hlavni koordinator akce? pavel
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Velitelem takového zásahu je vždy hasič, ale velení je tvořeno štábem, v němž jsou zastoupeny všechny zasahující složky. 11.8.2008 16:34
OTÁZKA: je někdo ještě třeba pohřešovaný, či je možné ještě teoreticky objevit 8 oběť? Což by si asi nikdo nepřál. Jinak máte můj velký obdiv. Jak jste dokázali rychle danou situaci zvládnout. Zdravím a přeju pokud možno už žádné takové zásahy. Vita
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Prostor byl opakovaně prohledán lidmi i cvičenými psy. Již v pátek odpoledne bylo prakticky jisté, že byli objeveni všichni zranění i všechny oběti. Děkujeme, i my si přejeme naši vykonávat práci bez podobných neštěstí. 11.8.2008 16:36
OTÁZKA: Jenom by mě zajímalo, zda už je předem známo, kdo bude velitelem akce, anebo se to určuje dle příjezdu sanitek a hasičů. Trénuje se to, anebo to je na náhodě. Kdo určuje jak se vytáhne velmi zraněná osoba, vy anebo hasiči. Kdo rozhoduje..... Roman Bílý
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Velitele akce alespoň pro první desítky minut nelze dopředu naplánovat. Obvykle platí, že velení se ujímá velitel jednotky, která přijede na místo jako první. Pokud jsou např. na místě jako první dobrovolní hasiči, jejich velitel předává povětšinou velení veliteli profesionální jednotky. V případě komplikovaných akcí většího rozsahu se v jejich průběhu může velení ujmout někdo z vyšších důstojníků HZS. V rovině záchranky je to podobné - rozhoduje lékař, který je na místě jako první, později může organizaci převzít např. ředitel územního odboru a podobně. U vyprošťování vážně zraněných osob je to o spolupráci obou složek a spíše dohodě - co je pro pacienta nejbezpečnější a nejlepší. 11.8.2008 17:52
OTÁZKA: Dobrý den pane Humple, co bylo z hlediska práce záchranářů na této havárii nejtěžší? V jakých intervalech se záchranáři, hasiši střídali na vyprošťovacích a záchranných pracích? Všem Vám patří mé uznání a to nejenom teď při této havárii. Přeji hezký den a do budoucna co nejméně tragických havárií. Pavliik
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Na první část otázky jsem již myslím odpověděl dříve. Záchranáři se nestřídali, pracovali v plném nasazení do okamžiku, než byl ošetřen a odtransportován poslední zraněný, což se podařilo za necelé dvě hodiny. Pokud jde o hasiče, nemohu odpovědět, na místě pracovalo opravdu spoustu lidí. 11.8.2008 17:56
OTÁZKA: zdravím Vás pane Humple, chtěl bych Vám jen poděkovat za Vaši práci i práci Vašich kolegů, cením si práce jakou děláte! Hodně zdaru a pevné nervy. Michal
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Děkuji Vám Michale za sebe i kolegy. 11.8.2008 17:57
OTÁZKA: Dobry den, jsem laik, nicmene rad bych se zeptal na jednu vec. Byly pri zachranarskych pracech pouzity "karticky", ktere se davaji zranenym na krk, aby se identifikovaly zavazna poraneni od mene zavaznych? Ony karticky mivaji ruzne barvy, ktere se pak odtrhavaji... Vim, ze takovyto system funguje v zahranici (pri vetsich hromadnych nehodach apod), takze bych rad vedel, zda neco podobneho existuje i u nas a bylo nutno to pouzit. Na zaver bych take rad podekoval za skvele odvedenou praci. Vitek Moser
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Ano, kartičky byly při neštěstí ve Studénce používány. 11.8.2008 17:59
OTÁZKA: Dobrý den přeji! Jakým způsobem se postupuje po příjezdu k takové rozsáhlé nehodě s velkým počtem zraněných, aby se lekařská pomoc opravdu dostala nejdřív k nejvážnějším případům. Děkuju, i za Vaši profesionální práci a záchranu zraněných! Peter
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Myslím, že podobný dotaz byl zodpovězen již dříve. Někdy přes veškerou snahu záchranářů nemůže být potřebná pomoc právě těm nejpotřebnějším ihned poskytnuta, protože se k nim lékaři nemohou dostat. Vyprošťování z trosek může trvat i desítky minut. Jsou to situace, kdy záchranáři i hasiči zažívají chvíle nesmírné bezmoci... 11.8.2008 18:02
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych touto cestou vyjádřit poděkování všem, kdo se podíleli na záchranných pracích u neštěstí ve Studénce. Ze zpráv na internetu jsem vyrozuměl, že zatímco městská nemocnice v Ostravě hlásila nedostatek krve, např. ve vítkovické nemocnici byli připraveni na příjem pacientů a zatím k nim nikoho nepřivezli. Můžete popsat jak v takové krizové situaci probíhá komunikace a rozhodování "koho kam"? Tomáš Brůna
Lukáš Humpl, mluvčí záchranky Moravskoslezského kraje ODPOVĚĎ: Problematice směrování pacientů jsme se věnovali na počátku, myslím hned v první či druhé otázce. Směrování pacientů je o závažnosti stavu, vzdálenosti, kapacitě konkrétního zdravotnického zařízení a také o tom, zda je např. zařízeno na ošetřování pacienta s vážnými mnohočetnými zraněními. 11.8.2008 18:11
zpět na osobnost