Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Gruzie znovu bojuje s Ruskem, tentokrát o televizi

  9:06aktualizováno  9:06
Vypadá to jako ukázkový příklad propagandistické války. Jejími aktéry jsou Gruzie, Rusko a jedna mocná francouzská společnost. Vztahy mezi Ruskem a Gruzií jsou teď nejhorší za mnoho let. Může za to samozřejmě válka z léta 2008, konflikt sice krátký (trval jen pět dní), ale prudký a s vážnými důsledky.
Gruzie se na provozu dohodla s francouzským Eutelsat, jedním z největších poskytovatelů satelitního vysílání na světě. (Ilustrační foto)

Gruzie se na provozu dohodla s francouzským Eutelsat, jedním z největších poskytovatelů satelitního vysílání na světě. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Bojovalo se tehdy o gruzínskou odštěpeneckou oblast Jižní Osetii, proruskou a pod silným ruským vlivem.

Gruzínský prezident Michail Saakašvili, velký to trn v oku Kremlu, tehdy do Jižní Osetie poslal vojsko, aby tam zjednalo pořádek a vrátilo oblast pod kontrolu Tbilisi. Jenže narazil na ruský odpor, jehož intenzita překvapila jeho samotného i zbytek světa.

VÁLKU ROZPOUTALA GRUZIE

Podle expertu EU ale Rusko hrotilo napětí

Gruzie vyšla z války zdrcená a poškozená. A Jižní Osetie (spolu s druhou separatistickou provincií Abcházií) pak vyhlásila nezávislost, kterou Moskva okamžitě uznala. Tolik připomínka událostí minulých.

Napětí zvyšuje "televizní konflikt"

Konflikt však pokračuje, i když řinčení zbraní dávno utichlo. Jednou z jeho zatím nejnovějších kapitol je "televizní válka".

Bylo to právě v době letních bojů, kdy v Tbilisi dostala konkrétní obrysy idea ruskojazyčné televize, jež by vysílala po celém regionu. Tedy i do Abcházie a Jižní Osetie, ale také třeba do Čečenska, Dagestánu, Ingušska... Cíl?

Podle Tbilisi "nabídnou alternativu lidem, kteří doposud chytali jen ruskou státní televizi". Projekt, jehož iniciátorem byl mimo jiné i Saakašvili, se definitivně rozjel až letos. Stanice dostala jméno První kavkazský kanál, nejdříve začala vysílat na internetu a 15. ledna konečně i přes satelit.

Gruzie (respektive její veřejnoprávní vysílací společnost GPB) se na provozu dohodla s francouzskou firmou Eutelsat, jedním z největších poskytovatelů satelitního vysílání na světě.

Rusko samozřejmě od začátku celou záležitost odsuzovalo jako "protiruskou propagandu" a "pokus zasít v regionu extremistickou ideologii". Což jsou výroky jen málo překvapivé.

Pravda však je, že gruzínský prezident Saakašvili není žádné neviňátko a propagandistické praktiky mu nejsou zcela cizí. Navíc mezi moderátory, jež televize angažovala, jsou pro Rusko provokativní jména (třeba Oleg Panfilov, šéf moskevského Centra pro novináře v extrémních situacích, nebo Alla Dudajevová, vdova po čečenském prezidentovi Džocharu Dudajevovi).

Konec vysílání po dvou týdnech

Na nezávislé posouzení vysílacího obsahu Prvního kavkazského kanálu však jaksi nebyl čas. Ani ne po dvou týdnech totiž Eutelsat stanici vypnul (odebral jí místo na svém satelitu). Důvod? Francouzská verze: není to nic nestandardního, ty dva týdny byly domluveny coby testovací provoz. Klidně necháme kanál dál vysílat, ale musí být podepsána nová smlouva.
Gruzínská verze: Eutelsat nás vypnul, protože to po něm chtěla Moskva. Podlehl jejímu nátlaku.

Sedmadvacátého ledna vyšel ve francouzském deníku Le Figaro článek, který podporuje gruzínský výklad. V textu byl citován nejmenovaný diplomat z Tbilisi, jenž tvrdil, že "Eutelsat je pod silným ruským tlakem, aby neuzavíral smlouvu s gruzínskou televizí".

A jsou tu i další fakta: zrovna v den, kdy začal První kavkazský kanál vysílat, podepsal Eutelsat smlouvu s ruským telekomunikačním operátorem Intersputnik. Ten si objednal rekordních 16 transpondérů na novém satelitu Eutelsat W7.

A to Gruzínci považují za jasný důkaz, že Eutelsat obětoval jejich televizi v zájmu lukrativní smlouvy s Ruskem. Eutelsat se brání: žádná souvislost neexistuje, smlouvu s Intersputnikem máme už léta a nyní jsme ji jen obnovili a rozšířili.

Jenže praktický důsledek je takový, že na satelitu W7 už nezbylo místo, o které měl zájem První kavkazský kanál. Eutelsat sice Gruzíncům nabídl novou smlouvu, ale ta je pro ně nevyhovující. Dokonce "naprosto nepřijatelná," řekl rádiu Echo Kavkazu ředitel televize Gia Chanturia.

A popsal komunikaci se zástupci Eutelsatu: "Když uzavřeli smlouvu s Intersputnikem, požádali nás o urgentní schůzku. Nejdřív jsme se dozvěděli, že mají problém s obsahem našeho vysílání. Potom řekli, že jde o technickou komplikaci. Pak zase o obchodní," řekl.

Výsledek? První kavkazský kanál teď vysílá jen na internetu (a v Gruzii přes kabel). Jeho provozovatel je rozhodnut vrátit ho na satelit. Obrátil se proto na americké a turecké společnosti.

A kauza bude mít dohru u francouzského soudu, na který se GPB obrátila. Slyšení je naplánováno na 22. února. Pro Eutelsat to není první takový spor. V roce 2008 se firma podobně chovala v případě čínské NTDTV, jež vysílala z New Yorku. Eutelsat jí vypověděl místo na satelitu, oficiálně pro technické problémy.

Mapa Gruzie

Mapu zvětšíte kliknutím. Zdroj: Mapy © Google



Hlavní zprávy

Nejčtenější

O Hrad se utkají Zeman s Drahošem. Ten má podporu většiny ostatních kandidátů

Kandidát Jiří Drahoš se v pražském volebním štábu raduje z postupu do druhého...

Do druhého kola prezidentských voleb postoupí Miloš Zeman a Jiří Drahoš. Dosavadní prezident dostal 38,56 procenta...

Na prezidenta se hnala polonahá žena. Zeman je Putinova děvka, křičela

V místnosti, kam přišel volit prezident Miloš Zeman, se vysvlékla žena, skočila...

V místnosti, kam přišel volit Miloš Zeman, se vysvlékla žena a rozeběhla se k prezidentovi. Na obnažené hrudi měla...



Policie vyšetřuje několikanásobnou vraždu v chatě, kde žili rodiče a tři děti

Policie střeží vchod do zahrádkářské osady, kde se našli tři mrtví.

Policisté vyšetřují vraždu v chatové oblasti u Střížovic na Ústecku. „Na místě byly nalezeny tři oběti,“ uvedl...

Na okraji Prahy havaroval autobus. Tři lidé zemřeli, zraněných jsou desítky

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tři lidé zemřeli při nehodě linkového autobusu a osobního auta u Horoměřic u Prahy, zraněných je přes čtyři desítky,...

Angličtina kandidátů se liší. Nejlepší byl Horáček, vypravěčem dne Hannig

Michal Horáček při debatě osmi prezidentských kandidátů na iDNES.cz. (9. ledna...

Na prezidentské kandidáty čekalo v úterní superdebatě iDNES.cz, MF DNES a Rádia Impuls malé překvapení. V polovině...

Další z rubriky

VIDEO: Řidiče v USA vymrštil náraz do výšky, skončil s autem v druhém patře

Řidič vozu naboural do zábrany vedle silnice, náraz auto pak katapultoval do...

Kuriózní nehodu zažil řidič osobního auta, který v kalifornském městě Santa Ana narazil v neděli do zábrany vedle...

Na Slovensku mají šanci na propuštění brutální vrah i mafiánští bossové

Vrazi Lubor Masár (v popředí) a Ján Molnár před bratislavským soudem 17. ledna...

Po pětadvaceti letech se na Slovensku první odsouzení na doživotí mohou dostat na svobodu. V příštích letech by takto z...

Při zásahu armády zemřel „Venezuelský Rambo“, smrt vysílal na internetu

Policista Oscar Pérez se účastnil smuteční akce za oběti protestů ve Venezuele...

Bývalý venezuelský policista Óscar Pérez, přezdívaný "Venezuelský Rambo", který se pro některé stal symbolem boje proti...

"Nikdo vás nevytočí jako vlastní dítě," potvrzuje psycholožka
"Nikdo vás nevytočí jako vlastní dítě," potvrzuje psycholožka

Jak na dětskou výchovu, řeší psycholožka v rozhovoru pro eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz