JAK SE ZMĚNILI ŘIDIČI: Lepší silnice, rychlejší auta, ale víc agrese

Seriál   17:22
Klidnější provoz na českých silnicích za minulého režimu vystřídala divoká porevoluční léta, kdy se krajinou proháněla všelijaká vozidla dovezená ze zahraničí, často ve špatném technickém stavu. Na otázku, zda jsme dnes už na silnicích opatrnější, se těžko hledá odpověď. Jisté je, že v autech umírá mnohem méně lidí.

První škodovácké auto s předním náhonem, Škoda Favorit, se letos prvního ledna stalo pravým veteránem. Tedy alespoň prvních dvě stě kusů, které z montážní linky sjely v roce 1987. | foto: ČTK

Vyjížďka automobilem na jaře roku 1989 vypadala zcela jinak než dnes. Vezměme si jako příklad cestu z Prahy do Plzně. Tou dobou tam nebyla kompletně dokončená dálnice D5, která se pro stát stala prioritou až po sametové revoluci. Její dobudování totiž nabízelo do té doby nepotřebné rychlé spojení se západem.

Vozy, které tehdejší řidič po cestě míjel, se jen málo podobaly těm dnešním a hlavně jich ani zdaleka nebylo tolik co dnes. Naopak častěji tehdy na silnici narazil na policejní auto.

Malých rozdílů by člověk napočítal stovky. Pokusíme se alespoň stručně srovnat, jak se zážitek z jízdy za volantem v České republice za posledních 28 let proměnil. A začneme zřejmě tou nejdůležitější změnou: u krajnic ubylo pomníčků, křížků a zapálených svíček. 

1. Nejvíce jsme bourali v devadesátých letech

Loni se na českých silnicích odehrálo 98 864 nehod, při kterých zemřelo 545 osob, dalších 2580 se jich zranilo těžce a 24 501 lehce. Když se podíváme na policejní statistiky nehodovosti z porevolučních let, třeba z roku 1993, najdeme mnohem horší čísla - přes 150 tisíc nehod, 1 350 mrtvých, 5 629 těžce zraněných a 26 821 zraněných lehce.

Seriál o řidičích

Mohlo by se tak zdát, že se 28 let od revoluce situace na českých silnicích uklidnila a že usednutí za volant je dnes mnohem bezpečnější činnost než dřív. A částečně je to pravda. Minimálně úbytek počtu usmrcených a těžce zraněných osob lze jen těžko rozporovat. Na českých silnicích loni skutečně zemřelo nejméně lidí od roku 1989.

U počtu nehod je to však trochu složitější. Faktem je, že v porevolučních letech bylo řízení automobilu pro české řidiče poměrně rizikové. Počet nehod od roku 1989 strmě vzrůstal a vyvrcholil v „černém“ roce 1999, kdy se stalo přes 600 nehod denně, přesně 225 690 za celý rok.

„Důvodem bylo do značné míry uvolnění morálky po změně režimu a i strmější růst intenzity dopravy a zvýšení počtu motorových vozidel dovezených ze zahraničí, často v nevyhovujícím technickém stavu,“ myslí si ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Stejně tak podle něj legislativa jen pomalu reagovala na změny v silničním provozu, ve společnosti a také ve smýšlení a chování řidičů. Tento trend silněji narušil až rok 2001, kdy vstoupil v účinnost nový zákon o provozu na pozemních komunikacích, a pak ještě výrazněji rok 2006. Tehdy byl totiž v České republice zaveden bodový systém.

Řidiči se věnují mobilům čím dál víc

Nepozornost je největším zabijákem, jako v případě mladé řidičky a její spolujezdkyně, která přenášela jízdu na sociální sítě a havarovaly v přímém přenosu.

Lide nosí svíčky na místo autonehody dvou dívek u Obrnic na Mostecku (8....
Dívky těsně před tragickou nehodou, kterou živě přenášely na Facebook.

Obrovský skok v počtu nehod je vidět mezi lety 2008 a 2009. Jeden rok jich statistiky evidují 160 376 a ten další už jen necelou polovinu, 74 815. Právě zde se skrývá důvod, proč se jen pomocí statistik nehodovost v porevoluční době s dneškem těžko srovnává.

„Razantní snížení počtu dopravních nehod bylo způsobeno přijetím legislativních opatření, kterými došlo k navýšení finančního limitu pro povinnost oznámení dopravní nehody Policii ČR,“ vysvětluje Lerch. Policie od té doby mnoho lehčích nehod vůbec neřeší, takže se do statistik nedostanou.

Naproti tomu se od roku 2009 do dnešních dní zvýšil počet nehod o více než dvacet tisíc. Nehodovost se tak v posledním desetiletí opět zvyšuje, ač se to při srovnání dnešních statistik s těmi z devadesátých let tak nemusí jevit. 

Dopravní nehody a jejich následky 1993-2016
RokPočet nehodÚmrtíTěžkých zraněníLehkých zranění
1993152 1571 3555 62926 281
1994156 2421 4736 23229 590
1995175 5201 3846 298 30 866
1996201 6971 3866 62131 296
1997198 4311 411 6 63230 155
1998210 1381 2046 15239 225
1999225 6901 3226 09328 747
2000211 5161 3365 52527 063
2001185 6641 219 5 49328 297
2002190 7181 3145 49229 013
2003195 8511 3195 25330 312
2004196 470 1 2144 87929 536
2005199 2621 1274 39627 974
2006187 9659563 99024 231
2007182 7361 1233 960 25 382
2008160 3769923 80924 776
200974 8158323 53623 777
201075 5527532 82321 610
201175 1377073 09222 519
201281 4046812 98622 590
201384 3985832 78222 577
201485 5896292 76223 655
201593 0676602 54024 427
201698 8645452 58024 501

2. Po silnicích jezdí víc než dvakrát tolik osobních aut

Jedním z hlavních „viníků“ vyšší nehodovosti je zcela jistě stále se zvyšující počet aut a řidičů, kteří po českých silnicích jezdí. Těch přibývá zejména proto, že jsou dnešní vozy mnohem dostupnější než dřív.

Když třeba přepočítáme cenu Peugeotu 309 v roce 1989 na úroveň dnešních cen, dostaneme se někam ke dvěma milionům korun. Tak drahého osobního Peugeota dnes zákazník nesežene, ani kdyby se hodně snažil. A například Škoda 105L v roce 1989 stála 57 780 Kčs, přitom průměrná měsíční mzda byla tou dobou 3 170 Kčs. A to byla ještě ta levnější varianta, Favorit 136 L přišel na 84 600 Kčs, tedy na asi sedmadvacet průměrných měsíčních platů.

Dnes má možnost vlastnit alespoň ojetý automobil téměř každý. Z následující tabulky je vidět, jak se díky tomu počet v Česku registrovaných vozidel vyvíjel od šedesátých let minulého století do loňského roku.

Počet registrovaných vozidel 1961 - 2016
RokPočet obyvatelPočet motorových vozidelPočet osobních automobilů
196113,746 milionu1 326 801291 680
197114,419 milionu2 931 6291 041 137
198110,306 milionu3 449 3001 872 694
199010,365 milionu4 039 6062 411 297
200010,267 milionu5 230 8463 720 316
201010,533 milionu6 036 5764 494 425
201410,538 milionu6 693 2844 908 462
201510,554 milionu6 990 5425 130 266
201610,579 milionu7 265 7665 346 182

Loni už tak vlastnil automobil v průměru každý druhý obyvatel České republiky. Podobný nárůst je proto možné logicky pozorovat i v počtu kilometrů, který všechna česká auta každý den ujedou. 

Dopravní výkony 1990 - 2016
Rokmilionů vozokilometrů / průměrný pracovní den
199080,9
2000131,2
2010140,9
2014147,0
2015154,9
2016159,4

Navzdory mnohem hustějšímu provozu je však jisté, že na silnicích dnes v Česku umírá mnohem méně lidí než dřív. Největší zásluhu na tom zřejmě má obměna vozového parku. Nové vozy totiž disponují mnohem pokročilejšími prvky pasivní a aktivní bezpečnosti.

Dnešním standardem jsou vozy jako Škoda Octavia a Škoda Fabia a ty jsou s auty jako Škoda 105 a 120, ale třeba i Škoda Favorit, takřka nesrovnatelné. Zejména pokud jde o bezpečnost, kterou cestujícím nabízejí.

„Počínaje bezpečnostními pásy přes množství airbagů, deformační zóny, lepší stabilitu po účinnější brzdy. Dnes začíná být při nákupu auta i důležitý počet hvězdiček EuroNCAP,“ vysvětluje dopravní expert Jiří Landa. 

3. Kvalitu silnic jsme zlepšili, ale zbytek Evropské unie nám utíká

Podle Landy jde samozřejmě o pozitivní trend. „Bohužel ho kalí skutečnost, že v oblasti bezpečnosti komunikací neplníme dané cíle a v porovnání s průměrem Evropské unie se propadáme do nejhorší třetiny z 28 zemí,“ říká. Největším trnem v jeho oku jsou masivní pevné překážky jako stromy, sloupy a pilíře, které stále lemují české silnice a představují pro řidiče obrovské nebezpečí. 

„Nejvíce opomíjenou oblastí bezpečnosti silnic je okolí komunikace, které velmi rozhoduje o následcích nehod,“ říká Landa. O hranici mezi životem a smrtí totiž často rozhoduje, jestli řidič poté, co opustí vozovku, narazí na  stromy, nebo na rovinu, kde má ještě šanci svou řidičskou chybu napravit. Rozhodně nejde o žádný marginální problém, jen loni se s pevnou překážkou srazilo 21 020 řidičů.

Jedním z nejčastějších současných přestupků je podjíždění odstavným pruhem

Od revoluce se naopak značně zlepšilo dopravní značení, které je obecně kvalitnější, reflexní a pravidelně obnovované. „To ale neznamená, že i na něm nejsou často konkrétní nedostatky,“ říká Landa. Naopak kvituje, že díky nižším rychlostem v obcích končí jen malé procento tamních nehod fatálně a dodává, že mnohem bezpečnější než klasické silnice jsou dálnice a směrově dělené silnice, které část z nich od roku 1989 nahradily.

Díky kvalitnějším přejezdům ubývá také srážek s vlaky. Zatímco ještě v roce 2007 zažilo nehodu s lokomotivou 243 řidičů, loni jich už bylo jen 145.

A nakonec podle Landy počet mrtvých řidičů a pasažérů ovlivňuje ještě jeden faktor, o kterém se příliš často nemluví. „A to sice podstatně lepší úroveň ponehodové péče, o jaké jsme před rokem 1989 slyšeli spíše jen z doslechu ze Západního Německa,“ říká Landa. Například transporty zraněných vrtulníkem a existence traumacenter mají podle jeho názoru velmi významný vliv na počet usmrcených, samozřejmě v případě, že nezemřou přímo na místě na následky nehody. 

Pokud však jde o samotné silnice, Česká republika podle Landy dlouhodobě zaostává za plány, které byly formulovány v 80. letech minulého století. A to i přesto, že se kvalita silnic obecně zlepšila. „Dostavba dálniční sítě, výstavba obchvatů, modernizace hlavních tahů a přestavby křižovatek - seznam nenaplněných plánů je velmi dlouhý,“ říká. 

4. Uspěchaný životní styl odsouvá úctu k ostatním řidičům

Samostatnou kapitolou je chování českých řidičů na silnicích, o kterém pro iDNES.cz podrobně hovořil šéf českých dopravních psychologů Alois Hudeček (jak jsou řidiči nejnebezpečnější, když chtějí ostatní poučovat, čtěte zde).

Pravdou zůstává, že stále více lidí dojíždí vozem denně do práce a obecně auta používáme častěji. „Mentalita řidičů je dnes zcela jiná. Dnešní doba je extrémně uspěchaná a hlavně si část řidičů myslí, že jim silnice patří,“ říká Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. Stejně jako Hudeček si také myslí, že by prospělo, kdyby byli policisté na silnicích k vidění častěji, jako tomu bylo dřív.

Podobný názor má na české řidiče i Vladimír Zajíc, který už od roku 1970 pracuje jako instruktor v autoškole a pod jehož rukama prošly tisíce žáků. „Do pozadí byla všeobecně odsunuta úcta jednoho k druhému. To se přenáší i na silnice. Stále častěji je tak vidět bezohlednost, arogance a nerespektování základních pravidel pro provoz na komunikacích," říká. Podrobněji o českých autoškolách a čerstvých řidičích hovořil pan Zajíc v seriálu iDNES.cz Lidé Česka.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Rvačka na lesbi show. Policista zbil pět dívek i ochranku smíchovského klubu

14. března 2024  13:49,  aktualizováno  14:10

Silně opilý policista v uniformě brutálně napadl a zaklekl 19letou dívku. Ta skončila v nemocnici....

Babiš se ptal na děti Lipavského. Nešlo o kompro, tvrdí. Za vulgarity se omlouvá

11. března 2024  15:14,  aktualizováno  16:57

Předseda hnutí ANO a expremiér Andrej Babiš v neděli u svých spolupracovníků poptal citlivé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nedám Ukrajině ani cent a válka skončí, řekl Trump při setkání Orbánovi

11. března 2024  9:42

Bývalý americký prezident Donald Trump, který se podle všeho opět stane kandidátem amerických...

Pokud budeme ohroženi, jsme připraveni na jadernou válku, prohlásil Putin

13. března 2024  6:16,  aktualizováno  10:03

Sledujeme online Rusko rozmístí vojáky a zbraně u hranic s Finskem, prohlásil ruský prezident Vladimir Putin. Vstup...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přímý konflikt Ruska s NATO je už jen krok od třetí světové války, hrozí Putin

18. března 2024  10:46

Ruský diktátor Vladimir Putin v pondělí varoval Západ, že přímý konflikt mezi Ruskem a NATO by...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Pokud chceme mír, musíme se připravit na válku, říká šéf Evropské rady Michel

19. března 2024  6:52

Evropa musí v reakci na hrozbu ze strany Ruska posílit své obranné schopnosti a přejít do režimu...

Izraelci zaútočili na Rafáh a tábor Nusajrát, zemřelo nejméně 20 Palestinců

19. března 2024  6:20

Při izraelském útoku v Pásmu Gazy v úterý brzy ráno zemřelo nejméně 20 Palestinců. Čtrnáct jich...

Poslanci budou po sporu Babiše a Lipavského jednat o bezpečnostních hrozbách

19. března 2024  6:05

Na schůzi nazvané Bezpečnostní hrozby pro Českou republiku se scházejí poslanci. Předcházela jí...

Dalších šest let s Putinem: dosáhl toho, co chtěl, nejspíš ještě přitvrdí

19. března 2024

Premium Vladimir Putin si může gratulovat. I když se mu na Západě mnozí vysmívají, že v Rusku zorganizoval...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...