Na dopravní tepně D1, která spojuje Prahu, Brno a Ostravu, budou probíhat příští rok práce v délce téměř 71 kilometrů. Vyplývá to z oficiálních materiálů Ministerstva dopravy. Na dálnici, ze které je aktuálně v provozu 352 kilometrů, tak mohou řidiči očekávat omezení na zhruba jedné pětině její délky.
Ne všechny části budou ale vytížené stejně. Nejnáročnější bude pro řidiče nejstarší část D1, která spojuje Prahu a Brno. V rámci revitalizace se zde bude pracovat celkem na sedmi úsecích. Pokračovat budou dvě už probíhající opravy. Především jde o problematický téměř čtrnáctikilometrový úsek na Vysočině mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde v polovině prosince vznikla kolona dlouhá 35 kilometrů. Práce budou postupovat také mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi.
Nově se má navíc začít pracovat na pěti dalších úsecích v celkové délce téměř padesáti kilometrů. Jde o tři úseky na Vysočině, jeden úsek ve Středočeském kraji a jeden úsek v Jihomoravském kraji. Celkových 71 kilometrů plánovaných oprav bude přitom probíhat výhradně na dvousetkilometrové trase mezi Prahou a Brnem. Připravované práce se tak statisticky týkají každého třetího kilometru na této komunikaci.
„Stále platí zásada, se kterou jsme připravovali harmonogram modernizace, neopravovat zároveň dva na sebe navazujících úseky,“ řekl iDNES.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Cílem je zajistit plynulost dopravy alespoň do té míry, že po průjezdu omezením se vozidla zase rozjedou. „Vzhledem ke skluzu u Humpolce se tento systém dostává do rizika,“ upozorňuje Rýdl.
„Stav pro příští rok je srovnatelný s rokem 2017, kdy se pracovalo také na sedmi úsecích. Nebude se pracovat na všech najednou, z části půjde o přípravné práce,“ uvedl za ministerstvo dopravy tiskový mluvčí Zdeněk Neusar.
Hotových je 89 kilometrů
Modernizace D1 začala v roce 2013, za tu dobu se podařilo dokončit 13 úseků v celkové délce 89 kilometrů. Úseky, které jsou plánované na příští rok, tedy představují z celého projektu značnou část.
„Harmonizace je klíčem k tomu, abychom mohli modernizací projít úspěšně jako celkem,“ řekl Rýdl. Samotný proces modernizace je ale podle ŘSD velmi náročný, protože nejde o jednoduché dílčí opravy, ale v podstatě o budování úplně nové dálnice na místě té stávající, a to za plného provozu.
Osmým stavebním projektem na D1 je dostavba úseku Přerov- Lipník, který bude mít 14,3 kilometru. Stavební práce zde začaly v létě 2015 a jejich konec se plánuje na listopad příštího roku.
Co se týče zajištění plynulosti dopravy, ŘSD žádné přelomové novinky pro příští rok nechystá. Pro jednotlivá staveniště existují stavební předpisy, které kontroluje Silniční správní úřad. Silničáři i zhotovitelé staveb se jimi musejí řídit včetně časových omezení, která jsou v předpisech popsána.
„Domnívám se, že ŘSD dělá pro plynulost dopravy naprosté maximum. Ukazuje se, že nejdůležitější jsou pro řidiče dopravní informace,“ doplňuje Rýdl. Jejich cílem je zajistit, aby se řidiči v čas dozvěděli, co je na trase čeká a mohli se na omezení připravit.
Aktuální odhadovaná cena modernizace všech úseků, na kterých budou příští rok práce probíhat, je 9,2 miliardy korun. Při započtení ceny také nově budovaného úseku v Olomouckém kraji se tak na D1 budou stavět úseky za téměř 12 miliard korun.
Nejsilněji zasáhnou příští rok opravy dálnice kraj Vysočina. Pracovat se zde bude na čtyřech úsecích v délce 43 kilometrů. Ve Středočeském kraji se bude pracovat na dvou úsecích v délce 17,65 kilometru. Poslední zhruba desetikilometrový úsek se bude modernizovat v kaji Jihomoravském.
Rekonstrukce D1 byla jedním z témat pořadu Rozstřel s ředitelem ŘSD:
28. března 2018 |