ČT se pustila do boje s TV Barrandov ve stylu Demagogu. Soukup to odmítá

  20:22aktualizováno  7. března 15:08
Osmnáct nepravdivých a devatenáct zavádějících či manipulativních výroků. Tak zhodnotila Česká televize pořad Kauzy Jaromíra Soukupa na TV Barrandov. V něm se vlastník této stanice pustil do nevybíravé kritiky české veřejnoprávní televize. A ta se teď snaží jeho nepřesné výroky uvést na pravou míru. Soukup je nazval lživými protiargumenty.

Jaromír Soukup na snímku z března 2016 | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ve středu 28. února odvysílala TV Barrandov další díl pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa v čele se svým majitelem. Během téměř hodinu a půl dlouhého výstupu kritizoval Soukup bez ustání Českou televizi za nejrůznější údajná selhání. Od nehospodárného zacházení s veřejnými prostředky po neefektivní výrobu pořadů.

Ostře se také vymezil vůči užšímu vedení veřejnoprávní televize i Radě České televize, která je dle Soukupa osazena „podivnými lidmi“. To vše bez toho, aby dal jakýkoliv prostor pro vyjádření protistrany. 

Není to poprvé, kdy vysílání této stanice vzbudilo pochybnosti. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání už ostatně řešila dvacet stížností na vysílání TV Barrandov. „Čtyři z nich postoupily do správního řízení,“ řekl její předseda Ivan Krejčí.

Výsledné skóre? Sedmatřicet nepravd a nepřesností

Sama Česká televize zvažuje právní kroky. Prozatím vydala alespoň souhrn nepravdivých a zavádějících výroků, které ve zmíněném pořadu 28. února zazněly. Celkem jich veřejnoprávní médium v kritice Jaromíra Soukupa napočítalo sedmatřicet. Snaha ČT tak připomíná činnost serveru Demagog, který se zaměřuje na analýzu politických projevů

Rada řeší dvacet stížností na Barrandov, někteří se chtějí se stanicí soudit

Česká televize se například ohradila proti tvrzení, že na vysílání reklamy ročně vydělá půl miliardy korun. 

„Takže Česká televize si zatím v klidu reklamu vysílá a zároveň od vás inkasuje peníze na vysílání. No, ona tedy říká, že moc nevysílá, protože jí to zákon reguluje. Ale půl miliarda. No, půl miliarda z reklamy asi pro Českou televizi nejsou peníze, uznávám,“ uvedl totiž Soukup ve svém pořadu. 

Veřejnoprávní televize však upozornila na skutečnost, že zmíněná částka není ani vzdáleně blízká skutečnosti. „Za vysílání reklamy měla Česká televize v roce 2016 117 milionů korun. Z této reklamy, kterou, dle zákona smí ČT vysílat pouze na kanálech ČT2 a ČT sport, odvádí 34 milionů korun do Státního fondu kultury,“ reaguje ČT v dokumentu. 

Kolik peněz by přinesl důchodcům konec České televize?

Soukup ve svém pořadu předestřel také myšlenku, že pokud by se  důchodcům rozdělilo sedm miliard, s nimiž ČT ročně hospodaří, mohly by se jejich důchody plošně zvýšit o čtyři tisíce korun ročně.  

Tady se ukazuje, že Soukup nezvládl ani jednoduché dělení, uvádí analýza České televize. Podle údajů Českého statistického úřadu je totiž v České republice 2,9 milionů důchodců. „Částka sedm miliard rozdělená mezi ně činí necelé tři tisíce korun ročně. Nikoliv tedy čtyři tisíce. Pokud by navíc základem pro tento výpočet byla na poplatcích reálně vybraná suma, pak by to činilo jen necelých 2 tisíce korun,“ objasňuje veřejnoprávní televize s odkazem na to, že ani částka sedm miliard, kterou Soukup uvádí, není přesná. ČT totiž na koncesionářských poplatcích vybere ročně asi 5,56 miliardy korun.

Soukup také podle rozboru ČT nepravdivě uvedl například to, že pod Českou televizi spadá i nadace Člověk v tísni, že Česká televize neinvestuje, anebo že si Češi nemohou vybrat, zda budou platit koncesionářský poplatek. 

Dalších více než třicet nepravd a nepřesností, které se Česká televize snaží uvést na pravou míru, si můžete prohlédnout v přiloženém dokumentu.

(aktualizace ve středu v 15:08 o vyjádření TV Barrandov)

Televize Barrandov, kterou jsme hned ten den požádali o reakci, zaslala tiskovou zprávu ve středu. Její majitel Jaromír Soukup se v ní vyjadřuje ke třem bodům, jež ČT vyvracela. Tvrdí, že ředitel programu ČT Milan Fridrich měl původně dvě živnostenská oprávnění, ale v současné době má již pouze jedno. Dále dokazuje propojení České televize s nadací Člověk v tísni přes rejstřík obecně prospěšných společností, kde je ČT uvedena jako zakladatel nadace. A trvá na kritice, že si veřejnoprávní televize dlouhodobě nechává utéct řadu zásadních sportovních událostí. „Pro 1. českou fotbalovou ligu (HET ligu) nemá právo první volby a Champions League (Ligu mistrů) ztratí Česká televize od podzimu úplně,“ uvádí Soukup v tiskové zprávě.

K dalším bodům se vyjádří ve vysílání Kauz Jaromíra Soukupa.

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po střelbě ve Štrasburku jsou tři mrtví, útočník je stále na útěku

Policie hlídkuje v centru Štrasburku, kde útočník zabil několik lidí...

Tři lidi zastřelil v úterý večer v centru Štrasburku útočník, který je nyní stále na útěku a možná i mimo Francii....

Francouzi znovu vyšli do ulic, ke žlutým vestám se přidaly i Marianne

Ve Francii se opět sešli příznivci hnutí žlutých vest, které protestuje proti...

Na pařížské třídě Champs-Élysées se v sobotu k protivládním protestům sešly asi tři tisíce členů hnutí takzvaných...

Dokážeme skokově ochladit Zemi, ale je to nebezpečné, varuje expert

Martin Dočkal se zabývá krajinným inženýrstvím.

Geoinženýring zná nástroje, kterými se skokově dá ovlivnit klima na naší planetě. Jeho nejtvrdší forma však může být...

Za nadávky v TV Barrandov podala ČT trestní oznámení. Soukup se směje

Jaromír Soukup ve svém pořadu na TV Barrandov

Česká televize se právně ohradila proti obsahu vysílání TV Barrandov, podává trestní oznámení. Veřejnoprávnímu médiu se...

„Miliardářce“ ze směnáren šéfovali bývalí politici. Žena se zastřelila

Poslanec za hnutí ANO Bronislav Schwarz

Ve vedení firmy To & Mi z Varnsdorfu, v níž pracovala Zuzana K., která za čtyři roky podle policie protočila až 12...

Další z rubriky

Univerzita Karlova ukáže zakládací listinu. Bude v pancéřové vitríně

Zakládající listiny Univerzity Karlovy v Praze

Univerzita Karlova na několik dní otevře své trezory, které ukrývají univerzitní poklady, a představí na mimořádné...

Policejní razie v Diamu. Důvod zátahu NCOZ tají, může jít o lithium

Neutralizační a dekontaminační stanice ve Stráži pod Ralskem

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahují ve státním podniku Diamo ve Stráži pod Ralskem....

Gazdíka může v čele STAN nahradit Rakušan. Eurokandidátku povede Polčák

Petr Gazdík a Vít Rakušan slaví v pražském volebním štábu STAN. (6. října 2018)

V čele hnutí STAN může končícího předsedu Petra Gazdíka nahradit současný první místopředseda Vít Rakušan. "Je to pro...

Najdete na iDNES.cz