Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Češi neumí jezdit v tunelech, bourají v nich častěji než západní sousedé

  9:12aktualizováno  9:12
Jízdu v tunelech nemají čeští řidiči zažitou. Bourají v nich častěji než Němci či Rakušané. Oproti Rakušanům jsme na tom v počtu nehod na kilometr tunelu dokonce osmadvacetkrát hůře. Podrobné informace přináší pondělní vydání MF DNES.

Dva dny před otevřením tunelu Blanka v něm hasiči simulovali zásah. Po něm dali definitivní razítko, že spuštění ostrého provozu už nic nebrání. | foto: HZS Praha/Radek Krahulík

„V německých tunelech se stane 0,228 nehody na jeden milion ujetých kilometrů, takzvaných vozokilometrů. V Rakousku je to dokonce jen 0,0112 nehody. A v Česku se v tunelech stane nehoda zhruba osmadvacetkrát častěji - je to 0,312 bouračky na milion vozokilometrů,“ uvedl pro MF DNES profesor dopravní fakulty ČVUT Pavel Přibyl.

Důvodů pro častější nehody může být několik. Především v Česku není mnoho tunelů, a řidiči s nimi proto nemají zkušenost. Složité městské tunelové komplexy donedávna úplně chyběly. Hůře jsme na tom i s dodržováním pravidel silničního provozu a nedostatky jsou také v autoškolách. „V autoškole se to vůbec neučí. Lidé pak mohou v tunelu zmatkovat,“ vysvětlil Přibyl.

Experti na dopravní chování nedávno zjišťovali návyky řidičů při jízdě pod zemí. Výzkum ve Strahovském tunelu ukázal, že jezdí o třicet centimetrů blíže ke středu než na běžné silnici. „Snaží se držet co nejdál od stěn,“ popsal odborník Petr Bouchner. V tunelech, které mají oddělené tubusy pro každý směr, to ale nemusí být problém.

Navzdory vyššímu počtu nehod při jízdě pod zemí oproti Německu a Rakousku ale stále platí, že tunely jsou nejbezpečnějším typem komunikace. Zatímco na kilometr běžné silnice připadá jedna nehoda na každých 12 a půl dne, na dálnici je to jen na 31,2 dne a v tunelech připadá na kilometr jedna nehoda na 416 dní.

Zejména pražští šoféři mají nyní možnost, jak své řidičské dovednosti v tunelech potrénovat. O víkendu zahájil provoz šestikilometrový tunel Blanka (více zde), který je součástí severozápadního úseku Městského okruhu. Stal se nejdelším podzemním komplexem v Evropě. Dosud prvenství držel tunel v Madridu.

Se stavbou Blanky se začalo za primátora Pavla Béma v roce 2007. Původně měla být dokončena v roce 2011, ale termín se několikrát posunul. Cena tunelu dosáhla 38 miliard korun.

Zahájení provozu v tunelu Blanka:

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...



Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...

Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Další z rubriky

Kalousek burcuje proti „ústavnímu puči“. Ctíme Ústavu, opáčil Babiš

Miroslav Kalousek z TOP 09 varoval před ustavující schůzí Sněmovny před...

Jestliže bude zástupce ANO Radek Vondráček zvolen novým předsedou Sněmovny, půjde podle šéfa TOP 09 Miroslava Kalouska...

Dobrá zpráva pro mobilní hospice: stát podpoří domácí péči o umírající

(Ilustrační snímek)

Péče o umírající v domácím prostředí se bude od příštího roku hradit z veřejného zdravotního pojištění. Zatím ale není...

Bezpečnostní výbor má vést Koten. Česko podle něj nesmí být islamizováno

Kandidát SPD do čela výboru pro bezpečnost Radek Koten

Do čela bezpečnostního výboru Poslanecké sněmovny míří jednapadesátiletý Radek Koten z hnutí SPD Tomia Okamury. Muž,...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.