Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tunel Blanka se otevřel, první auta si fotily davy

  14:03aktualizováno  15:28
Na ten okamžik se čekalo několik let. V sobotu už před 15. hodinou vjela do pražského tunelu Blanka, jehož cena se vyšplhala na 38 miliard korun, první auta. Původně se tak mělo stát už v roce 2011.

Otevírání odstartovaly ve 14 hodin projevy politiků a zástupců stavebních firem. Jako první vystoupila primátorka Prahy Adriana Krnáčová. „Nevěřila jsem, že se tu ještě letos potkáme. Ale když mi dodavatelé slíbili, že to opravdu ještě letos bude, uvěřila jsem,“ začala svou řeč primátorka.

Zároveň se omluvila za to, že otevření neproběhlo dřív. „Protože to neudělali moji předchůdci, udělám to já. Omlouvám se všem Pražanům za všechny nepříjemnosti, které museli při stavbě tunelu snést, a že nebyl otevřen už v roce 2011, kdy otevřen být měl,“ dodala.

Fotogalerie

Na primátorku navázal její náměstek Petr Dolínek. „V minulosti bylo kolem stavby tunelů tolik pochybení, že si nemůžeme zpětně děkovat,“ řekl Dolínek.

Oba politici se shodli, že jde o výjimečnou stavbu. „Po bezpečnostní stránce je to to nejlepší, co bylo v České republice postaveno,“ dodal Dolínek.

Po politicích přišli na řadu zástupce dodavatelů a stavitelů, kteří Pražanům a Blance popřáli, ať dobře slouží. Jako poslední si pak vzal slovo kardinál Dominik Duka a tunelovému komplexu požehnal.

O půl třetí se celá sešlost přesunula k vjezdu do tunelu, kde Adriana Krnáčová, Petr Dolínek a Dominik Duka společně přestřihli pásku. Proběhly poslední kontroly a ve 14:39 se zvedly závory. Tunelem pak projela první auta. Řada řidičů na začátku tunelu začala troubit.

Otevření sledovalo několik set lidí. „Říkám si, kolik politiků si na tom namastilo kapsu. Myslím, že to bylo uměle prodlužované, aby jich bylo nejvíc,“ glosoval otevření Blanky jeden z přihlížejících, který se přijel podívat na stavbu z pražských Modřan.

Tunelem hned po otevření projel i redaktor iDNES.cz. „Několikrát jsem špatně odbočil, ale projel jsem ho. Je tam poměrně hustý provoz. Určitě víc než třeba ve Strahovském tunelu, aut je tam opravdu hodně,“ řekl redaktor.

František Polák z Metrostavu upozornil, že je to běžný stav. „První dny řidiči vjedou do tunelu, a ten se ucpe. Pak si to uvědomí a vrátí se zase na povrch, který se mezitím vyprázdnil. Pár dní si to bude sedat než se to ustálí,“ řekl. Lze proto podle něj očekávat, že ze začátku se budou střídat kolony v tunelu a na povrchu, pak už se situace ustálí.

Nejdelší městský tunel v Evropě

Termín otevření se posouval opakovaně. Podle původních plánu měla být Blanka, s jejíž stavbou se začalo v roce 2007, v provozu už od roku 2011. Později se ale termín odsunul na jaro 2014, poté se neoficiálně mluvilo o předvolebním termínu 4. října 2014. Letos na jaře se pak objevil nynější zářijový termín.

Stavbu provázela řada komplikací - jednou z nich byly mimo jiné hned tři propady půdy, potíže byly rovněž s kabely, které byly poškozeny v roce 2013. Objevily se také potíže kolem financování stavby a proti tunelu také protestovali obyvatelé z okolí.

Nyní je tomu snad konec. Tunel zkontrolovali policisté a dispečeři postupně otevřeli všechny úseky. Nakonec se rozsvítila i „zelená“ a auta vjela dovnitř.

Blanka je největší dokončenou podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v České republice. Podzemní úseky Brusnice, Dejvice a Královská obora měří celkem 5,5 kilometru, což z nich dělá nejdelší městský tunel v Evropě. Na druhé místo tak odsunula tunel v Madridu.

Komplex je součástí severozápadního úseku Městského okruhu, jehož celková délka je téměř 6,4 kilometru.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.