Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Analýza nehod: až čtyřicet procent obětí zemřelo v souvislosti s prací

  0:09aktualizováno  0:09
Na evropských silnicích loni zemřelo přes 25 tisíc lidí. Podle unijní instituce pro bezpečnost provozu až 40 procent z nich zrovna bylo v práci, nebo do ní jelo. Dopravní experti vybízejí českou policii, aby kolonku „účel cesty“ zahrnula do záznamů o nehodách, a pomohla tak vzbudit větší zájem firem o bezpečí zaměstnanců. Policisté jsou však zdrženliví.

Ilustrační snímek | foto:  Dan Materna, MAFRA

Čísla z tuzemských silnic nejsou špatná - loni při nehodách zemřelo nejméně lidí od roku 1961 (psali jsme zde). Z nejnovější analýzy Rady pro bezpečnost silničního provozu (ETSC) však vyplývá, že na evropských cestách se počet úmrtí nesnížil už tři roky. A hodně tragických nehod souvisí s prací.

„Autoři detailní analýzy dat z celé Evropy se domnívají, že až 40 procent všech úmrtí na silnicích je spojeno s výkonem pracovní činnosti,“ upozornili odborníci z českého Centra dopravního výzkumu (CDV).

Přesné číslo za Česko známé není, do protokolů o nehodách čeští policisté účel cesty neuvádějí a stejně tak je tomu ve většině zemí Unie. U nás evidují pouze to, zda bouralo soukromé či služební auto. Psychologové CDV ovšem provádějí vlastní analýzu okolností střetů a dospěli k ještě vyššímu číslu.

„Hovoříme s účastníky některých nehod, díky čemuž se na menším vzorku dozvíme i věci, které se normálně neevidují,“ vysvětlil výzkumník Jiří Ambros. Z evidovaných havárií osobních aut, u nichž se dozvěděli účel nedokončené cesty, bylo 18 procent jízd pracovních a 28 procent jízd do či ze zaměstnání.

„Vycházíme ovšem z útržkovitých informací, proto doporučujeme policii tento údaj evidovat, aby bylo možné zjištění lépe kvantifikovat,“ doplnil.

Zpráva ETSC

  • Analyzuje, kolik lidí umírá na silnicích v zemích Evropské unie v souvislosti s výkonem povolání.
  • Jednotná definice však napříč zeměmi neexistuje. Kromě pracovních cest řidičů i cestujících neřidičů sem mohou spadat i cesty do zaměstnání a zpět.
  • Případně i úrazy všech dalších lidí zúčastněných při těchto nehodách, a také úrazy lidí přímo pracujících na silnici nebo v jejich blízkosti, což je v různých zemích velmi rozdílné.

To, že dopravní nehody mají na smrtelných pracovních úrazech největší podíl, lze vyčíst i z poslední dostupné analýzy Výzkumného ústavu bezpečnosti práce.

Povinný systém sledování únavy řidiče?

Jakub Motl z CDV věří, že by zpřesněné statistiky přinejmenším pomohly k zesílení tlaku na výrobce vozidel, aby určité bezpečnostní systémy montovali ne za příplatek, ale v základní výbavě.

Nejohroženější jsou řidiči dodávek či kamionů, kteří monotónním sezením za volantem stráví nejvíc času. Šéf pražské spediční firmy Miroslav Bouška říká, že výrobci jsou už nyní povinní některé systémy instalovat. „Třeba ty, které hlídají vzdálenost vozidel před kamionem. Když nereagujete, auto samo zastaví. Tohle máme ve všech našich autech,“ přiblížil.

Většina autodoprav sice zaměstnává dispečery, kteří mohou řidiče hlídat - mají přehled o pohybu kamionů, aktuální rychlosti jízdy a časech, kdy by šofér měl čerpat povinnou pauzu - v kabině s nimi však nesedí.

„Systémy sledování únavy řidiče mají palubní kamery a jsou schopny vyhodnocovat, jestli začíná dlouze mrkat či jemně kličkovat. Pověřená evropská instituce může stanovit, že všechna nově registrovaná vozidla budou muset být od určitého roku tímto systémem vybavena,“ podotkl Motl.

Mapa, která zobrazuje, kolik lidí zemře v jednotlivých zemích EU v přepočtu na...

Mapa, která zobrazuje, kolik lidí zemře v jednotlivých zemích EU v přepočtu na milion obyvatel.

Podobně se dostal do povinné výbavy všech nově prodaných automobilů od roku 2014 elektronický stabilizační systém a od roku 2006 systém ABS.

„V západních zemích firmy na auta běžně umisťují telefonní kontakt a vyzývají ostatní motoristy, aby se ozvali, pokud se jim chování řidiče kamionu nelíbí. Nebezpečné manévry nejenže ohrožují bezpečnost, ale mohou negativně ovlivnit pověst firmy,“ uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Školení řidiče referenta není vždy kvalitní

Zatímco řidiči z povolání musí každý rok skládat zkoušku profesní způsobilosti, celá řada profesí se bez auta neobejde, přitom je mimo takovou kontrolu, upozorňují odborníci. Jmenují třeba řemeslníky, kteří jezdí k zákazníkům.

„Ani u obchoďáků a jiných povolání prakticky není žádný prostor pro regulaci. Auta jsou na vysoké úrovni, levná jednoduchá řešení jsou vyčerpaná, v práci s lidmi jsou však velké rezervy a možnosti. Smysl by měly rehabilitační programy pro řidiče či sezení u dopravního psychologa,“ míní Motl.

Autobus jel pomalu, motorkář neriskoval. Tragická nehoda zůstává záhadou

Tito „cestující neřidiči“ podle odborníků sice absolvují takzvaná referentská školení, zpravidla ale trvají nanejvýš pár hodin a ne vždy jsou dostatečně kvalitní. Navíc je stále více firem pracovníkům zajišťuje on-line. „Lepší je pozvat profesionála a ukázat reálné následky, povykládat konkrétní příběh, část lidí je schopna si sáhnout do svědomí,“ věří Jakub Motl z CDV.

Není však větším rizikem spíše nátura řidiče, který může mít sklon riskovat, než to, že zrovna pracuje? „V práci má člověk větší stres, musí být někde zavčas, chytne kolonu, čekají na něj na vykládku, když to nestihne, musí se zdržet přes noc. Takový tlak při soukromé cestě nezažijete,“ zdůraznil Motl.

Zlepšení sběru dat by podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti mohlo vytvořit jakýsi měkký tlak na firmy. „Rozhodně bych si nepředstavoval zákon, který by jim uložil nové povinnosti, bude to spíš v rovině dobrovolnosti. Firmy mohou školit i pracovníky, kteří autem pouze dojíždějí do práce. Řada lidí si udělá řidičák a už se nezajímá o novinky v pravidlech provozu,“ řekl.

Zjišťovat účel cesty? Šéf dopravní policie je proti

Evropská Rada pro bezpečnost silničního provozu vybízí vlády jednotlivých evropských zemí, aby firmám v jejich snažení pomohly. Řada z nich totiž podle ní nesprávně vnímá management bezpečnosti jako zbytečnou zátěž.

„Přitom se jedná o příležitost. Snižování rizika plánováním cest, cílené vzdělávání a trénink, pořízení bezpečnějších vozidel, to vše jsou způsoby, které mohou snižovat náklady na pojištění, mohou vést k méně pracovním neschopnostem a mohou zlepšit obraz společnosti v očích veřejnosti,“ uvedl výkonný ředitel ETSC Antonio Avenoso.

Zpomal, budeš rychlejší. Nová kampaň učí řidiče jezdit v uzavírkách

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch se k nápadu sledovat účel cesty staví zdrženlivě. „Získaná data by asi mohla mít vliv na to, jestli je potřeba nastavit systémová opatření vůči zaměstnavatelům, ale nedokážu si představit, že by policisté v praxi tyto údaje zjišťovali a pak s nimi ještě výzkumně pracovali,“ řekl iDNES.cz

Dodal také, že se nebrání diskuzi, jak k těmto datům bez vyšších nákladů dojít. „Nyní však nemám relevantní podklady, jestli tato skutečnost je opravdu problémem i v Česku a zda by výsledky analýzy, zda řidič jel soukromě či služebně, mohly vývoj dopravní nehodovosti skutečně ovlivnit,“ uzavřel.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

Osiřelou trať z Jesenicka nikdo nechtěl ani po slevě, brzy bude zadarmo

(ilustrační foto)

Ani na druhý pokus se nepodařilo prodat nevyužívanou železniční trať mezi Velkou Kraší a Vidnavou na Jesenicku. Zájemce...

Háčkovaná paráda zdobí ve Františkových Lázních stromy i Františka

Netradiční háčkovaná výzdoba v ulicích Františkových Lázní

Zajímavá tradice vzniká ve Františkových Lázních. Do slušivých háčkovaných oblečků tam odívají nejen symbol města,...

Vinaři dostali statisícové pokuty, nedovoleně vypouštěli odpadní vody

Vypouštění odpadních vod ve Vinařství Kovacs.

Kontroloři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) se v posledních dvou letech zaměřili na vinaře z Břeclavska a...

Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí
Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.



Najdete na iDNES.cz