Závada se na vládnímu speciálu Airbus A319-100CJ objevila zhruba v polovině letu nad územím Běloruska poblíž Minsku v několikakilometrové výšce.
"Letounu praskla pouze vrchní krycí vrstva skla, nikomu z posádky nehrozilo žádné nebezpečí," uvedla pro iDNES.cz mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.
"Nedošlo k dekompresi, nicméně z preventivních důvodů posádka začala připravovat cestující na nouzové přistání," uvedl mluvčí vlády Jan Hrubeš. Piloti však následně vyhodnotili, že celistvost vnitřní vrstvy skla dostatečně zabezpečuje možnost další cesty v nižší letové hladině a rozhodli se po sérii bezpečnostních kontrol pokračovat v letu směrem do Moskvy, kde také letadlo s předsedou vlády v půl čtvrté SELČ přistálo.
Armádní speciál Airbus A-319luxus a bezpečnost beze zbraní |
Skvělou práci pilotů ocenil také samotný Nečas. "Rád bych ocenil skvělou práci pilotů a celé posádky. Zachovali se přesně tak, jak měli, instruovali nás na případné nouzové přistání, klesli do bezpečné letové hladiny a zajistili bezproblémové přistání," řekl po dosednutí v Moskvě. Technici nyní zkoumají, jak bude možné závadu na předním skle letounu opravit. Ve hře je podle Růžičkové i možnost, že se sklo podaří vyměnit přímo na moskevském letišti.
Piloti postupovali podle předpisů
Prezident Odborového sdružení pilotů ČSA Stanislav Fiala pro ČTK uvedl, že rozhodnutí pokračovat v letu je zcela v souladu s bezpečnostními pravidly. "Sklo letadla sestává z několik vrstev a praskne obvykle jenom jedna. Je na to postup, jak se má letět dál. Nevyžaduje se tedy přistání na nejbližším letišti," uvedl Fiala.
Cesty se účastní i ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS) a desítky podnikatelů. Ti se však do Ruska vydali v jiném letadle. Zatím není rozhodnuto, jakým letounem se delegace vrátí do Česka. Možností je vyslání náhradního letounu nebo také návrat delegace v jediném stroji, který by však musel početnou delegaci odvézt nadvakrát.
Nečas v Rusku stráví čtyři dny. V pondělí se setká s ruským prezidentem Vladimirem Putinem a s předsedou vlády Dmitrijem Medveděvem, v dalších dnech mimo jiné s gubernátory Sverdlovské a Leningradské oblasti.
Problémy měla vládní letka už v minulosti
Nejedná se o první technické problémy letounů, které přepravovaly české politiky. V minulosti však byly vždy výsadou letounů challenger. V roce 2009 například prasklo čelní sklo letounu české vládní letky Challenger CL-601 s tehdejším ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem na palubě (více čtěte zde).
O sedm let dříve zase challengeru vypověděly na zemi poslušnost motory, odstartovat tak nemohl tehdejší premiér Miloš Zeman. V roce 2004 praskla jedna vrstva čelního skla letounu, když v něm letěl Cyril Svoboda.
V roce 2005 prasklo sklo letadlu, kterým letěl prezident Václav Klaus, opět Cyril Svoboda a Lubomír Zaorálek. "Zubatá nás minula o pár metrů," řekl tehdy pilot Svobodovi po přistání. Letadlo muselo klesat z deseti tisíc metrů (více o prasklém skle při letu na pohřeb papeže Jana Pavla II. čtěte zde).
V roce 2006 technici zjistili poruchu challengeru ještě na zemi, a na cestu do Asie se tak stroj ani nevydal. O dva roky později chtěl challengerem letět předseda Senátu Přemysl Sobotka, místo ve Francii však kvůli závadě autopilota přistál už v pražských Kbelích.