"Pokud by se v deseti kilometrech přední sklo challengeru opravdu vysypalo, prezident Klaus by byl i se všemi lidmi na palubě vysát obrovským podtlakem ven," říká letecký expert, který má o nouzovém přistání v Mnichově detailní informace.
Fakt, že prezident, ministr zahraničí Svoboda a šéf Sněmovny Zaorálek unikli katastrofě, nezastírají ani jindy velmi zdrženliví vojenští letci.
Co se asi na palubě ve čtvrtek večer odehrálo, naznačil předseda technické komise sdružení dopravních letounů Karel Mündel: "Už mi jako pilotovi čelní sklo v kabině prasklo. Je to taková rána, že v první chvíli vyděsí i zkušenou osádku."
Čtvrteční technickou závadu hodnotí Mündel jako vážnou leteckou událost, která skončila šťastně jen díky pohotovosti kapitána letounu Jana Zezulky.
To potvrzuje i ministr Svoboda. "Pilot nám po nouzovém přistání řekl, že zubatá se nám vyhnula jen o pár metrů," popsal cestu Svoboda. A dodal: "Jen arcibiskup Otčenášek se v tom fofru pobíhajících letušek, kdy jsme prudce klesali dolů, modlil v tichosti za naše životy. Myslím, že chybělo opravdu málo a byli jsme všichni mrtví."
Rovněž premiérův bezpečnostní poradce Miroslav Kostelka přiznává, že let byl – na rozdíl od všech předcházejících technických problémů stárnoucích letounů dopravního letectva – tentokrát dramatický. "Koledujeme si už dlouho o velký průšvih," naznačil Kostelka, který ještě jako ministr obrany prosazoval obměnu chátrajících strojů vládní letky.
S výjimkou challengeru musí mít všechny zbývající letouny hlukové i emisní výjimky, aby mohly přistát na letištích zemí Unie. A když je letiště přijmou, Česko platí neobvykle vysoké poplatky.
O tom, jak vážná nehoda byla, svědčí i fakt, že challenger nemůže kvůli výměně skla ani nouzově přelétnout na mateřskou základnu v pražské Ruzyni. "Opraven bude v Mnichově. Není ani náhodou na přelet," přiznává velitel letectva Ladislav Minařík.
I jeho závada na challengeru znepokojila. Hodlá proto kanadského výrobce letounu požádat o vysvětlení, jak je možné, že tak atypická závada, jako je prasknutí čelního skla, se u jednoho stroje vyskytne hned dvakrát po sobě. Naposledy 29. listopadu loňského roku, při letu ministra Svobody do Kataru.
"Nic to ale nezmění na faktu, že stroje dopravního letectva jsou zralé na obměnu," tvrdí Minařík.
To, zda Česko koupí moderní letouny za tři miliardy korun, měla v plánu projednat již ve středu vláda. Za pět nových strojů by měla ročně vydat půl miliardy. Je však možné, že vzhledem k vládní krizi nemusí vláda o letadlech ve středu vůbec jednat.