Inspekce kontrolovala všechny základní školy, zjistila, že na prvním stupni 73 procent z nich moderní technologie při výuce vůbec nepoužívá. Podle ústřední školní inspektorky Olgy Hofmannové jsou problémem především nízké kompetence učitelů v informačních technologiích i nedostatek peněz na udržování techniky či výukové programy.
Na školách se průměrně dělí osm žáků o jeden počítač, což je zhruba stejně jako při posledním zkoumání výpočetní techniky na školách v roce 2008/2009. "Přibylo ale počítačů na malých základních školách. V počtu počítačů jsme v rámci Evropské unie v druhé polovině," upozornil ředitel odboru ICT Kamil Melichárek.
Další zjištění inspekce
|
V posledních letech se sice zvýšil počet novějších počítačů, stále se ale více než třetina přístrojů starší pěti let. Potíže jsou i se zastaralými operačními systémy. "Systémovější podpora obměny počítačů není," doplnil Melichárek.
Inspekce také zjistila, že většina počítačů na školách je ve specializovaných učebnách, které žákům nejsou mimo vyučování přístupné. Jen pětina škol umožňuje, aby si děti přinesly vlastní zařízení.
Učitelé sice mají k dispozici počítačů víc (jeden počítač připadá na 2,2 kantorů), často je ale nemají ve svých kabinetech. "Neznám podobné řemeslo, kde se požaduje vysokoškolské vzdělání, ale zaměstnanec nemá vlastní počítač," komentoval to Melichárek. Zajímavé zjištění také je, že patnáct procent ředitelů nemá ve své kanceláři internet.
Na školách sice v posledních letech díky evropským penězům výrazně přibylo dataprojektorů a interaktivních tabulí, často ale zůstávají nevyužité. "Interaktivní tabule nejsou vhodný prostředek pro velký kolektiv, nejsou navíc peníze na software. Udělala se trochu chyba, že se tolik pořizují," zmínil příčiny jejich malého využití Melichárek.
Podle něj je také problém, že nadpoloviční většina škol si na správu výpočetní techniky najímá externí pracovníky a kvůli nedostatku peněz jim volá převážně jen v případě, když jsou s technikou nějaké problémy.
Střední školy mají na technologie více peněz i odborníků
Na středních školách je situace s výpočetními technologiemi lepší. Mají kvalitnější vybavení, které je ve škole i lépe rozmístěné, i lepší připojení k internetu.
Podle náměstka ústřední školní inspektorky Libora Vacka střední školy, které jsou zřizované kraji, mají v této oblasti lepší finanční zdroje než základní školy, zřizované obcemi. "Na středních školách je také více odborníků, děti jsou vyspělejší a tlačí na pedagogický sbor, aby se poohlídli po lepších počítačích," doplnil.
Doporučení inspekce
|
Školní inspekce kontroluje podmínky, průběh a výsledky vzdělávání. Sleduje například, zda k němu žáci mají rovný přístup, hodnotí řízení či materiální podmínky školy. Ve školním roce 2011/2012 působilo v inspekci 253 školních inspektorů, celkem provedli 8 200 inspekčních návštěv ve školách.
Náměstek ministra školství Jindřich Fryč loni v listopadu uvedl, že inspektoři by měli školám i více radit, jak zlepšit svou činnost. Ministerstvo také po inspekci chce, aby srozumitelněji psala inspekční zprávy, které po kontrole školy zveřejňuje (více čtěte zde).
V květnu a červnu Česká školní inspekce zorganizuje druhou generálku plošného testování páťáků a deváťáků. Stáří počítačů podle Melichárka generálku neovlivní.
Při testování, které už proběhlo v předchozích dvou letech, měla v češtině část deváťáků lepší výsledky než část jejich vrstevníků z víceletých gymnázií. "Česká školní inspekce navrhuje legislativně zpřísnit přijímání žáků do víceletých gymnázií, popřípadě zvážit zkrácení délky vzdělávacího programu víceletých gymnázií, a to na šestiletý cyklus," uvádí se ve výroční zprávě.