Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zlomky se přesunou na první stupeň, přibude další cizí jazyk

  12:03aktualizováno  12:03
Od září přibude žákům na základních školách druhý cizí jazyk. Zlomky se přesunou z druhého na první stupeň. Rozšířit by se mělo i vyučování finanční gramotnosti. Od nového školního roku totiž nabude účinnosti upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Učitelé se zaměří i na větší informovanost ohledně povinnosti občanů souvisejících s obranou vlasti, na boj proti korupci či sexuální a rodinnou výchovu. (Ilustrační foto)

Učitelé se zaměří i na větší informovanost ohledně povinnosti občanů souvisejících s obranou vlasti, na boj proti korupci či sexuální a rodinnou výchovu. (Ilustrační foto) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Změny v jeho obsahu vzešly z meziresortních jednání.

Jednou z hlavních změn je přesun učiva o zlomcích a desetinných číslech z druhého na první stupeň základních škol. Tato změna vzešla podle Jany Holíkové z odboru vnějších vztahů a komunikace ministerstva školství vzhledem k požadavkům, které jsou kladeny na žáky prvního stupně při mezinárodních výzkumech TIMSS a PISA.

"Tento požadavek byl doporučen také Jednotou českých matematiků a fyziků a měl by přispět ke zvýšení znalostí z matematiky," doplnila.

Další výraznější úprava se týká výuky cizích jazyků. Změní se zařazení vzdělávacího oboru Další cizí jazyk, který bude začleněn do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace místo kapitoly Doplňující vzdělávací obory jako doposud.

"Do budoucna tak škola zařadí další cizí jazyk podle svých možností nejpozději od osmého ročníku v minimální časové dotaci šesti vyučovacích hodin. Vzhledem k posilování významu výuky cizích jazyků musí škola daných šest hodin využít pouze pro výuku dalšího cizího jazyka," popsala další změnu Holíková.

Co je to RVP

Rámcové vzdělávací programy vznikly v roce 2007 v rámci školské reformy. Každá škola si podle nich dělá své školní vzdělávací programy. Česká školní inspekce pak kontroluje, jestli jsou v souladu s RVP. Školy však mají zároveň poměrně velký prostor si utvářet výuku podle svého. Například můžou zavádět vlastní předměty, témata učit v rámci speciálních projektů či ve stávajících předmětech.

Pouze v odůvodněných případech, například kvůli poruchám učení či zdravotnímu postižení, může podle ní žák ve stejném čase pokračovat v rozvíjení prvního cizího jazyka. "Žák si tak bude moci dalších šest hodin týdně navíc osvojovat cizí jazyk, který se již učil," doplnila.

Povinná výuka cizího jazyka začíná od 3. ročníku základní školy. Škola však může zahájit výuku i dříve. 

Holíková doplnila, že dotace druhého cizího jazyka na 2. stupni je celkem, dohromady ve všech ročnících 2. stupně, nejméně šest vyučovacích hodin týdně. "Znamená to, že je to šest hodin týdně na celý druhý stupeň ZŠ, tedy sedmá třída dvě hodiny, osmá třída dvě hodiny, devátá třída dvě hodiny týdně," vysvětlila.

Na základě meziresortních jednání byla do rámcového vzdělávacího programu povinně začleněna také finanční gramotnost. Jejím cílem je vést děti k tomu, aby v dospělosti dokázaly finančně zabezpečit svou rodinu a orientovat se v problematice peněz a cen.

Způsob zařazení finanční gramotnosti stanoví škola ve svém školním vzdělávacím programu (ŠVP). "Témata finanční gramotnosti jsou v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání zařazena ve vzdělávacích oblastech a oborech Člověk a jeho svět, Matematika a její aplikace, Výchova k občanství, Člověk a svět práce," upřesnila Holíková.

Dopracována nebo upravena byla i některá další aktuální a důležitá témata, která vzdělávací program již víceméně obsahuje. "Účelem úprav bylo na daná témata více upozornit a zdůraznit jejich důležitost v dnešní době. Očekávané výstupy proto nejsou navýšeny, ale pouze upraveny nebo změněny," doplnila Holíková.

To platí také pro vzdělávací obory, do kterých byla začleněna finanční gramotnost. Větší důraz bude podle úprav programu kladen i na dopravní výchovu, kvůli nárůstu úrazů dětí na silnicích a železnici. Vyučující se zaměří i na ochranu člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, aby se zvýšila informovanost o chování při mimořádných událostech, například záplavách či požárech.

Učitelé se zaměří i na větší informovanost ohledně povinnosti občanů souvisejících s obranou vlasti, na boj proti korupci či sexuální a rodinnou výchovu, tedy na pochopení významu sexuality a jejího zapojení do vztahu v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.