Hospodářské noviny (HN) získaly materiál z jednání předsednictva ČSSD, kde je popsán rozpočet kampaně před loňskými volbami do Poslanecké sněmovny. Z něj vyplývá, že strana za monstrózní kampaň vydala "pouhých" 126 milionů.
Peníze na kampaňZ výročních zpráv, jež strany odevzdaly v březnu do Poslanecké sněmovny, vyplývá, že ČSSD zaplatila za kampaň 184 milionů korun, což je o třicet milionů méně než ODS. |
Tehdejší volební manažer Jaroslav Tvrdík mezi výdaje zařadil peníze na volební tiskoviny, dary, reprezentaci a poštovné, výzkumy veřejného mínění, inzerci a také ostatní výdaje, mezi které patří poradenství, parkovné, ostraha, překlady nebo třeba tlumočení.
V centrálním rozpočtu ČSSD ale zcela opomíjí honoráře pro umělce, kteří na předvolebních akcích vystupovali. Strana si přizvala například německou hardrockovou skupinu Scorpions, slovenskou kapelu Elán, zpěváky Michala Davida, Petra Muka, Kateřinu Brožovou, Pavla Vítka, Jiřího Helekala, Stanislava Hložka nebo skupinu Maxim Turbulenc. Putovní talk show s Jiřím Paroubkem moderoval Jiří Krampol.
Umělci vyšli na miliony, tvrdí odhady. Strana mlčí
HN odhadují, že se v honorářích mohly točit v součtu miliony korun. Například koncert německé hardrockové Scorpions se může pohybovat od dvou do 12 milionů korun za vystoupení. Michal David si za hodinu vystoupení údajně účtuje 60 tisíc korun.
"Tohle nebyla zdaleka normální akce. ČSSD dostala velmi výhodné podmínky. S kapelou to ale nemá nic společného, to byla čistě moje osobní extra dohoda," řekl HN manažer kapely Elán Michal Čimera. Kolik si za koncert účtoval, však neprozradil.
"Takový obyčejný menší mítink včetně umělců a techniky jsme schopni uspořádat celkem za 50 tisíc korun," řekl HN Oldřich Lichtenberg, jenž pro ČSSD zajišťoval Michala Davida, Mariána Vojtka nebo Petra Muka. Podle něj třeba muzikálové pásmo, které vyplňuje čas do příchodu politiků, je otázkou pár tisíc korun.
Kolik vystoupení stála, představitelé ČSSD nebo tvůrci tehdejší kampaně Hospodářským novinám odmítli prozradit. "Vůbec to nebudu komentovat," odbyl HN první místopředseda strany Michal Hašek. "Nevím, jaký máte rozpočet, takže vám neumím odpovědět," dodal tehdejší volební manažer Jaroslav Tvrdík.
Rozpočet kampaně přitom vzbuzuje otazníky. Oproti jiným stranám je totiž extrémně nízký. ODS jen za billboardy a inzeráty vydala podle HN 130 milionů. Její kampaň přitom experti označili za skromnější. ODS neangažovala ani takové množství umělců jako sociální demokracie.
ČSSD již dříve nízké náklady ústy Tvrdíka vysvětlovala tím, že na inzerci a billboardy získávala slevy. Některé dosahovaly až 90 procent z běžné ceny.