Z výročních zpráv, jež strany odevzdaly před měsícem do Poslanecké sněmovny, vyplývá, že ČSSD zaplatila za kampaň 184 milionů korun, což je o třicet milionů méně než ODS.
Podle monitorovacích agentur byla ovšem kampaň sociálních demokratů o 60 procent masivnější, upozorňují Hospodářské noviny.
Bývalý volební manažer strany Jaroslav Tvrdík vysvětlil, že za nízkou cenu může nadstandardní spolupráce ČSSD s mediální agenturou Médea. Ta podle Tvrdíka pro Lidový dům zajistila slevu 75 procent na venkovní reklamu a téměř 90 procent na tištěnou inzerci. Obvykle se přitom dá ušetřit okolo padesáti procent.
"Je objektivní pravdou, že majitel společnosti Médea Jaromír Soukup služby ČSSD poskytoval na nejnižší možné hranici ziskovosti," řekl HN Tvrdík.
Podle HN si sociální demokraté také ověřovali u právníků, jaká je nejnižší možná marže. To proto, aby nebyli v podezření, že jde o skrytý sponzoring.
"Marže agentury je předmětem obchodního tajemství. Nicméně nákup kampaně pro ČSSD byl pro Médeu ziskový, nikoliv ztrátový. Nemyslím si, že bych tím ČSSD podporoval," reagoval Soukup.
ODS zaplatila za kampaň 213 milionů korun. Jejich agentura OMD vyjednala zhruba poloviční taxy oproti ceníkovým cenám venkovní i tištěné reklamy. Tvrdík v tom vidí špatnou obchodní taktiku.
"ODS v žádném případě nebyla špatným obchodníkem. Pro nákup jsme používali agenturu OMD, která dosahuje naprosto shodných slev jako agentura Médea. Slevy 85 až 90 procent v novinách jsou obecně nesmysl," oponuje manažer ODS Jan Kočí.