Ministerstvo obrany má ve středu představit Bílou knihu vojákům. "Do té doby nebudu nic potvrzovat ani vyvracet," nechtěl se ke stíhačkám pro E15 vyjádřit mluvčí resortu Jan Pejšek.
Budoucnost českého letectvaKontinuita: Stíhačky máme od roku 1919 Konkurence: Jaké mají Češi v hledáčku letouny ALCA: K čemu je letectvu bitevník L-159? Reklama: Švédové poslali gripeny do Libye, stejný postup volil Eurofighter |
Doporučení zachovat nadzvukové letectvo znamená, že Česko bude muset velmi brzy vypsat výběrové řízení na nová nadzvuková letadla. Pronájem švédských JAS-39 Gripen vyprší v roce 2015.
Kandidátů je několik, kromě varianty pokračovat s gripeny mají o dodání letounů zájem Američané, Francouzi a konsorcium Eurofighter. Američané by se tendru mohli účastnit například se stroji F-16 či F/A-18, Francouzi se nyní snaží nad Libyí "prodat" kvality svého nového letounu Rafale.
"Bílá kniha zároveň doporučuje zrušit minimálně jednu ze čtyř taktických leteckých základen, podle NATO by mělo Česko soustředit své vzdušné síly pouze na dvě letiště. Podle všeho tedy na základny v Čáslavi a Náměšti nad Oslavou," píše E15.cz.
Další letiště jsou v Praze-Kbelích, Pardubicích a Přerově. "Případ letiště Přerov je opakovaný do nekonečna. Všichni vědí, že je to řešení účelové, poškozující armádu v hodnotě téměř miliardy ročně," napsal před časem na blogu iDNES.cz bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý. Přerované se ale bojí, že by s případným zrušením letiště stovky lidí ztratily práci.
Variant budoucnosti ochrany vzdušného prostoru je více. S ohledem na Bílou knihu zřejmě padne ta, v níž by Česko za ochranu platilo například německé Luftwaffe. Teoreticky je naopak možné vybudování společného československého letectva (podobně například Nizozemsko a Belgie budují námořní síly).
Česko má v současnosti 14 stíhaček JAS-39 Gripen. Do budoucna uvažuje o nákupu buď 14, nebo 18 strojů. Druhá varianta by umožňovala českému letectvu snadnější zapojení do mezinárodních operací. To bylo se čtrnácti stroji velmi obtížné, hlídkování nad Pobaltím se například připravovalo dlouho dopředu a i tak bylo pro české letectvo na hranici možností.