O tom, že se cestování po Praze nezhorší, ujišťuje i šéf Dopravního podniku Martin Dvořák. Jedním dechem ale připouští, že tam, kde dnes jezdí třeba dvě tramvajové linky, by příští rok mohla zůstat jen jedna nebo žádná.
"Existují rezervy v soubězích, snížením počtu vozokilometrů se obslužnost nesníží. Typickým příkladem je třeba Sokolovská ulice, pod kterou jezdí metro a zároveň nahoře tramvaje," naznačil Dvořák, v jakých případech se bude škrtat.
Z pohledu Dopravního podniku si změnu dokonce pochvaluje. "Každý kilometr dostaneme zaplacený. Určitě se nám sníží provozní náklady." DP dostane příští rok dotaci 8,082 miliardy. Letos to bylo 7 miliard, další dvě ale v rozpočtu DP koncem roku chyběly.
Ropid chce dojít k úsporám lepším využíváním vozového parku, odstraněním neefektivních spojů nebo "důslednou aplikaci výsledků průzkumů". Ropid slibuje, že změny nebudou bezhlavé. "Lidé nesmí zůstat na zastávkách, musí umět kultivovaně přestoupit," říká Procházka.
ŠÉF ROPIDU BUDE ON-LINE na iDNES.czDotazy Pavlu Procházkovi pokládejte ve středu od 11 hodin zde |
Praha bude mít podle Procházky od příštího roku nad městskou i příměstskou dopravou větší kontrolu, od dopravců to bude vyžadovat efektivnější chování. Zároveň by se měli začít připravovat na ostřejší konkurenční prostředí.
Rada města sice kývla na to, aby pražskou integrovanou dopravu příštích deset let zajišťoval Dopravní podnik, České dráhy a další dopravci, kteří již provozují městské a příměstské autobusy. O jednotlivé linky ale mezi sebou budou zanedlouho soutěžit.
Městských linek, které nyní zajišťuje Dopravní podnik, se výběrová řízení začnou týkat od ledna 2014, příměstských o dva roky dříve a ostatních městských podle Procházky již od ledna 2010. Nové smlouvy města na zajištění dopravní obslužnosti si vyžádala nová evropská legislativa.