Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Po neštěstí na stavbě mostu řeší Slováci vliv nízkých cen na bezpečnost

  13:05
Nedávné neštěstí při stavbě dálničního mostu odstartovalo na Slovensku debatu o vlivu nízkých cen na bezpečnost a kvalitu budované infrastruktury. Kvůli nedostatku zakázek se prý stavbaři ve veřejných soutěžích v poslední době předbíhali v tom, kdo státu slíbí postavit silnice levněji.

Z výšky okolo třiceti metrů se zřítil asi padesát metrů dlouhý úsek mostu | foto: Ján KrošlákSME.sk

Budovaný most na východě Slovenska, kde došlo k tragédii po kolapsu podpůrné konstrukce během betonování, je součástí devět kilometrů dlouhého úseku budoucí dálnice. (více o neštěstí čtěte zde)

Tendr na jeho výstavbu vyhrálo loni konsorcium české firmy Bögl & Krýsl a slovenského Váhostavu. Vítězná nabídka byla pro stát nejvýhodnější ze všech, které 13 účastníků tendru předložilo, a o zhruba třetinu levnější, než byl státní odhad hodnoty zakázky.

"Tvrdíme, že extrémně nízké ceny dálnic se musejí někde projevit. Ať již v kvalitě nebo komfortu pro cestující. Doufám, že tomu nebylo v tomto případě, protože pokud by někdo šetřil na tomto místě a ohrozil své zaměstnance, to už by byl skutečně nonsens," řekl státní tajemník slovenského ministerstva dopravy Andrej Holák.

Exministr dopravy Ján Figeľ, za jehož působení v minulé vládě se zmiňovaný tendr uskutečnil, reagoval prohlášením, že nízké ceny s tragédií nesouvisejí. "Pokládám to buď za neodbornost, nebo za úmysl, který vede k vytloukání kapitálu na neštěstí, nebo za nabíhání na novou vyšší cenovou úroveň ve prospěch firem," reagoval Figeľ na vyjádření Holáka.

Jeden ze členů konsorcia stavebních firem, společnost Váhostav, už po podpisu smlouvy na výstavbu dálnice upozornil, že s podobnou cenovou nabídkou by delší dobu na trhu fungovat nedokázal. V tendru firma ale chtěla uspět, protože předtím dokončila větší stavby.

3. listopadu 2012

Projekty veřejně-soukromého partnerství

Představitelé současné vlády premiéra Roberta Fica v minulosti z opozičních lavic upozorňovali na rizika nízkých cen při státních tendrech. Ficova první vláda původně chtěla dálnice dostavět s využitím projektů veřejně-soukromého partnerství (PPP), při kterých soukromá firma silnice postaví a stát ji pak stavbu splácí. Nakonec se touto formou podařilo postavit pouze jednu rychlostní silnici. Na další projekt stavební firmy po propuknutí globální ekonomické krize nedokázaly získat od bank peníze, a předchozí kabinet premiérky Ivety Radičové se proto v roce 2010 vrátil k budování dálnic pomocí tendrů na jednotlivé úseky a s financováním z fondů Evropské unie. Tehdejší ministr dopravy Figeľ prakticky u každé zakázky připomínal, že je pro stát finančně mnohem výhodnější než projekty PPP.

Vyloučit firmy, které už jednou selhaly

Tragédie na slovenské dálnici zřejmě poznamená chystanou novelu zákona o veřejných zakázkách. Vláda už dříve zvažovala, že v soutěžích nebude posuzovat nabídky s nejnižší a nejvyšší cenou. Podle ministra vnitra Roberta Kaliňáka by firmy, které u státní zakázky selžou, navíc měly být vyloučeny z dalších tendrů.

Ministr tak reagoval na českou společnost Bögl & Krýsl, které měla na starosti most, kde k tragédii došlo. Společnost je v ČR jako subdodavatel jedním z pěti účastníků soudního řízení kvůli tragické nehodě ve Studénce na Novojičínsku, kde se v srpnu 2008 zřítil most před jedoucí vlak a zahynulo osm lidí a desítky skončily se zraněními. (vše o nehodě ve Studénce naleznete přehledně zde)

S Kaliňákovým návrhem souhlasí i slovenský tisk. "Firmy, které jsou už podezřelé nebo zapletené do nějaké havárie - například železničního mostu ve Studénce - by si neměly 'líznout' v tendrech ani jako subdodavatelé," napsal list Sme.

Ministr dopravy Ján Počiatek řekl, že stát bude od hlavních zhotovitelů stavby požadovat předložení nezávislých posudků k použitým podpůrným konstrukcím i posudky k už postaveným částem dálnice. "Budeme zkoumat i cenové rozdíly v (použitých) konstrukcích právě proto, abychom mohli potvrdit nebo vyloučit, zda cena má vliv na kvalitu a bezpečnost výstavby," uvedl ministr.

Odpovídá hlavní dodavatel?

Na výstavbu mostu na slovenské dálnici si firma Bögl & Krýsl najala slovenskou firmu, která si podpůrnou konstrukci zase objednala u svého subdodavatele. Podle Holáka za stavbu ale odpovídá její hlavní dodavatel.

Také Počiatek novinářům řekl, že úřady se v dalších dnech zaměří na kontrolu staveb, na kterých se podílí Bögl & Krýsl. Společnost na Slovensku také opravuje železniční tratě

Stavební experti po návštěvě místa tragédie uvedli, že samotné betonování i podloží pod rozestavěným mostem bylo v pořádku. Spekuluje se, že k pochybení došlo u samotné podpůrné konstrukce. Odborník na stavebnictví Peter Paulík upozornil, že budovaný most byl širší a ve větší výšce nad terénem než jiné mosty, u kterých se tento typ podpůrné konstrukce používá.

Přesné příčiny neštěstí budou známy až za několik týdnů. Po odstranění sutin místo prozkoumají experti a prostřednictvím počítačové techniky se pokusí průběh tragédie nasimulovat.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Vinice na prodej. Moravští výrobci řeší existenční problémy, víno se pije méně

3. června 2024

Premium Vinařství na Moravě ubývá. Některá končí úplně, jiná jsou na prodej z ekonomických či rodinných...

Kino a popcorn jsou nerozlučná dvojka. Nebylo to tak vždy, ukazuje historie

3. června 2024

Jen těžko existuje v dnešní době více ikonické spojení, než je kino a popcorn. Řada milovníků filmů...

Rakouská pošta přišla s novinkou. Balíky bude doručovat až do zamčeného bytu

2. června 2024

Pošťáci v Rakousku už brzy budou mít možnost doručovat dopisy či balíčky přímo do domácností....

V New Yorku rekordně zdražily hotely. Z každého pátého je útulek pro migranty

2. června 2024

Ubytování pro migranty, inflace, útlum krátkodobých pronájmů typu Airbnb, ale také pokles výstavby...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...