Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusy vytlačí v Praze auta, kvůli změnám MHD dostanou vlastní pruhy

  14:32aktualizováno  14:32
Změny v pražské MHD, které začnou platit 1. září, nebudou mít vliv pouze na fungování městské dopravy. V ulicích totiž přibudou další vyhrazené pruhy pro autobusy, a řidiči tak na mnoha místech přijdou o jízdní pruhy. Přibudou i semafory upřednostňující vozy veřejné dopravy.
V současné době fungují vyhrazené pruhy pro autobusy na sto padesáti místech, mimo jiné také ve Vrchlického ulici v Praze 5.

V současné době fungují vyhrazené pruhy pro autobusy na sto padesáti místech, mimo jiné také ve Vrchlického ulici v Praze 5. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Míst, kde mají vozidla MHD vlastní jízdní pruh, už jsou v Praze desítky. Brzy přibudou další. "Týká se to například ulic Opatovské a Výstavní v Praze 11 či ulice K Barrandovu v místě, kde se od Smíchova dělí pruhy směrem na Jižní spojku a na Strakonickou," popsal mluvčí Ropidu Filip Drápal.

PŘEHLEDNĚ: změny v MHD

Podle odborníka na MHD Miroslava Grossmanna mají vyhrazené pruhy ve městech smysl. "Je to poměrně levné a účinné opatření, kdy v ulici díky autobusům zvýšíte počet přepravených lidí. Ale aby to fungovalo, musí mít autobusy krátké intervaly a dostatečnou kapacitu," vysvětlil Grossmann.

Když pojedou jednou za půl hodiny, nemá speciální pruh smysl.

Nové vyhrazené pruhy MHD

Jízdní pruhy pro autobusy

Opatovská - v obou směrech mezi ul. Chilskou a Nešporovou

Výstavní - od Petrovic k Již. Městu

Barrandovský most - ve směru od Smíchova: v místě rozdělení pruhů na Jižní spojku a Strakonickou

Rabakovská - ve směru do centra, u zastávky Michelangelova

V Holešovičkách - Zenklova - směr z centra, před nám. Na Stráži

V Úvalu - opatření proti nelegálnímu parkování osobních vozidel

Švehlova - směr do centra: jízda po tramvajové trati od Topolové ulice k podjezdu pod železniční tratí

Tupolevova - oba směry mezi Kosteleckou a Veselskou

V Praze je dnes asi 23 km jízdních pruhů vyhrazených pro autobusy.

Úpravy světelných křižovatek

Přibude asi 20 křižovatek, kde budou mít autobusy přednost (dnes jich je zhruba 150). Např. Černokostelecká x Úvalská, Sokolovská x Freyova, Spojovací x K Žižkovu, Michelská x Podle Kačerova.

Zdroj: Ropid

"Obecně to bývá výhodné i pro řidiče osobních aut. Protože ve chvíli, kdy existuje něco, co natáhne lidi do MHD, tak to samozřejmě uvolní prostor pro ty, kteří autem jet musí," řekl expert. Takhle se kolona sice o něco natáhne, ale provoz je zase plynulejší.

Dopravní expert Petr Moos tvrdí, že "protekční pruhy" pro autobusy se musí plánovat s rozmyslem.

"Jsou místa, kde to prostě nelze takovým způsobem řešit. O tří- až čtyřproudých ulicích hovořit nemusíme, ale když jsou pruhy jen dva, tak je to složité. A zejména v ranní špičce se budou tvořit dopravní zácpy," řekl Moos.

Základ je okruh a parkoviště P+R

Dokud nebude mít Praha dostatečnou kapacitu parkovišť P+R s navazující MHD a nebude dostavěn Pražský i městský okruh - tedy objízdné trasy, tak restrikce uvnitř města typu vyhrazených pruhů žádoucí podle Moose příliš nebudou. Za příklad uvádí zmíněnou ulici K Barrandovu.

"Pokud tady bude preferenční pruh, lze předpokládat, že vznikne špunt, který způsobí dopravní komplikace na Smíchově," řekl.

Druhým opatřením, na které se musí řidiči v následujících týdnech připravit, jsou semafory, jež na křižovatkách upřednostňují autobusy a tramvaje před auty. V okamžiku, kdy se vůz MHD ke křižovatce blíží, automaticky mu na semaforu naskakuje zelená. V Praze jich je asi 150 a přibude jich zhruba 20.

"Ušetřený čas, který by jinak vozy MHD pročekaly na světlech, lze přepočítat na náklady. Jsou to výrazné úspory," řekl Grossmann.

Jenže i tento způsob podle Moose nefunguje všude. "Jsou křižovatky, kdy to naopak plynulejší provoz narušuje. Třeba na Palmovce se ukázalo, že když byly tyto speciální semafory na Sokolovské vyřazeny z provozu, došlo k podstatnému zlepšení jak pro auta, tak pro tramvaje," uvedl Moos.

Řidiči dávali tramvaji přednost i bez semaforů. "Je nutné to vyzkoušet a diskutovat s městskou částí, které se to týká. To se nestalo," dodal.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Baráčky jak lepidlem k sobě přilepené. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek a předseda ANO Andrej Babiš se utkali v...
Máte máslo na hlavě, řekl Zaorálek. Co jste dokázal za 27 let? opáčil Babiš

Více než tři roky spolu šéf ANO Andrej Babiš a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek seděli v jedné vládě, ale to už podle jejich posledního televizního duelu den...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.