Změny se mají podle Ropidu týkat tramvají a autobusů. V provozu metra a příměstských vlaků se zatím nic měnit nebude. Změny by měly být schváleny do konce června. Nová, takzvaná metropolitní síť by měla být spuštěna od 1. září.
V novém systému veřejné dopravy bude fungovat v rámci tramvajové dopravy pět páteřních linek, čtyři páteřní svazky linek. Celkem by pak mělo jezdit 21 denních spojů. Páteřní tramvaje (už dnes tak fungují linky 9 či 22) budou mít interval čtyři minuty, ve stejném intervalu pojedou ve špičce linky zařazené v páteřním svazku. Ostatní budou jezdit ve špičce po osmi minutách.
Hromadné rušení tramvajových linek prý nehrozí. V případě souběhu tramvaje s autobusem chce Ropid naopak většinou preferovat tramvaje, na něž si cestující z autobusů přestoupí. Právě souběh linek je jedním z důvodů rušení spojů.
Další páteřní linky vzniknou i v síti autobusů. Nyní jako páteřní fungují například 125, 195, 177 nebo 180. Důvodem jejich dalšího zavádění je podle Ropidu nerovnoměrné využití linek, nepřehledná síť a obtížná koordinace různých intervalů.
Výhodu páteřních linek spatřuje město a Ropid v tom, že svezou rychleji větší množství lidí a uleví vytíženým úsekům metra. Pražané jimi budou prý jezdit i přesto, že nebudou mít zastávku přímo před domem.
"Lidé si raději dojdou na zastávku pěšky dál, když ví, že spoj pojede a bude to rychlé," uvedl náměstek primátora Josef Nosek.
Ostatní autobusové linky budou tyto páteřní doplňovat nebo budou jezdit méně významnými směry.
Souběh tramvají a autobusů se Ropid chystá řešit kupříkladu na Plzeňské, kde už by neměla jezdit linka číslo 217, na Evropské zase bude mít autobus 218 kratší trasu a změny se chystají také na Švehlově v Praze 10, na Barrandově nebo v Kobylisích. Omezeny budou také autobusy v Uhříněvsi, kam jezdí vlaková linka S.