Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Méně bodů, vyšší pokuty. Ministr Ťok představil změny bodového systému

  • 598
Řidiče zřejmě čekají změny. Za přestupky obdrží většinou o něco méně bodů, ale mnohem citelnější budou uložené pokuty. V případě, kdy řidič zaviní vážnou nehodu, ho sankce přijde až na sto tisíc korun. Navrhuje to ministr dopravy Dan Ťok, který představil novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ještě o ní však bude rozhodovat vláda a pak především poslanci.

Přestupky, za které hrozí řidičům získání bodu, mají být nově rozděleny do tří sazeb. Nejzávažnější budou oceněny šesti body, méně závažné čtyřmi a poslední kategorie bude dvoubodová.

Do první kategorie budou patřit především přestupky, za které nyní řidiči dostávají sedm bodů. Jedná se například o řízení v opilosti, odmítnutí testu na alkohol či drogy, způsobení vážné dopravní nehody, jízda v protisměru a další. Za většinu z nich bude také nadále možné na místě zadržet řidičský průkaz.

Mezi nejvíce bodově hodnocené přestupky už nebude patřit ujetí nebo nezatavení u nehody, jízda se zadrženým řidičským průkazem, které budou nově hodnoceny čtyřmi body. Zcela bez bodu bude neposkytnutí pomoci řidičem, který nebyl účastníkem nehody, což je dosud sedmibodový přestupek.

Podrobná tabulka dopravních přestupků

Ministerstvo dopravy naopak nově navrhuje zařadit mezi nejzávažnější přestupky překročení rychlosti o více než 40 kilometrů v hodině v obci a o 50 mimo obec, jízdu na červenou a ohrožení chodce na přechodu. Naopak nezastavení před přechodem už nemá být trestáno přidělením bodů.

Křišťálová Lupa 2016

Ministr Ťok požaduje, aby řidiči dostali body i za prohřešky, které dosud do seznamu nepatřily. Dva body tak zřejmě budou hrozit za nepoužití blinkru. Cizincům, kteří vyjedou bez platného práva k řízení v Česku bude hrozit čtyřbodový přírůstek.

Řidič může nově zažádat, aby byl informován o každé změně svého bodového účtu. Příslušný úřad tak učiní, pošle SMS, e-mail nebo zprávu do datové schránky. Záleží na řidiči, jakou formu zvolí.

Za jízdu přes zákaz řízení pokuta až 75 tisíc korun

Zatímco u bodů je navrženo převážně snížení, u pokut je tomu přesně naopak. Nejvyšší pokuty v sazbě od 25 do 75 tisíc korun může dostat ten, kdo řídil, ačkoliv nikdy nezískal řidičský průkaz, nebo mu byl vysloven zákaz řízení. A také řidič, jenž odmítl zkouškou na alkohol či omamné látky. Stejná pokuta hrozí i v případě, že řídí auto bez osvědčení o registraci a nemá ani protokol o technické prohlídce.

Změny jsou třeba

Ministerstvo dopravy novelu, která přichází po deseti letech fungování bodového systému, obhajuje s tím, že je třeba přehlednější a účinnější systém.

„Cílem je účinně postihovat závažné a vědomé přestupky, které ohrožují ostatní účastníky silničního provozu a naopak nešikanovat slušné řidiče za bagatelní přestupky,“ říká (více na webu ministerstva).

Pokuty v sazbě od sedmi do pětadvaceti tisíc korun mají nově hrozit například za vysoké překročení rychlosti, předjíždění v zákazu, otáčení se, couvání nebo jízdu v protisměru na dálnici či za vjetí na železniční přejezd, když je to zakázáno.

Sazba od čtyř do deseti tisíc korun je za přestupky jako je nedání přednosti v jízdě, ohrožení chodce, telefonování za jízdy či neohlášení dopravní nehody. Nejnižší sazba 2 000 až 5 000 korun má nově hrozit za mírné překročení maximální rychlosti nebo za nepřipoutání se bezpečnostními pásy.

Novinkou je také navyšování sazeb pokut na dvojnásobek, pokud byla spácháním přestupku způsobena dopravní nehoda. V případě nejvyšších sazeb je však maximální výše pokuty omezena na 100 tisíc korun.

„V jednotlivých pásmech dochází ke zvýšení zejména horních hranic sazeb. Dochází tím k rozšíření jednotlivých pásem tak, aby bylo v případě potřeby vzhledem k okolnostem spáchání přestupku možno uložit tvrdší pokutu než dnes,“ stojí v důvodové zprávě.

Neodevzdání řidičáku nepomůže

Návrh novely zákona se snaží zamezit některým nešvarům, které se v současnosti objevují. Jedním z nich je, že dotyčný na místě neodevzdá po nehodě řidičský průkaz. Řekne, že ho nemá a později znovu řídí. Takto postupoval například Roman Janoušek a nedávno i bývalý policista Karel Kadlec (více čtěte zde).

Řidičák na dobu určitou

ÚAMK vyjádřilo nesouhlas s jiným záměrem ministerstva dopravy a to zavedením řidičských průkazů na zkoušku. Poukazuje na to, že mladý řidič se po dobu zkušební dvouleté lhůty nedopustí přestupku třeba jen proto, že vůbec nebude řídit. Například nemá k dispozici auto. I tak však získá řádný řidičský průkaz.

Proto navrhuje řidičské průkazy na dobu určitou, během níž má nový řidič povinnost účastnit se kurzů, které zdokonalí jeho řidičské schopností a dovednosti při zvládnutí krizových situací. Pokud je neabsolvuje, o řidičák přijde (více na webu ÚAMK zde).

Ministr Ťok počítá s tím, že půjde zadržet řidičský průkaz, i pokud ho řidič nemá u sebe. Řidiči bude mít povinnost jej do pěti dnů odevzdat úřadu. „Ale již od okamžiku tohoto úkonu je na něj nahlíženo, jako by mu byl řidičský průkaz fakticky zadržen, to znamená nesmí řídit motorové vozidlo,“ uvádí zpráva.

Novela se zaměřuje i na recidivisty. Pokud má někdo opakovaně problémy s alkoholem či omamnými látkami za volantem, bude k navrácení řidičského průkazu nově potřebovat vyšetření lékaře, který má zaměření na závislosti na návykových látkách.

Řidičům, kteří se v průběhu šesti let dvakrát vybodují, jsou určeny rehabilitační kurzy. Ministerstvo tvrdí, že u takových řidičů je zřejmé, že se represe míjí účinkem. „Navrhuje se proto s takovým řidičem pracovat hlouběji, zjistit příčinu jeho závadného (mnohdy agresivního) chování, ukázat mu jiné (lepší) způsoby řešení dopravních situací, než které má zafixovány a pomoct mu odstranit nevhodné řidičské návyky,“ vysvětluje ministerstvo.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video