Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zhasněte! Let do Bagdádu je o život

  0:01aktualizováno  0:01
Od zvláštního zpravodaje MF DNES - Cesta šéfa české diplomacie Cyrila Svobody a nového amerického velvyslance Williama Cabanisse do Iráku proběhla za mimořádných bezpečnostních opatření. Ve složité operaci nechyběly bojové vrtulníky, které "odclonily" okolí letiště, ani ostrá střelba.

PŘEČTĚTE Si:
Mise v Iráku uspěla

"Šlo o velmi nestandardní let," potvrdil MF DNES v pilotní kabině speciálu už v bezpečí jordánského vzdušného prostoru s úsměvem zkušeného vojenského pilota kapitán letadla Jan Zezulka.

V okamžiku, kdy tryskový challenger vstoupil do vzdušného prostoru Iráku, posádka zhasla všechna světla a celý stroj včetně kabiny pro cestující se ponořil do úplné tmy.

Když pak letoun zcela bezpečně a perfektně přistál na bagdádské ranveji, nikdo z cestujících netušil, co tomu předcházelo.

Byla to velmi náročná operace
Když letadlo startovalo z Bagdádu, vznesly se do vzduchu čtyři americké vrtulníky a ze vzduchu "odclonily" náš stroj. Do vzduchu vyhodily speciální světlice, které jsou schopny zmást nepřátelské střely země-vzduch.

Piloti přitom zaznamenali, jak po nich ze země pátrá neznámý kužel světla, který nemusel, ale mohl znamenat, že se někdo pokouší letadlo zaměřit.

Lety do Bagdádu v něčem připomínají proslulé lety do obklíčeného Sarajeva v první polovině devadesátých let. I tentokrát, jako tehdy, se zahraniční letadla stávají nezřídka terčem ostřelování ručními zbraněmi, nebo dokonce raketami země-vzduch, které odpalují irácké gerily.

Jen za poslední týden podle diplomatických zdrojů z Bagdádu byly takové útoky tři. Naštěstí se obešly bez vážnějších následků. Ještě několik hodin před plánovaným odletem do Bagdádu visela celá mise na vlásku.

Český vojenský challenger čekal na povolení k přistání na mezinárodním letišti v irácké metropoli. A zatímco delegace během dne jednala v bezpečí Saddámova paláce, který se stal dočasně sídlem Civilní správy Iráku, na letišti se odehrálo drama.

Piloti, kteří už seděli ve stroji a připravovali se na zpáteční let, byli svědky toho, jak americké vrtulníky zahájily ze vzduchu ostrou palbu do bezprostředního okolí letiště. "Nevíme pochopitelně, na co střílely, ale viděli jsme, jak z místa šlehají plameny a jde kouř," řekl kapitán.

Samostatnou kapitolou byl pak start letadla. Jak uvedla posádka, Američané, kteří řídí provoz letiště, doporučují, aby žádné letadlo neopakovalo startovací manévr předchozího letounu a nedalo tak šanci nepříteli ho sestřelit.

Proto se i naše posádka rozhodla, že tentokrát namíří nos lehkého a výkonného challengeru rovnou do nebe, aby co nejrychleji nastoupala do bezpečné výšky 5000 metrů, a vyhnula se tak případným problémům.

Nic netušící cestující se však při "kolmém" startu jen více vnořili do svých sedaček a těšili se na okamžik, až po půlhodině letu posádka dovolí rozsvítit světla a začne roznášet občerstvení.

Co bylo včera mimořádné z hlediska normální letecké přepravy, je v iráckých podmínkách normální a běžné. Akceptovat to musí i ty nejvyšší politické delegace.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Bohuslav Sobotka a Pavel Bělobrádek sledují vystoupení Miroslava Kalouska při...
GLOSA: Čtyři roky vládní nudy a rekordní zájem o parlament

Do říjnových sněmovních voleb se přihlásilo v celé zemi 31 stran a hnutí, tedy asi o třetinu více než před čtyřmi lety. Proč ten zvýšený zájem o parlament po...  celý článek

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.