Železničáři vysvětlují soudu střet s vlakem USA

  • 4
Slzy, napětí i rezignace provázejí soudní proces o předloňské srážce vojenského a nákladního vlaku u Vojkovic na Karlovarsku. Před soudem stanuli tři železničáři, kteří čelí obžalobě z obecného ohrožení. Při nehodě zahynul jeden ze strojvůdců, čtrnáct amerických vojáků bylo zraněno.

Vlaky jely v květnu 2002 po stejné koleji mezi stanicemi Vojkovice a Stráž na Karlovarsku.

Srážku nákladního vlaku s americkým vojenským transportem nepřežil třiapadesátiletý strojvůdce české soupravy. Strojvůdce z armádního vlaku, který vyjížděl z německého Bambergu, měl větší štěstí. Život si zachránil tím, že včas vyskočil z lokomotivy. - více o nehodě zde

Škody byly vyčísleny na jednadvacet milionů.

Dva výpravčí a jedna signalistka bojují o pět let svobody, o které mohou v souvislosti s obviněním z obecného ohrožení přijít.

Případ není jednoduchý. Hraje v něm roli nedbalost, ale pravděpodobně i špatné technické vybavení či nedostatečné proškolení v krizových situacích některých z aktérů.

Signalistka nebyla řádně proškolena
"Nikdy jsem neměla možnost vyzkoušet si takzvaný generální stop, který zastaví jedoucí vlaky v určitém úseku," tvrdí tehdejší výpravčí ze Stráže nad Ohří Petra Jorová, která se chvílemi neubránila slzám.

Její nadřízení údajně pochybili už v tom, že ženu nechali vykonávat tuto zodpovědnou pozici.

"Podle psychologických testů pro toto místo nebyla způsobilá. To se ovšem moje klientka dozvěděla až po této události," hájí devětadvacetiletou Jorovou její obhájce Karel Baborák.

V inkriminovanou noc byla vzhledem k přesunu Američanů z Německa do vojenského prostoru Hradiště na cvičení Duke Gauntlet na trati vysoká dopravní frekvence.

"Nikdy před tím jsem nebyla v takové stresové situaci, navíc jsem měla zdravotní problémy," snaží se hledat příčiny zkratového jednání Jorová.

Výpravčí vyslal vlak dříve
Na nehodě se podepsal také čtyřiatřicetiletý výpravčí z Vojkovic Stanislav Krejčí. Ten vyslal nákladní soupravu ve směru Stráž nad Ohří dříve, než to své kolegyni ohlásil. Ona s tím nejdříve souhlasila, poté však co si uvědomila hrozbu, snažila se srážce zabránit. Marně. Krejčí se podle svých slov dokonce nepokusil ani o to.

"Proč? Nevím, nedovedu si to vysvětlit," odpovídá stručně na podobné otázky soudu železničář, který často hledal jen stěží hledal slova. 

Obviněna je také jednačtyřicetiletá signalistka z Vojkovic Lenka Mozsiová. Podle státního zástupce měla zamezit odjezdu nákladního vlaku z nádraží poté, co jí výpravčí nesdělil, že souprava stanici opustí.

"Nepodařilo se mi radiovým spojením zastihnout vojkovického výpravčího," vysvětluje, proč se už ani jí nepodařilo tragédii zabránit.

Výpravčí ze Stráže nad Ohří Petra Jorová přichází se svým advokátem ke karlovarskému soudu. (22. března 2004)

Na nehodě se podepsal také čtyřiatřicetiletý výpravčí z Vojkovic Stanislav Krejčí. Ten vyslal nákladní soupravu ve směru Stráž nad Ohří dříve, než ohlásil. (22. března 2004)

,

Video