Generální inspekce ČD vyšetřování nehody ukončila. Podle ředitele ústeckého obchodně provozního ředitelství Českých drah Jiřího Koláře jsou za ni zodpovědni dva výpravčí a jedna signalistka.
Trojici čeká soud. Hrozí jim až pětileté vězení. Kriminalisté trojici obvinili z obecného ohrožení, potvrdila mluvčí karlovarské policie.
Vlaky jely 10. května po stejné koleji mezi stanicemi Vojkovice a Stráž na Karlovarsku.
"Z trestného činu obecného ohrožení byl obviněn čtyřiatřicetiletý výpravčí stanice Vojkovice, který vypravil nákladní vlak s americkými vojáky a technikou dřív, než ho přijal výpravčí ze stanice Stráž.
Vojkovický výpravčí poslal tento vlak do stanice Stráž nad Ohří v době, kdy byl už asi tři minuty na trati.
Výpravčí ve Stráži ovšem vlak přijala v době, kdy měla na stejné koleji postaven průjezd jiného nákladního vlaku," informoval v červnu mluvčí západočeských policistů Jiří Soukup.
Ze stejného trestného činu byla obviněna i jedenačtyřicetiletá signalistka ze stavědla č.1 ve Vojkovicích, která nijak nezabránila příjezdu vlaku, přestože to byla podle drážního předpisu její povinnost. "Výše škody se vyšplhala na 21 milionů korun," doplnil Soukup.
Policisté vyloučili, že by obvinění byli pod vlivem alkoholu a vyšetřují je na svobodě.
"Trať z Karlových Varů do Chomutova je jedna z posledních dvou v zemi, kde dosud vlaky jezdí vlevo, ješte od dob druhé světové války. Do dvou let by se měla dočkat elektrifikace, a tím i zlepšení zabezpečovacího systému," uvedl měsíc po nehodě Pavel Tesař z tiskového oddělení Českých drah.
HEJTMAN: JE TO OSTUDA |
Hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel označil neštěstí za mezinárodní ostudu. "Doufám, že se po ní něco změní a nebudeme jen poslouchat neustálé finanční požadavky železnice," prohlásil. |
ARMÁDA VS. PLECH |
* Vlak armády USA, který převážel tanky a obrněné transportéry, tvořilo devatenáct nákladních vagonů a dva osobní, v nichž cestovali američtí vojáci. * Druhý vlak se dvěma vagony převážel slitiny plechu. Jejich hmotnost přesahovala sto třicet tun. |
Strojvůdce z armádního transportu, který vyjížděl z německého Bambergu, měl větší štěstí než jeho kolega. Podle policistů si zachránil život tím, že včas vyskočil z lokomotivy.
"Je to tragédie pro rodinu pozůstalého strojvůdce. Americká strana počítá s tím, že i přes tuto mimořádnou situaci bude pokračovat v přesunu do výcvikového prostoru Hradiště. Následně se velení rozhodne, jestli vojenské cvičení dokončí," řekl v den nehody ministr obrany Jaroslav Tvrdík na místě nehody.
Škodu na převážených tancích a vojenských transportérech za několik milionů korun nepovažuje za značnou. Ministr uvedl, že je předčasné hovořit o tom, jestli budou Američané po české straně požadovat náhradu škody. "Velvyslanectví USA již vyjádřilo soustrast rodině strojvůdce. Spíš si myslím, že se na věc budou dívat jako na velkou tragédii," řekl 29. května Tvrdík.
Vlak střežili vojáci a vrtulníky
Transport střežili američtí vojáci se samopaly a vrtulníky. "Americká strana přepravovala v transportu i utajované skutečnosti," zdůvodnil ozbrojenou ochranu techniky ministr obrany Jaroslav Tvrdík.
Pohyb cizích vojáků se zbraněmi na českém území povolují ve výjimečných případech příslušné mezinárodní smlouvy v rámci NATO. "Nevěřím, že by došlo k jakémukoliv omezení svobody pohybu našich obyvatel," podotkl Tvrdík.
Je to hromada šrotu, popsal záchranář
Železničáři nejdříve museli rozebrat koleje, odvézt zeminu a teprve pak vyprostit náklad vojenské techniky vážící několik set tun. "Je to hromada šrotu. Mašiny nejdou rozeznat," popsal hlídkující policista zdemolované lokomotivy, k nimž novináři neměli přístup.
Vidět byly jen vykolejené vagony s naloženými tanky a transportéry. Ačkoli se nehoda stala poblíž chatové osady u Vojkovic, chataři o ní zpočátku vůbec nevěděli. "Slyšel jsem nějakou ránu, ale nevěděl jsem o co jde a usnul jsem. Probudil mě až rachot vrtulníků," řekl jeden z obyvatel kolonie.
NA MÍSTO NEHODY |
* Výhled na místo neštěstí znemožňoval kordon amerických vojáků, kteří okolí havarovaných vlaků neprodyšně uzavřeli. |
Záchranné práce
K nehodě původně přijelo pět sanitek a přiletěl také vrtulník letecké záchranné služby. Těžce zranění vojáci byli převezeni do vojenské nemocnice, ostatní přepravily sanitky do Ostrova na Karlovarsku. Celkem se zranilo čtrnáct příslušníků amerických ozbrojených sil. Původní zprávy hovořily o deseti zraněných.
Podle Michaela Bushe, důstojníka pro styk s veřejností americké 1. pěší divize, byli tři vojáci ošetřeni přímo na místě, sedm bylo převezeno do nemocnice v Karlových Varech. Tam zůstali dva lidé, ke kterým později přibyl další voják. Ostatní byli propuštěni.
Tři další vojáci byli letecky přepraveni do Ústřední vojenské nemocnice v Praze. Jejich život ale není ohrožen. "Zranění vojáků nejsou tak těžká, jak se původně zdálo," řekl zástupce ředitele vojenské nemocnice Ladislav Šerák.
Zraněné navštívil ministr Tvrdík
Ministr obrany Jaroslav Tvrdík navštívil zraněné ve vojenské nemocnici. I on potvrdil, že jejich stav není vážný. "Jsou zcela mimo nebezpečí. Mají lehká zranění," řekl Českému rozhlasu. Ministr rovněž vyjádřil soustrast rodině strojvůdce.
Tvrdík, který o situaci hovořil se zástupcem amerického velvyslanectví, nechtěl spekulovat, jak nehoda ovlivní cvičení ve vojenském prostoru Hradiště, kam náklad americké vojenské techniky směřoval.
AMERICKÝ TRANSPORT |
Čelní srážka obou souprav nastala v pátek 10. května patnáct minut před pátou hodinou ráno. Nákladní vlak jel od Chomutova směrem do Karlových Varů. Vlak s americkou vojenskou technikou směřoval z Německa přes Cheb a Karlovy Vary do Podbořan na Lounsku. |
Akce bude podle plánu pokračovat, později potvrdil i velitel třetí brigády Mike Combest. "Cvičení nebude přerušeno. Je důležité nejen pro armádu Spojených států, ale i pro českou armádu," řekl Combest. Americká ambasáda již o nehodě informovala rodiny zraněných vojáků. Náklady spojené s jejich léčením uhradí Česká republika.
Podle Tvrdíka je třetí cvičení Američanů v České republice pro českou armádu výhodné. "Jde o ekonomický pronájem cvičiště v hodnotě desítek milionů korun," uvedl. Polovina příjmů zůstane ministerstvu obrany, které peníze investuje do zdokonalení cvičiště.
Tvrdík se nedomnívá, že by nehoda měla vliv na pořádání dalších vojenských cvičení zahraničních armád v Česku. "Je to neštěstí, které je dáno selháním lidského faktoru. Nemůže to mít jakékoliv dopady na činnost vojenského výcvikového prostoru."
Incidenty při armádních cvičeních
Cvičení zahraničních vojáků v Česku už v minulosti poznamenaly incidenty. Loni v březnu se utopil osmnáctiletý voják nizozemské armády, když ve vojenském prostoru Libavá na Olomoucku spadl do vody obrněný transportér, v němž jel.
V roce 1994 se zabil při seskoku příslušník německého bundeswehru, kterému se neotevřel padák.
Největší železniční neštěstí v historii českých zemí se událo 11. listopadu 1960. Střet osobního vlaku s plně obsazeným motorovým vlakem mezi Stéblovou a Čeperkou na Pardubicku si vyžádal 118 obětí a stovku zraněných.
Srážky vlaků od roku 1995 |
24. června 1995 - Osobní motorový vlak se srazil se čtyřmi vagony u obce Krouna na Chrudimsku. Zemřelo 19 lidí, čtyři byli zraněni. |