Záchytná parkoviště metropoli nestačí

  • 66
Praha - Dopravní situace se v hlavním městě dále vyhrocuje. Na hlavních tazích stojí kilometrové kolony aut. Řidiči totiž neposlouchají výzvy magistrátu i policie a vjíždějí do centra svými vozy. Problém neřeší ani záchytná parkoviště, která jsou zcela přeplněna. "Parkoviště P+R jsou už od rána přeplněna hlavně na frekventovaných dálničních příjezdech do metropole," potvrzuje mluvčí Technické správy komunikací Libor Sosnovec.

Právě správa komunikací (TSK) má záchytná parkoviště v Praze na starosti. Těchto zařízení, kde řidiči mohou nechat svá auta, je nyní dvanáct a mají téměř čtrnáct set míst.

Auta přijíždějící od Mladé Boleslavi a Hradce Králové mohou využít tři sta míst na Černém Mostě, vozidlům od Plzně se nabízí 164 míst na obou zličínských parkovištích. Od Brna se dá auto zaparkovat na parkovišti P+R na Opatově.

Ta jsou však už od rána obsazena a řidiči tak nemají, kde zaparkovat. "Například na Zličíně bývá zcela plno od osmi hodin ráno. Zaznamenali jsme i zvýšený zájem u zcela nového parkoviště v Běchovicích, kam řidiči před záplavami vůbec nejezdili," tvrdí Sosnovec.

Parkoviště na Černém Mostě a na Opatově provozuje společnost Bevi. Její jednatel Jaroslav Bergman tvrdí, že i tato stání bývají většinou plná.

"Především Černý Most téměř denně praská ve švech. Těsně po povodních tady sice bývalo méně aut, asi lidé do Prahy tolik nejezdili, nyní však míváme opět narváno," řekl Bergman.

Podle Sosnovce to je způsobeno tím, že dříve kolony aut nedosahovaly až k záchytným místům. "Před povodní zácpy řidiče nenutily zastavit. Nyní, když vidí už od Běchovic kolonu, raději zaparkují a pokračují dále vlakem," uvedl.

Parkoviště P + R

Rajská zahrada - 80 stání
Černý Most - 300 stání
Nové Butovice - 60 stání
Radlická - 37 stání
Zličín  I - 94 stání
Zličín  II - 70  stání
Holešovice - 77  stání
Opatov - 186 stání
Skalka - 175 stání
Palmovka - 122 stání
Radotín - 62 stání
Běchovice - 100 stání
Modřany - 50 stání

Špatnou situaci s dopravou si uvědomuje i pražský magistrát. Podle jeho mluvčího Martina Kupky komplikují dopravu především mimopražští řidiči. "Zjistili to při výzkumu pracovníci Ústavu dopravního inženýrství, kteří se zabývali hustotou provozu ve všední den dopoledne u Nuselského mostu," řekl mluvčí.

Podle něj vjíždělo do centra před povodněmi deset až patnáct procent mimopražských aut z celkového počtu, zatímco v současné době je to kolem čtyřiceti procent vozidel s mimopražskou poznávací značkou.

O problému přeplněných parkovišť podle Kupky radnice ví a snaží se jej řešit. "Hledáme další varianty, zatím ale nejsou žádná konkrétní řešení. Například na Zličíně, kde situace bývá nejhorší, jsme požádali společnost Globus, aby nám uvolnila jedno ze svých parkovišť, které není využívané," dodal.

Snahu o rozšiřování kapacit záchytných parkovišť potvrzuje i mluvčí TSK Sosnovec. "Problém máme ale s nevhodnými pozemky. Někde totiž vůbec nejsou, proto se plánuje, že se z těchto parkovišť udělají garážová stání a přistavíme patra," řekl.

Nejvíce jsou totiž užívané parkoviště u metra, kde již není prostor pro novou výstavbu.

"Někteří lidé si zřejmě neuvědomují, že v hlavním městě je hodně ulic zavřených a těžko se jimi projíždí. Motoristé by proto měli nechat svá auta doma a přijet buď vlakem, nebo autobusem," tvrdí Kupka.

To potvrzují i policisté. "Řidiče neustále vyzýváme, aby do centra nejezdili. Více už dělat nemůžeme," stěžuje si policejní mluvčí Kamila Styblíková.

Nové záchytné parkoviště P+R pro padesát aut zprovoznila v nedávné době Technická správa komunikací v Modřanech. Další cesta tramvají do centra města trvá nejméně pětadvacet minut. Dříve hrozilo, že motoristé je nebudou využívat. Nyní však bývá většinou plné.

Každý den bývá v Praze nejhorší dopravní situace na pražské magistrále. Policie zde totiž vyhradila jeden jízdní pruh pro MHD, aby autobusy nestály v kolonách aut. (29. srpna 2002)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video