Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Youtubery si najímají i státní firmy. Výsledky jsou skvělé, pochvalují si

Seriál   5:00aktualizováno  5:00
Už i státní instituce chtějí využít vlivu youtuberů, který soukromé firmy rozpoznaly už dávno. Agentura Czech Tourism, České dráhy nebo Úřad vlády platí desítky tisíc korun za to, aby se dostaly mezi mladé lidi na internetu. Na trend by rády naskočily i politické strany, ty však zatím - i přes blížící se volby - zůstávají pozadu.

Youtubeři a České dráhy | foto: koláž iDNES.cz

Dvacetiletý Denis stojí uprostřed lesa na Lipně a do foťáku, který drží v natažené ruce, vysvětluje, že se během léta chystá vyrazit na pět zajímavých míst v Česku a natáčet tam. O pár hodin později toto video zhlédnou na jeho youtubovém kanálu desítky tisíc lidi, kteří Denise na internetu pravidelně sledují, a k nimž ve skutečnosti do foťáku mluví.

Na jednu stranu videem pobavil své fanoušky (aktuálně jich má na YouTube přes 400 tisíc), na druhou pro něj bylo i slušným přivýdělkem. Jeho videa si totiž u mediální agentury Attention!Media objednala státní agentura Czech Tourism k propagaci soutěže o nejpopulárnější místa v Česku.

Spolupráce s youtuberem? Velká spokojenost

Populární youtubeři mají zvlášť na mladou generaci mnohdy větší vliv než třeba televizní reklama. Už i instituce spadající pod stát se proto snaží dohnat soukromé firmy, které tento digitální trend využívají několik let.

Za pět videí od Denise, další dvě od Carrie Kirsten a ještě 14 příspěvků na sociálních sítích této dvojice youtuberů zaplatila agentura Czech Tourism 241 tisíc korun.

Generace YouTube

„Od oslovení mladšího publika prostřednictvím youtuberů jsme očekávali nárůst hlasů i povědomí o soutěži samotné,“ vysvětlila mluvčí Czech Tourismu Martina Fišerová, proč se rozhodli spolupracovat s youtubery. A jak tvrdí, vyplatilo se.

Denis kromě Lipna, kde se prošel stezkou v korunách stromů, navštívil třeba moravské horské středisko Kouty nebo Sněžku. Nejvíce zhlédnutí však mělo video, které natočil na bobové dráze na Dolní Moravě. Vidělo ho 173 tisíc lidí.

„Kampaň s youtubery doručila téměř tři čtvrtiny všech návštěv soutěžního webu a téměř polovinu udělených hlasů. S výsledky kampaně jsme byli tedy velmi spokojeni,“ chválí si spolupráci mluvčí Fišerová.

A to prý natolik, že se s youtubery rozhodli znovu spolupracovat. Aktuálně pro ně dvě youtuberky natáčejí videa z míst s barokní historií. „Cílem je oslovit mladší publikum a to nejen skrze klíčový YouTube, ale i další sociální sítě jako Facebook a Instagram,“ vysvětlila Fišerová.

Video na kanále DenisTV, které natočil pro agenturu Czech Tourism:

Cool věda i udržitelný rozvoj

U propagace turistických destinací však státní instituce nekončí. Podobnou taktiku nově zvolili i čeští vědci. Letos v červnu bude Akademie věd tak jako každý rok pořádat veletrh v pražských Letňanech a chce na něj nalákat co nejvíce mladých návštěvníků.

Na pomoc přizvali youtubery. „Věříme, že se jejich vysoká sledovanost a vliv na mladé lidi mohou využít pro dobrou věc, jakou bezpochyby popularizace vědy a vzdělání je,“ popisuje hlavní manažer veletrhu Petr Borovský, proč Akademie hledá pomoc u internetových celebrit.

Plán zní: jeden až dva youtubeři zpropagují veletrh ve videopozvánce a poté natočí reportáž přímo z letňanského výstaviště. Cíl je jasný – aby jejich fanoušci dorazili na veletrh. „Necháme jim hodně volnou ruku, ať si z veletrhu sami vyberou, co je zaujme,“ říká Borovský.

Generace YouTube

nový seriál iDNES.cz

Vědci by dokonce s některým z youtuberů rádi navázali dlouhodobou spolupráci, na starost by měl popularizaci jejich výzkumů. „Hledáme vlastně takového ambasadora, který by se stal tváří Akademie věd a spojnicí mezi vědeckými pracovišti a mladými lidmi z celé České republiky,“ dodává Borovský.

Zpopularizovat náročnější téma je výzva. Svou zkušenost už v tom má Úřad vlády, konkrétně její Rada pro udržitelný rozvoj. U oblíbeného youtubera Martina Roty si objednala tzv. rant video. Co to znamená? Že kromě propagace si Úřad vlády přál i herecký výkon. Rota se tak ve videu rozčiluje, nešetří nadávkami. Ve smlouvě také stojí, ať hraje překvapeného, že existuje instituce jako Rada pro udržitelný rozvoj. A přesně tak tomu ve videu je.

Jak však pro iDNES.cz Rota doplnil, v tvorbě měl volnou ruku a smlouva se přizpůsobovala jeho videu, nikoli naopak. „Původně jsem ani nevěděl, že to má být placená spolupráce, mně se prostě líbil ten nápad,“ uvedl ke spolupráci s Úřadem vlády.

Cena za tuto jednorázovou pětiminutovou propagaci: patnáct tisíc korun. Za rok a půl existence nasbíralo video na 35 tisíc zhlédnutí.

Video Martina Roty o udržitelném rozvoji:

Youtubeři z vlaku

Vylepšit si pověst u mladých chtějí i České dráhy. Do kampaně loni v létě zapojily hned několik youtuberských tváří, které zpropagovaly nejen samotné cestování vlakem ale i slevové jízdenky. Youtuber Valda nebo Míša z kanálu Style with me například využili „letní jízdenky“ na cestu na hudební festival Colours of Ostrava. Youtuber Stejk zas výhodnou jízdenku zapojil do videa s tipy na léto, v němž zmínil i aplikaci Českých drah Můj vlak.

Pro doplnění: ani u jednoho z jmenovaných videí není jasně uvedeno, že se jedná o placenou spolupráci.

„Stát má spoustu témat, co potřebuje komunikovat, a zatím se mu nedaří zasáhnout mladou cílovou skupinu. Tahle kampaň proběhla citlivě. Mladí se dozvěděli o slevách na jízdné, rychlých cestách na festivaly či zajímavých povoláních, která se k vlakům pojí,“ pochvaluje si spolupráci Tomáš Gavlas, šéf kreativní agentury Get Boost, která youtubery zastupuje.

Ostatně spokojené jsou i České dráhy: „Kampaň byla úspěšná a se zapojením youtuberů počítáme i v budoucnosti,“ uvedl ke spolupráci mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Politik youtuberem

Od státních institucí je to už jen krok k samotným politickým stranám. Ty však naráží na nezájem. Do spojení s politickou stranou se youtubeři nehrnou. „Všechny nabídky odmítám,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz Karel Kovář alias Kovy, který se ve videích věnuje právě i politice. Možná i proto se ho snažily získat už tři politické strany. (Které partaje ho lanařily, čtěte ve víkendovém rozhovoru s Kovym na iDNES.cz, pozn. red.)

Na YouTube by strany mohly oslovit především mladé voliče. „Kdybychom tady v agentuře založili politickou stranu s youtubery, tak se do Sněmovny dostaneme. Těch potřebných 5 procent by nebyl díky prvovoličům problém získat,“ dodává s nadsázkou Gavlas.

Jak jsou na tom strany s fanoušky

  • TOP 09: 1 967
  • ČSSD: 409
  • ANO: 4 371
  • KDU-ČSL: 190
  • STAN: 119
  • ODS: 1254

Strany se proto snaží zaujmout diváky alespoň po vlastní ose. Zatím si však nevědí moc rady. Youtubový kanál si už sice založily všechny partaje, ale třeba KSČM zde zveřejnila pouze jeden příspěvek za celou dobu, co jej má. Sleduje ji 83 lidí.

Za politika-youtubera se dá označit snad jen mladý člen TOP 09 Dominik Feri, který má přes šest tisíc odběratelů. To je asi o dva tisíce lidí víc, než kolik jich má na YouTube hnutí ANO, které je v tomto směru z politických stran v Česku nejúspěšnější. Na kanále hnutí pravidelně přidává reportáže z cest Andreje Babiše či neformální rozhovory s dalšími tvářemi strany. Velký ohlas nemají, přesto je ANO na YouTube vidět. S blížícími se volbami si totiž začalo platit reklamu před videy. Babišovu pozdravu „Čau lidi!“ tam unikne málokdo.

Propojit YouTube s politikou se v Česku zatím moc nedaří. Zkušenosti ze zahraničí přitom ukazují, že když se to povede, může mít takové video obrovský úspěch. Například německý youtuber Netz udělal rozhovor s kancléřkou Angelou Merkelovou, který vidělo už přes 5 milionů lidí. Cestu do nejvyšších pater politiky si youtubeři našli dokonce i na Slovensku, kde se youtuber Gogo projel autem se slovenským prezidentem Andrejem Kiskem.

Slovenský prezident Kiska ve videu s youtuberem Gogem:



Je extrémní sucho, řekl v Rozstřelu klimatolog. Víc deště experti nečekají





Další díly

Některé z dětí už na YouTube publikují a snaží se prorazit. Neumí se ale...
Jak se přiživit na fenoménu. Reportáž z místa, kde dětem sebevědomí nechybí

Na rovinu - jestli čekáte, že sem pošlete svého potomka a za měsíc z něj budete mít hvězdu typu Jirky Krále, tak na to rychle zapomeňte. Pokud ale chcete dětem...  celý článek

Holky z kanálu A Cup of Style na snímku s jednou ze svých fanynek.
KVÍZ: Mluvíte youtubersky? Ověřte si, že rozumíte slovům z YouTube

Vyberte, která zkratka mezi ostatní nepatří: OECD, OEEC, OOTD, OAPEC. Nápověda: jedna z nich se pojí s YouTube. Znáte správnou odpověď? Vyzkoušejte si, zda...  celý článek

Adiktoložka Michaela Štáfková a psycholog Václav Mertin v pořadu Rozstřel.
Zakazovat dětem youtubery? Žádný extrém není dobrý, zaznělo v Rozstřelu

Řada rodičů tenhle pohled zná: dítě jako přilepené k mobilnímu telefonu a kromě rukou od něj nedokáže odtrhnout ani zrak. Nepomáhají domluvy, ani zákazy. Jak...  celý článek

Ilustrační snímek
Videa plná skryté reklamy. České úřady se do kontrol youtuberů nehrnou

Významná část příjmů youtuberů pochází z toho, že ve svých videích propagují produkty firem, které jim za to platí. To samé - tedy tzv. product placement - v...  celý článek

Ilustrační snímek
Děti tráví na YouTube hodiny. Závislost ale poznáte jinak, říkají odborníci

Děti je milují a dokážou se na videa youtuberů dívat hodiny. Kdy ale zpozornět, zda potomek nepřekročil pomyslnou mez? A kdy už se dá hovořit o závislosti? Na...  celý článek

Selfie s Jirkou Králem bylo jednou z nejcennějších trofejí, jakou si fanoušci z...
Starší generace youtubery nepochopí. Nemá k tomu ochotu, říká sociolog

Lidé nad třicet fenoménem youtuberství často opovrhují coby neužitečným nesmyslem. Přitom sami v mládí nebyli jiní, míní sociolog Martin Buchtík. Ti, kdo už...  celý článek

Síť firem, které jsou propojené s youtuberkou Teri Blitzen.
Velká mapa youtuberů: podívejte se, kdo s kým pracuje a koho propaguje

Prohlédněte si, se kterými firmami jsou provázaní nejznámější youtubeři. Vybrali jsme dvacítku tváří české YouTube scény, kterou se nám podařilo propojit s...  celý článek

Největší lákadla pražského Utuberingu: zprava Pedro, Jirka Král a Ment.
Kolik vydělají čeští youtubeři? První z nich překonali milionovou hranici

Donedávna to bylo téma, o kterém se mluvilo jen v náznacích. Doba se však rychle změnila. Točení videí na YouTube je teď byznys a povolání. Zhruba dvacítka...  celý článek

Nejčtenější

Policisté pátrají po dvou mladících, kteří napadli muže v metru, a svědkovi...
VIDEO: Chovejte se slušně, napomenul muž mladíky v metru. Ti ho zmlátili

Dva mladí agresoři zmlátili na začátku června muže, který se je ve stanici metra Muzeum snažil umravnit. Jejich počínaní zachytily bezpečnostní kamery....  celý článek

Český rozhlas - Paroubek
Paroubek předčasně ukončil rozhovor v Českém rozhlase a odešel

Bývalý premiér a šéf ČSSD Jiří Paroubek odešel ze studia Českého rozhlasu Plus, kde odpovídal na dotazy v živém vysílání. Nelíbily se mu otázky o jeho návratu...  celý článek

Policisté a příslušníci speciální pořádkové jednotky pročesávali klánovický les...
Ze školky se ztratily tři děti. Učitelky ani nevěděly jaké, tvrdí policie

Z Ekoškolky Vidoule se ve čtvrtek před polednem ztratily v lese tři malé děti. Na místo vyjelo několik desítek policistů včetně speciální pořádkové jednotky....  celý článek

Zprava: Slovenský premiér Robert Fico, francouzský prezident Emmanuel Macron a...
Kyselá schůzka v Bruselu. Macron jednal s „cynickou a zrádnou“ V4

Premiéři zemí Visegrádské skupiny se v Bruselu setkali s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem, který o den dříve jejich přístup k EU označil za zrádný...  celý článek

Noční bouřky zaměstnaly i hasiče v Karlovarském kraji.
Bouřky zpozdily vlaky, komplikace byly ve středních a jižních Čechách

Následky nočních bouřek pociťovali během pátku cestující na železnici. Ve středních a jižních Čechách komplikovaly provoz vlaků stromy spadlé na koleje. Se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.