Školáci se mají v hodinách o filmu učit základům animace, práci s jednoduchou videokamerou, fotoaparátem nebo programem na stříhání natočených videí. Učitelé jim mohou pouštět také filmy a učit je hodnotit snímky po umělecké i obsahové stránce.
"Žáci se na základě jednoduchých tvůrčích experimentů učí 'řeči filmu' tak, aby mohli mít větší požitek z vnímání děl filmové a vizuální kultury," stojí v podkladech předmětu filmová a audiovizuální výchova.
Taneční výchova má zase vycházet z přirozeného pohybu člověka. Děti si osvojí základy rytmiky, správného držení těla, ale také se naučí vyjadřovat se tancem a pohybovat se na hudbu.
Kromě odborníků z Výzkumného ústavu pedagogického (VÚP) se na vzdělávacích materiálech podílela také třeba učitelka tance Eva Blažíčková z konzervatoře Duncan Centre.
Pokud se školy rozhodnou filmové nebo taneční hodiny zařadit, mohou je učit buď jako samostatný povinný či nepovinný předmět, nebo jako volitelný kurz. Taneční výchovu mohou zavést základní školy školy od první třídy, filmová a audiovizuální výchova je určena také pro gymnázia.
"Budou to zařazovat školy, které na to budou mít vybavení, které budou mít i personální vybavení," míní Markéta Pastorová z VÚP.
Budou pedagogické fakulty reagovat na nové "výchovy"?
Hlavně na filmovou výchovu budou školy potřebovat videokameru, fotoaparát a další techniku na vytváření žákovských experimentů. Na výuku těchto dovedností ale školy musejí mít hlavně odborně vybaveného pedagoga.
Podle Pastorové by proto mohly pedagogické fakulty v budoucnu nabízet i další vzdělávání zaměřené právě na nové "výchovy".
Od nového školního roku mohou školy vyučovat také etickou výchovu, kde se žáci budou zážitkovou metodou učit slušnému jednání, toleranci a komunikaci. Děti se v hodinách etiky třeba naučí, jak se chovat v osobních vztazích, jak řešit konflikty a jak efektivně komunikovat s okolím.
Ministerstvo chce také naučit školáky zacházet s penězi. Podle ministryně Miroslavy Kopicové neumí s financemi hospodařit ani mnozí dospělí, na život tak musí připravit děti místo rodičů školy (o výuce finanční gramotnosti čtěte více zde).
Všechny nové "výchovy" mají sloužit k rozvíjení sociálních a komunikačních dovedností dítěte, což je jeden z hlavních bodů školské reformy. Jejím cílem je, aby se děti jen nebiflovaly data z knížek (o reformě na školách čtěte více zde).