(Ilustrační fotografie)

(Ilustrační fotografie) | foto: Martin Stolař, MAFRA

U písemných maturit propadla šestina studentů. Jidáš problém nedělal

  • 592
U maturitních testů propadlo téměř šestnáct procent studentů. Nejlépe dopadla tradičně gymnázia, nejhůře naopak nástavbové obory, kde neuspěl téměř každý druhý. Z předmětů studenty již tradičně nejvíce potrápila matematika, kterou jich nezvládlo téměř 24 procenta. Celkem maturitu letos skládalo přes 82 tisíc studentů.

„Po státní části víme, že propadlo 15,7 procenta studentů,“ oznámil novinářům na páteční tiskové konferenci ministr školství Marcel Chládek.

Výsledky se výrazně lišily podle typů škol. „Nejlepší výsledek měla gymnázia, kde propadlo 1,7 procenta studentů, u středních odborných škol 17,4 procenta, na středních odborných učilištích 33,1 procenta, a na nástavbách dokonce 43,4 procenta studentů,“ řekl ministr.

Organizace zkoušky

Maturitní zkouška se skládá ze dvou částí - společné (státní) a profilové (školní). Aby žák uspěl u maturity, musí úspěšně složit povinné zkoušky obou těchto částí. Písemné práce z českého jazyka a literatury opravují hodnotitelé jmenovaní ředitelem školy, na které se zkouška koná. Písemné práce z cizích jazyků jsou hodnoceny centrálně Cermatem.

Na nástavbových oborech tedy propadl téměř každý druhý maturant, což podle Chládka dokládá, že na některé školy nastupují děti, u kterých se již od počátku ukazuje, že maturitní zkoušku pravděpodobně nezvládnou.

Z předmětů dopadla nejhůře matematika, v níž propadlo necelých 24 procenta žáků, což je stejný výsledek jako loni. Dobře nedopadl ani německý jazyk, který nezvládlo necelých dvacet procent maturantů (o loňských výsledcích čtěte zde). „Naopak poměrně dobře dopadla čeština. Nezvládlo ji 6,5 procenta maturantů, a angličtina, ve které propadlo 6,3 procenta studentů,“ shrnul Chládek.

Jidáše i papírovou čepici studenti zvládli dobře

Maturitní testy připravila ministerská organizace Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat). „Zdá se, že nedošlo k žádným nesrovnalostem, k žádným problémům v organizaci zkoušek. Všechny testy byly shledány validními,“ řekl ředitel Cermatu Jiří Zíka.

KVÍZ: Jidáš zradil a umyl si ruce?

Zkuste, co víte z křesťanské tradice

Diskuzi na sociálních sítích i v médiích minulý týden vyvolaly dvě maturitní otázky. Maturanti se pozastavovali nad otázkou z českého jazyka, na níž bylo správnou odpovědí jméno biblického Jidáše (více čtěte zde). Diskuze též vyvolala matematická úloha v níž měli studenti vypočítat povrch papírové čepice (více zde).

Podle Zíky však byly obě úlohy naprosto v pořádku. „Obě dopadly v podstatě velmi dobře. U Jidáše je průměrná úspěšnost téměř padesát procent. S čepicí je to stejné, má padesátiprocentní, tedy průměrnou úspěšnost. Nebyly to žádné chytáky ani úlohy, které by byly mimo,“ říká Zíka.

„Ta diskuze v médiích byla naprosto mimo mísu,“ dodává.

Na některých školách se dříve opisovalo

„Opět se potvrdilo, že na některých školách docházelo v minulosti k opisování,“ řekl Chládek. Ve výsledcích maturantů byl totiž výrazný rozdíl, když na místě při testech byla Česká školní inspekce. Které školy to byly, ministr neprozradil.

Propadlíci mají stále šanci

Neúspěch při prvním pokusu o složení maturitní zkoušky zdaleka neznamená, že středoškolák zůstane bez maturity a jeho studium vyjde vniveč. Každý má totiž ještě možnosti dvou opravných zkoušek.

Podle údajů Cermatu se od zavedení státních maturit v roce 2011 počet studentů, kteří nesplní požadavky ani po opravných pokusech, pohybuje na úrovni přibližně osmi procent.

„Ani tito neúspěšní maturanti však nemají zavřenou cestu k maturitnímu vysvědčení nadobro. Mají možnost se opět přihlásit ke středoškolskému studiu s maturitní zkouškou a v závěrečném ročníku si mohou opět podat přihlášku k řádnému termínu maturitní zkoušky,“ doplnil Cermat.

Zdroj: ČTK

Některé školy mají podle Chládka u maturit pravidelně velmi špatné výsledky. „Díky třetímu ročníku státních maturit můžeme porovnávat. U škol, kde dlouhodobě nedosahují dobrých výsledků, musíme analyzovat důvody,“ řekl ministr s tím, že těmto školám chce nabídnout metodickou podporu.

Novinkou oproti minulému roku byly v letošních maturitních testech otevřené otázky z češtiny, které studentům dělají větší obtíže. Podle Chládka je problém v tom, že řada studentů se snaží pouze „drilem nacvičit“ na určitý typ testů. „Školy je neučí látku jako takovou, ale učí je, jak správně vyplňovat testy. Dlouhodobě má český systém problém s otevřenými otázkami, kde musejí žáci odpověď vymyslet. Ale je nezbytné postupovat tímto směrem, protože tak jsou konstruovány například i testy v mezinárodním šetření PISA,“ řekl Chládek.

Další problém ministr vidí v odklonu maturantů od německého jazyka a výraznou dominanci angličtiny. „Odklon od německého jazyka je zásadní problém. Když pominu fakt, že jsou to naši sousedé, tak je tady spousta poboček německých firem a němčina je jeden ze zásadních cizích jazyků,“ domnívá se.

Ředitelé by se měli výsledky didaktických testů dozvědět již v pátek. Žákům je musí sdělit nejpozději následující pracovní den, tedy v pondělí 18. května. Výsledky písemných prací z českého jazyka a cizího jazyka se žáci dozví do začátku konání ústních zkoušek, nejpozději však do 29. května. Ústní část maturit se na školách bude konat v období od 16. května do 10. června. Konkrétní termín určí ředitel školy.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video