Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhlas probere s Hradem Zemanův slovník. Radě přišlo už sto stížností

  11:59aktualizováno  13:35
Český rozhlas bude nadále vysílat pořad Hovory z Lán, v němž prezident Miloš Zeman pronesl v neděli celou řadu vulgarismů. Zatím není jasné, zda budou pokračovat i přímé přenosy. K pořadu, v němž zazněl nevybíravý slovník hlavy státu, přišlo Radě pro rozhlasové a televizní vysílání už sto stížností.

Prezident Miloš Zeman často sází na svou image muže z lidu. Vulgárním slovníkem v pořadu Hovory z Lán ale vzbudil řadu kritiky. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Mluvčí Českého rozhlasu Jiří Hošna na dotaz iDNES.cz uvedl, že pořad Hovory z Lán bude rozhlas vysílat i dál, nemohl ale upřesnit, zda nadále v přímém přenosu nebo ze záznamu. Podrobněji se reflexí nedělního prezidentova vystoupení na vlnách veřejnoprávní stanice bude ČRo zabývat ve čtvrtek, na nějž si svolal jednání ředitel rozhlasu Peter Duhan, uvedly Novinky.cz.

„V komunikaci s prezidentskou kanceláří se k poslednímu vysílání Hovorů z Lán vrátíme,“ podotkl pro iDNES.cz Hošna.

Mluvčí odpoledne dodal, že rozhlas „v tuto chvíli“ nadále počítá s živým formátem vysílání a setrváním moderátora Jana Pokorného. „Obecně Český rozhlas nic nenamítá proti vyhrocené diskusi a silným argumentům. Je ale přesvědčen o tom, že vulgární výrazy do vysílání média veřejné služby nepatří,“ uvedl mluvčí rozhlasu.

Prezident v pořadu mimo jiné pronesl, že vláda „zkur..la služební zákon“, své kritiky plošně označil za „běsnící pražskou lumpenkavárnu“. Členky skupiny Pussy Riot označil za k.rvy svým už poměrně tradičním rétorickým obratem, v němž ožehavý výrok jakoby připíše někomu jinému („chtěl jsem říct kur.v, ale nejsem Schwarzenberg“). (Glosu k pořadu čtěte zde.)

Poslechněte si část Hovorů z Lán (záznam obsahuje vulgarismy, pozn. red.):

Pořadem se bude zabývat televizní a rozhlasová rada

Ředitel Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Ivan Krejčí iDNES.cz řekl, že k pondělnímu ránu dorazilo radě už sto stížností.

Jak rada posuzuje vulgarismy a nadávky

Provozovatel vysílání je povinen nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky (s výjimkou uměleckých děl, kde je to nezbytné a která jsou vysílána mezi 22. a 6. hodinou).

Za porušení tohoto ustanovení může Rada vydat provozovateli upozornění na porušení zákona o vysílání, nikoliv však uložit finanční sankci.

V praxi může nastat situace, že ve vysílání zazní vulgarismus v přímém přenosu. V takovém případě nelze pominout fakt, že provozovatel nemá možnost situaci předejít. (...). Vždy záleží na kontextu (např. na reakci moderátora), avšak v obecné rovině lze uvést, že Rada takovou situaci posuzuje pragmaticky a většinou nerozhoduje o vydání upozornění na porušení zákona (jak bylo již řečeno výše, za porušení tohoto ustanovení nelze uložit pokutu).

Zdroj: RRTV, Otázky a odpovědi

„Musíme to vyhodnotit, je to složité, v živém vysílání moderátor nezodpovídá za své hosty. Vyhodnotíme, jestli přístup moderátora byl adekvátní či neadekvátní, jestli s tím mohl něco dělat, podle toho budeme postupovat,“ řekl iDNES.cz. V těchto případech nicméně není možnost uložit jakoukoliv sankci, rada může nanejvýš vydat takzvané upozornění na porušení zákona. Ne za každý vulgarismus hosta, ale například pokud usoudí, že moderátor měl hostovi vzít slovo.

Rada se vysíláním Zemanových slov bude zabývat patrně za čtrnáct dní, do úterního jednání v tomto týdnu nestihne pořad zanalyzovat. Stížnosti podle Krejčího stále přicházejí.

Kritici postupu Českého rozhlasu upozorňují, že rozhlasový kodex dává moderátorovi možnost přerušit neslušně se vyjadřujícího hosta nebo mu odebrat slovo. Jenže otázka, zda přerušit prezidenta, tedy nejvyššího politického reprezentanta země, je těžší. „Je to pan prezident. Tohle rozhodování precedens určitě nemá,“ řekl iDNES.cz Krejčí.

Loni v říjnu rozhlas předčasně ukončil rozhovor s arcibiskupem Dominikem Dukou, který se rozčilil kvůli restitucím (více o případu si přečtěte zde).

Havel si taky zanadával, ne ale před mikrofonem

Kvůli nedělnímu pořadu dostala za pondělní dopoledne deset stížností také Rada Českého rozhlasu. Posluchači jí mimo jiné píší, aby Hovory z Lán rozhlas příště vysílal po 22. hodině a s upozorněním, že pořad není vhodný pro děti a mládež.

Kontroverzní Hovory z Lán

„Budeme se stížnostmi zabývat a na každou neanonymní odpovíme. Ale Rada nekontroluje prezidenta, nýbrž rozhlas. Budeme se proto ptát, zda rozhlas při přenosu nepochybil, což se mi zdá, že ne, jak se k tomu postaví a zda hodlá za těchto okolností Hovory z Lán vysílat i nadále,“ řekl iDNES.cz místopředseda Rady ČRo Jiří Vejvoda. Rada se bude věcí zabývat na svém pravidelném jednání 12. listopadu.

Vejvoda v letech 1990 a 1991 moderoval Hovory z Lán s Václavem Havlem. „Ty byly často předtáčené, ale ne proto, že by mluvil sprostě, ale bylo to kvůli jeho pracovnímu programu,“ vzpomíná. „Jako každý byl i Havel člověk, a ať jsme to připravovali a témata pečlivě řadili, nadával někdy na některé okolnosti. Ale jakmile se zapnul mikrofon, dodržel dekorum. Prostě věděl, odkud mluví, že tam někdy seděl Masaryk, a choval se podle toho,“ popsal Vejvoda.

Podle něj moderátor živého přenosu neměl moc jiných možností, než Zemana upozornil na to, jaké výrazy používá, což moderátor Jan Pokorný udělal. „Jakkoliv je zkušený, toto ho muselo zaskočit, protože od hlavy státu takové výrazy nečekáte, i když pan Zeman je jadrný,“ domnívá se Vejvoda.

Vadí vám, když slyšíte vulgárně mluvit hlavu státu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 6. listopadu 2014. Anketa je uzavřena.

ANO 29505
NE 2667
Autoři: ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.