Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vítejte v Afghánistánu! České letce s vrtulníky zaškolí Američané

  5:03aktualizováno  5:03
Přípravy na historicky první misi českých letců s vrtulníky Mi-171 v Afghánistánu vrcholí. Letce před samotnou misí na místě zaškolí Američané.

Čeští letci se intenzivně připravovali na misi v Pyrenejích i v izraelské poušti. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Už za necelé dva týdny se čeští letci na základně v Bochoři u Přerova slavnostní rozloučí před připravovanou misí v Afghánistánu. Půjde o jejich historicky první nasazení v této zemi.

Ještě než absolvují první mise, vyzkoušejí si posádky vrtulníků samotné létání v afghánských podmínkách. Se zalétáním jim pomohou Američané.

Kvůli specifickému afghánskému terénu češti letci už prodělali intenzivní výcvik ve vysokohorském prostředí francouzských Pyrenejí i pouštních podmínkách v Izraeli. - Podívejte se na výcvik českých letců

NOVÉ VYBAVENÍ VRTULNÍKŮ

- kulomety ráže 7,62 milimetrů
- nové pilotní kabiny
- přídavné pancéřování
- nové palubní počítače
- speciální zařízení pro utajené spojení a sledování polohy vrtulníků
- neprůstřelné koberce
- vystřelování klamných cílů
- elektronická ochrana
- aktivní zjišťování nepřátelských střel

Přímo v Afghánistánu ale Češi během několika prvních týdnů absolvují "seznamovací lety" nejdříve s americkými letci na jejich vrtulnících a následně pak teprve na vlastních.

Teprve poté se přesunou na základnu Šarana v na jihovýchodě země, odkud mají operovat. "Převzetí operačního úkolu je plánováno v druhé polovině ledna," potvrdila pro natoaktual.cz Jana Růžičková z Generálního štábu.

Od konce ledna pak budou tři české vrtulníky plnit standardní úkoly - od přepravy osob až po zásobování základen a podporu českého provinčního rekonstrukčního týmu v provincii Lógar. Do míst nejtěžších bojů by se vojáci dostat neměli.

Nové maskování není potřeba

Zatímco pěchotní obrněnce nebo transportní vozidla Dingo českých vojáků v Afghánistánu mají "písečnou" barvu, tři vrtulníky Mi-171Š budou od nového roku létat ve stávajících barvách, jako doma v Česku.

"Nepočítáme s žádným speciálním nástřikem pro působení v Afghánistánu. Současná kamufláž splňuje podle standardů NATO všechny požadavky," uvedla Jana Růžičková z Generálního štábu.

UNIKÁTNÍ HALA

Experti i letci se shodují, že nějaký "písečný" nástřik není potřeba. "Ze vzduchu je ohrožení pro vrtulníky nulové a ze země při přistávání stroje pokaždé vytvoří takový oblak prachu, že je prakticky jedno, zda je vrtulník červený, zelený nebo bílý," řekl pro natoaktual.cz jeden z pilotů, který si přál zůstat v anonymitě. 

Vrtulníky podle něj stejně v tomto případě prozradí na kilometry daleko obrovský oblak zvedlého prachu.

Britské i americké jednotky v poslední době pro zásobování využívají soukromé vrtulníky ruské výroby a ty mají mnohdy taky na Afghánistán nezvyklou barvu, třeba bílou. - Spojenci mají pomocníka proti Talibanu. Vrtulníky ruské výroby

"Zkušenosti z dlouhodobého nasazení spojeneckých vrtulníkových sil, zejména pak amerických, britských či australských, v Afghánistánu ukázaly, že v tomto velmi prašném prostředí není nutné opatřovat nasazenou vrtulníkovou techniku speciálním zbarvením," potvrdil letecký expert Jan Čadil z vydavatelství Aeromédia.

Stroje do mise přepraví obří Ruslany

mise českých vrtulníků

Čeští letci z přerovské vrtulníkové základny mají bohaté zkušenosti ze zahraničních misí na Balkáně. V roce 1996 působili letci v misi IFOR v Bosně a Hercegovině. Od března 1997 do června 1998 se letci se dvěma stroji Mi-17 zapojili do mise SFOR v Bosně. Za dobu nasazení posádky nalétaly celkem 2188 hodin, provedly více než 4772 letů, přepravily 17 tisíc cestujících a 647 tun nákladu. V roce 2007 pak čeští letci se dvěma vrtulníky Mi-17 a Mi-171Š devět měsíců zajišťovali hlavně přepravu lidí a materiálu v Kosovu.

Vrtulníky do mise nepoletí po vlastní ose, tak jako třeba do Kosova. Vzhledem k velké vzdálenosti je do Afghánistánu přepraví pronajaté obří letouny An-124 Ruslan, které armáda využívá již několik let. Na základně Bagram je technici smontují a připraví k nasazení.

Pro přepravu veškerého potřebného materiálu, včetně náhradních dílů a příslušníků 1. kontingentu vrtulníkové jednotky do Afghánistánu je podle Generálního štábu naplánováno celkem 8 letů velkokapacitními letouny An-124 a 3 lety armádního speciálu Airbus A-319CJ.

Letecký přesun osob i materiálu do Afghánistánu začal už koncem října. Na základně Šarana od té doby pracuje zvláštní předsunutý tým, který má připravit veškeré potřebné zázemí včetně mobilní opravaránské haly, vyrobené speciálně před touto misí.

Autoři: natoaktual.cz,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh....
Zájem o zálohy roste. Armáda přijala rekordních 600 dobrovolníků

Dalších zhruba šest stovek nováčků nastoupilo ve Vyškově k základnímu vojenskému výcviku. Kromě budoucích profesionálů také 50 nových aktivních záložníků a 15...  celý článek

Vrtulníky Mi-24 a Mi-171š v akci při záchraně pilota
Dny NATO navštívilo 90 tisíc lidí. Nedělní program pokazilo počasí

Nedělním programem skončily Dny NATO v Ostravě. Fandové letecké techniky marně očekávali start aerobatické skupiny Saudi Hawks ze Saúdské Arábie, jejich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.