Unikátní hangár pro opravy v misích, do jehož útrob se vejde vrtulník Mi-171Š včetně rotorových listů, má armáda poprvé v historii.
MOBILNÍ OPRAVÁRENSKÁ HALAHangár je konstruován tak, aby odolal větru o síle 40 m/s. Konstrukce z lehkého kovu je potažena polyesterovým plátnem, které je velmi odolné a snese i ty nejnáročnější povětrnostní podmínky, jaké v Afghánistánu panují. Celý komplet tvoří 17 standardních nákladních kontejnerů. Sedm z nich slouží pro přepravu samotné haly, v deseti zbývajících jsou dílny. Armáda za halu s kompletním vybavením včetně speciálního zařízení zaplatila 40 milionů korun. |
Dříve, třeba při nasazení v Kosovu, přelétávaly vojenské vrtulníky k nutným opravám do Česka. V případě Afghánistánu to ale nebude vzhledem ke vzdálenosti možné.
Armáda chce vrtulníky v Afghánistánu ještě letos
Hangár o rozměrech 36 x 22 metrů a výšce 9,5 metru poskytuje mechanikům maximální možný komfort. Je plně klimatizovaný a uvnitř je po obvodu rozmístěno deset kontejnerů s jednotlivými dílnami. V těch mohou mechanici bezpečně pracovat i v případě ohrožení například chemickými látkami v okolí.
"Zařízení je vybudováno zcela na míru podle našich požadavků," dodal Žižka. Vybudování hangáru v misi podle něj zabere zhruba tři týdny.
"Hala už prošla vojskovými zkouškami a halu sbalíme a připravíme na cestu do Afghánistánu," řekl náčelník generálního štábu Vlastimil Picek. Armáda podle jeho slov plánuje, že vrtulníkovou letku v Afghánistánu nasadí ještě do konce letošního roku.
Kontingent by měl čítat 110 osob a armáda do mise nasadí tři stroje Mi-171Š.
Prezident Asociace obranného průmyslu ČR Jiří Hynek připomněl, že jde z větší části o výrobek českých firem. "Je mobilní, kontejnerizovaný a schopný rychlého nasazení," shrnul výhody.