Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vibrace donutily stroj ČSA přistát v Soluni

  7:41aktualizováno  7:41
Už počtvrté od začátku roku muselo letadlo Českých aerolinií nouzově přistát. Naposledy ve čtvrtek krátce po startu pilot na lince ze Soluně do Prahy zjistil, že letadlo nezvykle vibruje. Rozhodl se pro okamžitý návrat.

"Byla to jen malá závada, která neohrozila bezpečnost cestujících. Šlo o štěpinky v oleji motorů letounu," vysvětlila incident mluvčí ČSA Marcela Picková.

Na palubě bylo 115 pasažérů, kteří se během dne vrátili do Prahy jinými spoji.

Picková však nedokázala odpovědět na otázku, jak se třísky do oleje dostaly. "Bezpečnost našich letadel je zajištěna, splňujeme nejpřísnější požadavky," dodala.

Přesto letadla ČSA v poslední době postihlo více podobných incidentů. Jen v lednu se musely jejich stroje vracet na letiště třikrát. Také v loňském roce se na veřejnost dostalo minimálně pět případů.

Mezi nejčastější závady patří poruchy kontrolních světel či závady podvozku, obvyklé bývají i falešné poplachy, že na palubě je požár. "V letecké přepravě stačí, aby nesvítilo jediné světýlko a pilot se musí vrátit," vysvětlovala Picková.

Porovnat četnost závad u ČSA s jinými srovnatelnými aeroliniemi není možné. Každá letecká společnost totiž takové záznamy tají. Proto ani není k dispozici žebříček aerolinií podle toho, kolik závad nutilo jejich piloty k nouzovým přistáním.

Největší české aerolinie nicméně odliv pasažérů kvůli těmto technickým potížím nezaznamenaly. Naopak očekávají dvacetiprocentní nárůst v přepravě.

Nebylo to nic vážného, jen drobné závady
Aerolinie vylučují, že by nynější technické problémy svědčily o horšící se technické kvalitě letadel, a tedy o horší bezpečnosti. "Některé technické problémy nejde detekčními přístroji zjistit předem. Ani v jednom z případů nebyly ohroženy životy pasažérů," říká výkonný ředitel pro plánování a strategický rozvoj ČSA Jan Váňa.

I když se nic závažného nakonec nestalo, pro cestující tyto incidenty mnohdy znamenají časové zpoždění, ale hlavně značné psychické vypětí.

Justin Sparks, anglický novinář, nezapomene na svůj let před dvěma lety z Manchesteru do Prahy. Letadlo se tehdy muselo dvakrát vrátit na letiště, protože kontrolky hlásily požár na palubě. "Mysleli jsme, že všichni umřeme, akorát jsme nevěděli, ve které vteřině to přijde," vzpomíná Justin Sparks.

Leteckou společnost tyto incidenty stojí náklady navíc za další přistání i vzlet, mnohdy musí uhradit cestujícím občerstvení a někdy i hotel.

"My to vidíme takto: naše požadavky na bezpečnost jsou tak vysoké - a jsou dokonce přísnější než v mnohých západních zemích - že let radši zrušíme či oddálíme, dokud není letoun v naprosto bezvadném stavu. V letecké dopravě není nikdy nic přehnané," vysvětloval strategii ČSA Jan Váňa.

Také sami piloti pak poznamenávají, že často raději volí nouzový návrat i v případě drobných problémů. "Zpočátku může jít jen o lehkou závadu, ale nikdy nikdo neví, jestli se z ní nevyvine něco závažnějšího," podotkl zkušený pilot ČSA, který si přál zůstat v anonymitě.

ČSA: Máme jedna z nejmladších letadel
České aerolinie už před několika lety vyřadily ze svého letového parku stará ruská letadla. Současné průměrné stáří letadel je devět a půl roku. Jejich celková životnost je přitom asi dvacet let.

České aerolinie tvrdí, že jako jedna z mála evropských leteckých společností vyhodnocují všechny své lety. Flotila ČSA jich denně absolvuje kolem 150.

Problémy českých letadel
Česká letadla se v poslední době často potýkají s potížemi. Většinou však komplikují lety spíše menší technické závady.

Koncem ledna se musel airbus ČSA, který letěl do New Yorku, po dvou hodinách letu otočit. Kvůli potížím s podvozkem se vrátil zpátky. - více zde

Několik dní před tím v Irsku dočasně vyřadili z provozu český stroj, který měl mírně promáčknutý trup. Cestující museli použít jiný stroj. Poškozené letadlo přeletělo do Prahy prázdné. - více zde

Loni v listopadu poprvé v historii ČSA zastavil let českého stroje anonym. Letoun, který mířil z Prahy do New Yorku, přistál na Islandu. Anonymní hrozba přišla e-mailem na velvyslanectví USA v Praze a americký konzulát v Bratislavě. Pyrotechnici v letadle ale nic nenašli. - více zde

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Karel Srp z Jazzové sekce a spisovatelka Lenka Procházková na tiskové...
Dva a půl milionu lidí jsou kádrováni, jestli jsou košer, řekl Srp

Senátoři nechtějí kohokoli z levice, já nechci senátory, kteří hajlují pro kohokoli, reagoval dlouholetý šéf Jazzové sekce Karel Srp na to, že ho senátoři...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.