Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V USA havaroval letoun L-39 československé výroby, pilot zahynul

  7:38aktualizováno  7:38
Na leteckém dni ve Spojených státech havaroval cvičný letoun L-39 Albatros. Stroj československé výroby se zřítil ve státě Iowa a po dopadu na zem se vzňal. Pilot nehodu nepřežil.

Fotoreportérům v obecenstvu se podařilo zachytit explozi po dopadu letounu. Pilot zahynul. | foto: AP

Stroj havaroval blízko rušné mezistátní dálnice I-80, po dopadu do lánů vojtěšky vybuchl a začal hořet. Pilot, člen předváděcí skupiny Hoppers, nehodu nepřežil.

Fotogalerie

Podle policie se nehoda stala během každoroční přehlídky Quad-City. Letoun držel formaci s dalšími dvěma letadly stejného typu. Po přeletu kolem diváků se stroje rozdělily, jeden ale zamířil k zemi.

Pilot podle všeho ztratil kontrolu během pětačtyřicetistupňového náklonu a zřítil se do pole blízko průmyslové zóny u města Davenport. Jedna svědkyně hovořila o dvou explozích ještě před dopadem stroje.

Pilot se mohl snažil navést letoun do míst, kde při dopadu nezpůsobí škody. Nepokusil se opustit letadlo a není jasné, zda jeho katapultovací sedadlo bylo funkční či deaktivované. V některých původně vojenských strojích používaných soukromníky se totiž katapult odpojuje.

Letoun skutečně při dopadu nikoho nezranil a nic nepoškodil. Příčiny havárie úřady vyšetřují.

"Americký Federální úřad pro letectví výslovně použití vystřelovacích sedadel nezakazuje, ale trvá na tom, že musí být správně udržována. Pravidla tam nejsou vymezená úplně přesně," řekl iDNES.cz letecký publicista Martin Velek.

Sedadla podle něj lze udržovat funkční i v USA, protože tam působí firma s odborníky vyškolenými ve Vodochodech. Ti se zaměřují na údržbu albatrosů. Stojí to nicméně peníze.

Letos ve Spojených státech spadl už třetí albatros

Letoun L-39 byl vyvinut na konci 60. let, za datum prvního letu se pokládá 4. listopad 1968. Konkrétně zřícený letoun byl podle amerických médií vyroben v roce 1984. Stovky těchto strojů provozují soukromníci.

Podle fanouškovských stránek L39.com je nehoda v Iowě třetím letošním neštěstím tohoto typu stroje v USA, které si vyžádalo lidské životy. V lednu 2012 zemřel pilot po havárii L-39 v Alabamě, v květnu pak dva členové posádky při pádu letounu v Nevadě.

Čeští piloti dosud také cvičili na letounech L-39, pět z nich ale nyní letectvo vyřazuje z výzbroje. Zbylým čtyřem končí technická životnost do roku 2020. Místo nich postupně české letectvo pořídí pro výcvik další dvoumístné moderní stroje L-159. Tři získá "sesazením" částí šesti jednomístných strojů, kterých má přebytek. Bude to stát 450 milionů korun (více zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muslimská komunita v Ripollu vyjádřila soustrast blízkým obětí teroristických...
Pro místní jsme stále Maurové, říká bratranec katalánských teroristů

Byli mladí a neměli žádné sociální ani pracovní problémy. Přesto se nechali zlákat radikálním imámem a spáchali nejhorší teroristický útok ve Španělsku od roku...  celý článek

Pobřeží Chorvatska zasáhly rozsáhlé požáry (21.8.2017)
Požáry v Chorvatsku přímo ohrožují město Drniš, rozšířily se i u Omiše

Situace na jadranském pobřeží Chorvatska se v noci a nad ránem zdramatizovala. Na 400 hasičů a dobrovolníků se pokouší zachránit město Drniš u Šibeniku. Další...  celý článek

Američané a Jihokorejci zahájili společné vojenské manévry (21. srpna 2017)
Odplata bude nemilosrdná, zuří Kim kvůli počítačovým manévrům na jihu

Společné manévry jihokorejské a americké armády jsou generálkou na invazi, zlobí se severokorejský režim. Hněvivá rétorika ze strany totalitního státu není...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.